Lastning eller transportens fel... HJÄLP SNÄLLA !

S

Sofia98

Hej !

Jag har en Värmlandsvagn 98:a enkelaxlad ( mörkinvändigt)

Min häst gick inte in i den när jag tränade första gången ( precis när jag köpt henne)
Men sen när jag väl skulle åka så gick hon in , sedan på hem vägen gick hon in .

Men sen när jag skulle åka i väg så gick hon INTE in hon kunde lyckas gå upp på rampen och kasta sig bak trots linor men dom skrämmer henne nästan mer..
men då så fick hon åka i en lastbil ( just den gången) då gick det !
Men hon fick sedan åka lastbil hem vilken också var utan problem.
men sedan har jag övat men hon går INTE in .. fattar inte vad det är .. :crazy::confused:

och dom som hade henne innan hade ALDRIG haft problem ( vilket jag vet har varit med många ggr när de lastat henne )

Jag blir verkligen så ledsen om jag ska vara ärlig.. jag vet ju att hon KAN .
vi har testat allt vad jag kommer på hon får alltid beröm och havre när hon går in och godbit när hon går upp på rampen och .. linor har vi oxå testat men det inte vad jag ska göra ...

Sv: Lastning eller transportens fel... HJÄLP SNÄLLA !

Prova att åka med i transporten, på en ödslig grusväg i låg fart. Ofta låter det väldigt mycket i VV och det kan vara en anledning till att hästen är tveksam till att åka i den.

Hej !

Jag har en Värmlandsvagn 98:a enkelaxlad ( mörkinvändigt)

Min häst gick inte in i den när jag tränade första gången ( precis när jag köpt henne)
Men sen när jag väl skulle åka så gick hon in , sedan på hem vägen gick hon in .

Men sen när jag skulle åka i väg så gick hon INTE in hon kunde lyckas gå upp på rampen och kasta sig bak trots linor men dom skrämmer henne nästan mer..

Hur många gånger lastade du hästen när du skulle ta hem den? :confused:

Men i övrigt håller jag med Lovisaleonora_ Även att den är mörk invändigt kan vara obehagligt. Det är bara träna träna träna och nöjd dig med små steg i början. En hov på rampen, två hovar på rampen osv osv
Och om hon blir mer skrämd av linorna är det ju dumt att ha med dom

när vi åker hem kliver hon raktin och lyssnar på mig utan protester .
Hon står helt helt lugnt när man väl stängt efter henne och inget gör i transporten.

tack för svar , öppen för flera svar :laugh:

Många går bakåt in i transporten när de lastar. Detta förstår inte hästen alls om man inte brukar leda sin häst och gå baklänges. Det är många som gör det felet när man lastar.

Gå bara rakt in utan att vända dej om. Om hästen bråkar så vänd dej inte om, titta inte bakåt utan bara framåt. Låt någon stå och smacka och trycka på rumpan när ni ska gå in.

Hästen förstår inte varför den ska gå in när du är på väg utåt.

Gör ingen bigg deal av lastningen. Få in samma känsla som när du ska hem. Att bara gå in, va inte nervös mm.

MAn kan träna på marken genom att ofta gå igenom trånga passager. Led ofta din häst geom trånga ställen. Så du känner att du kan styra hennes instinkter om just trånga utrymmen. Om hon litar på att du är så smart att du är hennes flockledare så föjler hon dej över allt. Tror hon där i mot att du inte kan ta en fara när ni går in i trånga utrymmen så följer hon dej inte..

Att en häst är lätt lastad när man köper den är ingen garanti att den litar på dej som sin nya flockledare.
Litar den inte på dej så tar den annsvaret själv för att se vilket som är fara för henne.

Instinkterna säger att gå inte in i trånga utrymmen, för där kan du bli anfallen av rovdjur som kan skada dej..

Säger där imot en flockledare som hästen har förtroende för att här är ingen fara så ska de gå igenom trånga utrymmen för att inte vara en fara för sin flock.
Därför ska alltid hästen följa sin flockledare det är också en instinkt..

Hoppas du fick några tipps.

