Lasta ur...

fettso

Trådstartare
Båda mina hästar(Shettis och Islandshäst)vill vända och gå ut framlänges ur transporten:crazy:

Eftersom dom är små och smidiga har jag liksom låtit dom göra det:o:angel:
Kan därför aldrig heller köra båda samtidigt :crazy:

Kan rygga båda ute i friheten,men ej i transporten...

Sv: Lasta ur...

Håll i grimman en hand på vardera sida om huvudet och "styr" med hjälp av huvudet så att du får rumpan på din häst ditt du vill när du lastar av, dvs ryggar den ut ur transporten.

Vrider du huvudet till höger går rumpan åt vänster och tvärtom.

;)

Låt dem inte vända. Se till att du har gott om tid. Öppna och be om backning. Vill de inte backa, låt dem stå kvar. Vill de vända, be om backning. Vill de inte backa, låt dem stå kvar. Till slut ger de sig, när de upptäcker att enda alternativet att komma ut är att backa.

Så höll min islänning på innan men nu backar han ut. Bara att vara trägen o envis o be dem backa steg för steg.

:D

Låter enkelt när ni beskriver det, men kan inte hästen bli rädd och springa fram över mig då:crazy:

Varför får du känslan av att hästen skulle vilja springa över dig i transporten?
När två hästar åker samtidigt finns det inget annat sätt att lasta av än att Backa av hästen, och dessutom att man befinner sig framför den i det läget. Vanligtvis vid såna tillfällen så står hästen snarare still än springer fram in i burken igen, om den blir osäker på att backa. Dessutom - skulle hästen vilja röra sig framåt så har du bommen som säkerhet mellan dig och häst. Gå inte under den förrän hästen rör sig bakåt, men var snabb att göra det om hästen skulle vilja slänga sig av släpet i det läget.

Lite tålamod att vänta ut hästen brukar för det mesta lösa situationen, samtidigt som du ber hästen backa på kommando. Tids nog börjar den koppla nånstans att man visst kan röra sig ut ur lådan med röven före. ;)

Senast ändrad:

Om du anser att det finns en risk att hästen springer över dig i den situationen behöver du lägga mer jobb på din hästuppfostran.

Det här är nog ett av dom problem vi har i vårt hästeri, som är lättast att komma tillrätta med.
Gå fram till rampen, vänta och backa sedan hästen (var du börjar övningen beror på hur långt du kan ta hästarna, innan dom kräver att få vända sig).
Låt hästen kliva upp på rampen, vänta och backa.
Låt hästen stå med huvudet inne i transporten, vänta ... osv, osv.

Du förstår säkert tanken i det här tillvägagångssättet. Du etablerar backningen steg för steg tills det fungerar ända längst innifrån. Ta inte nästa steg förrän det förra är etablerat, och inte heller för stora.

Läs hästen! Den berättar för dig om den fattat och accepterat dom olika momenten. Skulle det ändå bli fel på vägen, så backar du ett par steg i processen och börjar om. Tänk också på att det är du som bestämmer hur långt hästen ska gå och hur länge ni ska vänta, innan du ber den backa.

LIA

hmm, har samma problem med min. Men vi har tränat, in och ut i transporten :D Om dom inte vill, så ha tålamod, dom lär ju ge efter. Och såklart, ge mycket berömm :D

Skaffa en transport med framurlastning :idea:

Det har jag gjort till min 3åring som inte heller gillar att backa ur transporten... Min och hans lycka är nu gjorda.. Inga som helst problem !

Annars har de andra (som redan skrivit) säkert bättre (och billigare) tips än mej.

Att döva symptomen löser ju inte problemet. Jag tycker att man ska lösa PROBLEMET, inte nöja sig med att plocka bort symptomen.

En häst måste lita så mycket på sin människa att den kan backa även om den inte vill. För säkerheten inte minst.

Att döva symptomen löser ju inte problemet. Jag tycker att man ska lösa PROBLEMET, inte nöja sig med att plocka bort symptomen.

En häst måste lita så mycket på sin människa att den kan backa även om den inte vill. För säkerheten inte minst.

Jag gör det som är bäst för mej och min häst, om jag vill ha en lättlastad häst i framtiden så har jag en framurlastning till min häst.