Man behöver inte alls träna trånga utrymmen bara i transporten utan över allt. Börja att gå ienom 2 trånga träd. Mellan två bommar som du byggt upp. Mellan 2 väggar. Ja det är bara att annvända fantasin.

Sen när du kommer till tarnsporten så tar du bara in samma lugna energi som när du går igenom ex två väggar. Så följer hon dej bara in i transporten utan problem..

All träning med hästen handlar lika mycket om att kunna kontrollera sin egen energi som hästens.

Prova att åka med i transporten, på en ödslig grusväg i låg fart. Ofta låter det väldigt mycket i VV och det kan vara en anledning till att hästen är tveksam till att åka i den.

Är väl ljud i alla kärror?
Själv kör jag med fetvadd i öronen på min tjej när hon åker kärra och det funkar jättebra trots hon är lite svårlastad. :)

Tack så jätte mycket för alla tips och Idéer !! :)

Många går bakåt in i transporten när de lastar. Detta förstår inte hästen alls om man inte brukar leda sin häst och gå baklänges. Det är många som gör det felet när man lastar.

Gå bara rakt in utan att vända dej om. Om hästen bråkar så vänd dej inte om, titta inte bakåt utan bara framåt. Låt någon stå och smacka och trycka på rumpan när ni ska gå in.

Hästen förstår inte varför den ska gå in när du är på väg utåt.

Gör ingen bigg deal av lastningen. Få in samma känsla som när du ska hem. Att bara gå in, va inte nervös mm.

MAn kan träna på marken genom att ofta gå igenom trånga passager. Led ofta din häst geom trånga ställen. Så du känner att du kan styra hennes instinkter om just trånga utrymmen. Om hon litar på att du är så smart att du är hennes flockledare så föjler hon dej över allt. Tror hon där i mot att du inte kan ta en fara när ni går in i trånga utrymmen så följer hon dej inte..

Att en häst är lätt lastad när man köper den är ingen garanti att den litar på dej som sin nya flockledare.
Litar den inte på dej så tar den annsvaret själv för att se vilket som är fara för henne.

Instinkterna säger att gå inte in i trånga utrymmen, för där kan du bli anfallen av rovdjur som kan skada dej..

Säger där imot en flockledare som hästen har förtroende för att här är ingen fara så ska de gå igenom trånga utrymmen för att inte vara en fara för sin flock.
Därför ska alltid hästen följa sin flockledare det är också en instinkt..

Hoppas du fick några tipps.

Man behöver inte alls träna trånga utrymmen bara i transporten utan över allt. Börja att gå ienom 2 trånga träd. Mellan två bommar som du byggt upp. Mellan 2 väggar. Ja det är bara att annvända fantasin.

Sen när du kommer till tarnsporten så tar du bara in samma lugna energi som när du går igenom ex två väggar. Så följer hon dej bara in i transporten utan problem..

All träning med hästen handlar lika mycket om att kunna kontrollera sin egen energi som hästens.

Tack så mycket för din hjälpsam het ! :bow:

Första gången jag skulle lasta min superlättlastade häst in i vår VV-vagn (som är mörk inne) blev han plötsligt svårlastad. Efter lite trixande gick han ändå på och först då kom jag på att jag glömt öppna skötardörren. Efter detta har den fått vara öppen och de har gått finfint att lasta.. Så ljuset gör nog stor skillnad.

Jag har hört av någon att eftersom hästar har dåligt djupseende så ser de ex vattenpölar som svarta hål istället för just vatten. Det ska även stämma med transporter, de ser det som ett stort svart hål de ska gå in i. Om detta stämmer är det ju så klart läskigt. Men jag har som regel att tända en lampa inne i transporten innan ilastning eller ställa vagnen så dagsljuset lyser in i den. Testa om det kan vara så att hon tycker det är mörkt och otäckt. För övrigt håller jag med tidigare kommentarer om att inte titta bakåt på hästen utan visa med ditt kroppspråk att ni ska in i kärran. Om du manar på hästen är det ju lite som att du säger att det inte är något farligt. Lycka till!! :laugh:

Jag tror att den gången hon inte behövde gå in i din transport och "fick" åka lastbil så blev det ett problem... Jag har haft mörk vv-vagn och kört olika hästar i den utan problem. Lastar till och med i mörker utan att tända lampan när jag är ensam. Har aldrig varit ett problem. Har ny vagn nu (också vv). Dock fick jag med min gamla häst när medryttaren lånade en enaxlad transport till sin träning en gång. Då var det så där att åka nästa gång i min. Men jag var inte med, så jag vet inte om det var det han hade åsikter om...

tack för alla svar :bow:
Ska åka och lastaträna i kväll med min snälla mamma och testa era tips !
Kan lägga upp hur det gick :)

Det kan vara släpet om hon inte är van vid att åka mörkare och mindre släp, men gör det så drägligt som möjligt genom att sörja för god ventilation (lucka öppen om så krävs), öppen dörr vid lastning och framför allt, lugn körning! :)

Jag vågar påstå att om man lastar och kör rätt så behöver det inte vara skillnad på ny och gammal transport.

Det är ganska självklart att det för vissa kan vara enklare att lasta häst i ett jättestort, ljust boggisläp eftersom du har bättre förutsättningar att få hästen att gå in frivilligt, men det går faktiskt även att lasta i ett litet skrangligt släp.

http://www.youtube.com/user/linazacha#p/u/7/twhZk2HL_a4

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar , jag tänkte säga hur det gick att lasta i går kväll ! :)

Det regnade lite och blåste det var dessutom ganska så mörkt , breddade upp så mycket som det bara går och hon traskade glatt efter och var konsentread jag gick in lite bad henne backa sedan in längre backa och höll på tills vi var längst in. sedan smalade mamma ner lite hon var tveksam i början men sedan gick hon efter ! men jag gick bara in i halva transporten jag är hur nöjd som helst :D
själv klart fick hon havre varje gång innan vi backade ;)!

Och jag märkte sådan skillnad när jag tittade IN och inte på henne och behövde bara titta på henne så backade hon , TACK för er hjälp men ni får ju alltid komma med fler idéer !! :D

Min häst VÄGRAR att gå på en transport om den är för mörk, och är den inte stabil nog för damen går hon bara på en gång och sen blåvägrar om hon ska åka samma släp igen. Är det "hennes" transport eller motsvarande där det är ljust, stabilt och hon får åka brett lastar hon utan problem sig själv och står så snällt hon kan.
Tycker att i det fallet är det värt att slippa "vänja" henne vid transporter hon klart visar att hon tycker är obehagliga, visst det blir lite oekonomiskt för mig men med tanke på hur mycket egna idéer hon har så är det värt att slippa övertyga henne om att det ska åkas utan jag ser hellre att hon tycker det är trevligt och inte bara går med på det.

Visst är det kul när det bara funkar. Jag började att back lasta min häst och då blev hon svår lastat så kom min kompis och sa gå bara rakt in och då blev hon lätt lastad.

Hon hjälpte även ett par på en djurklinik som hade problem och de back lastade. De höll på i 10 min. Min vän gick fram och frågade om de ville ha hjälp och hon sa bara till de också. Gå bara rakt in och hästen följde med med en gång.. Hon smackade lite bakom och då fattade hästen. Tror att dte är många som inte tänker på detta.

JAg hade aldrig tänkt på det innan. Men det är väldigt förstående att de inte fattar när vi går bakåt varför de ska gå in när vi är på väg ut.. De kan inte lägga ihop två och två..

Jättekul att det funkade! :laugh:

Passa bara så att hon inte kopplar mat = backa ut, eller lär sig att det gäller att "gå in - hämta en mun havre - backa kvickt ut igen" ;) Det går rätt fort att de lär sig det annars.

I dag tömkörde jag min häst in i släpet, funkade fint också eftersom hästen vet att när jag går bakom och ber om fram, så är det fram. Man kan lasta på många vis ;)

Tack för alla svar jag blir så glad att alla försöker hjälpa mig ! :laugh:

Fozzie : ja det va lite ås märkte jag ... några gånger när jag lastade i dag men hon stog faktiskt stilla sedan EN tugga till sedan backade jag henne , men snart är hon 100% lastbar med mera övning :banana:

( hon backade sakta ut för engångs skull vilket är tumme upp ! )

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 856
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 289
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30