Och tack för att du försöker idiotförklara min hästhållning...
Jag skiter högaktningsfullt om min häst kan/vill eller INTE kan/vill backa ur min transport eller inte då jag nu går ut fram och därmed har en häst som ALLTID tänker framåt IN I transporten !
Säkerheten i att gå ut framåt måste VIDA överstiga idiotin i att ALLA hästar måste kunna (SKA) gå bakåt... (har dock även haft en häst som inte gick att lasta ur fram, men FLER som INTE gick att lasta ur bakåt utan att de sen inte gick att lasta alls igen efter det, vilket tror du jag väljer ? Varför "jobba" med nåt som inte behövs ?? )

Men du kan väl inte motsäga att det av säkerhetsskäl är vettigt att hästen är så pass lydig att den följer sin ledare? D v s kan backa, gå åt sidan etc.

Det är ju inte säkert att det alltid finns tillgång till ett fronturlastat släp.

Men du kan väl inte motsäga att det av säkerhetsskäl är vettigt att hästen är så pass lydig att den följer sin ledare? D v s kan backa, gå åt sidan etc.

Det är ju inte säkert att det alltid finns tillgång till ett fronturlastat släp.

Om den kan backa i vanliga fall KAN den backa...
Nu handlade de om att den visar ovilja mot att backa ur en transport.
Du ser uppenbarligen inte skillnaden, som jag gör, att hästen i slutändan kan tycka att det är så otäckt att backa ur en transport att den till slut vägrar gå in. Andra alternativet är ju självkart att den lär sej backa också...

I mitt fall chansar jag inte utan väljer att gå ur fram.

Om mina hästar visar ovilja mot något är det precis det jag tränar till dess att just detta moment är det för tillfället mest lustfyllda. Jag vet ju att jag förr eller senare kommer att vara tvungen att utnyttja just det som hästen hyser motvilja mot, och då vill jag defintivt inte vara tvingad att hantera problemet i vad som kan vara en pressad situation.

Vår hästhantering skiljer sig avsevärt.

Jag har ett släp med fronturlastning och nästan alltid nör jag har varit på tävling så har det varit omöjligt att lasta ur fram för att släpen står så nära varandra...

Min häst hade inte varit ute och åkt på 5 år - när vi åkte till tävling. Jag hade helt enkelt inte tänkt på att trän lastning och avlastning eftersom jag var så säker på att det inte skulle vara ngt problem. Han gick rakt in i släpen, men ut var han lite fundersam, men jag bad honom att rygga och han gjorde det med viss skepsis Han tyckte det var lite läsktigt att rygga nedåt - så det var bara första stegen som var svårt liksom att marken inte kom tillräckligt fort utan längre ner än han väntat sig. Sen gäller det att rygga en bit rakt bakåt på plan mark...

Jag har ett släp med fronturlastning och nästan alltid nör jag har varit på tävling så har det varit omöjligt att lasta ur fram för att släpen står så nära varandra...

Det beror helt å hållet på... Visst vill de på tävling att man ställer sej så nära man kan men har aldrig vart med om nån tävling där det varit omöjligt att lasta ur fram. Om man ber om mer utrymme hittar de alltid på en annan plats att stå på alt ger en mer utrymme för framurlastning... Nemas problemas...

Vad jag har hört så är det inte lämpligt med framåt-utlastning av den anledningen att det får hästen att se "framåt" som "utåt", och detta ökar därmed risken för att hästen klättrar över frambommen i hopp om att komma ut om den tycker det är läskigt att åka släp. Jag har inga som helst problem att få mina två, varken gamla stoet (som åkt femtioelva gånger i sitt liv) eller tvååringen som bara är körd några gånger. Allt bygger på tålamod. Är det läskigt tar vi helt enkelt ett steg i taget, dessutom är de nog båda för stora för att ens försöka vända runt när mellanväggen är i.

Trägen vinner, i de allra flesta fall när de gäller kusar...

jag är oftast ensam när jag ska köra så jag har köpt mig en transport med frontutlastning o det under lättar för mig, kanske skulle var ett bra tips åt dig med fronturlastning i stället?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 686
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 935
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar