Lasta själv

I

Isislover

Hej! I slutet på augusti så kommer jag att behöva lasta min häst själv för att kör den till EquiRehab. Ni som lastar era hästar själva. Hur gör ni? Vad har ni för råd och tips till mig för att jag ska lyckas?

Sv: Lasta själv

Är hästen svårlastad eller går den på utan problem?

Har aldrig åkt själv, men hade jag behövt göra det hade jag gjort följande:
1. Lasta in hästen i transporten.
2. Bind fast hästen.
3. Gå runt och fäst baklämmen.
4. Fäll upp rampen.
5. Åk.

alt såhär.
1. Lasta hästen i transporten.
2. Gå runt och fäst baklämmen.
3. Fäll upp rampen.
4. Gå fram och bind fast hästen.
5. Åk.

Vissa ser det som en säkerhet att ha hästen lös så den kan kasta sig ut ifall den får panik, utan att bli hängande i grimman, andra vill ha den bunden från början just för att den inte ska kunna kasta sig ut när man grejar bakom.

Jag gjorde som följade, då jag lärde mitt sjukt svårlastade sto att gå på släpet själv. Första gångerna hade jag hjälp, men insåg det var onödigt tillslut. Satte på en longerlina.Tog den över bommen i fram , ut genom skötardörren. och höll i den då jag stog snett bakom hästen. min häst hade problemet att hon slängde sig hysteriskt baklänges så fort hon kom in. Hade en foderkrubba längst fram.
I och med att jag stog utanför släpet upplevde hon det inte som trångt, tror att många hästar tvekar över att gå i släpet för att man själv ju oftast står där de ska gå, rakt framför dem, i detta trånga utrymme. Nåväl, när jag stog snett bakom utanför kunde jag lätt driva på henne, samt stänga bakbommen bakom henne. Vilket var A och O i vårt fall. Sen stängde jag lämmen, gick därefter fram och band henne.

Bind aldrig hästen innan iaf bakbommen är uppfälld, skulle inte jag göra iaf. Onödig skaderisk tycker jag! Inte skönt OM de slänger sig och får tryck i nacken, blir ju ett stressmoment, bättre då att de slänger sig om de är lösa, men har man fått upp bom/läm är man ju förbi den faran.

Jag gick vid sidan av och skickade in hästen.
Stängde bom och ramp och gick in och satte fast hästen.

Omvänd ordning då jag lastade av.

Jag gör likadant som ovanstående.

Skicka in - stänga för och upp med lämmen - in och sätt fast hästen.

I början tyckte han det var underligt att gå in själv så då gick jag med in först, gick ut genom skötardörren och bak för att stänga. Har honom aldrig fast i fram om det är öppet i bak. (Hade oftast ett litet hönät i transporten för att han skulle stå kvar, ibland är det praktiskt med matglad ponny :D)

Så mitt tips är att öva på att skicka in honom innan ni faktiskt ska åka så ni har lite rutin på det. Polarens häst håller vi på att träna på att lasta sig själv när han åker ensam (står en annan häst redan på så är det lugnt) genom att hon skickar på honom och jag lockar från insidan med en hink (återigen, praktiskt med matglada djur :p). Verkar han pigg på att gå in avvaktar jag bara vid sidan och hon skickar på som vanligt.

Som flera sagt är det väldigt smidigt att gå med längst rampen och sedan låta hästen gå resten av biten själv. När jag började lasta min häst själv tyckte hon dock att det var konstigt när jag stannade - varpå hon också stannade. Det är fortfarande så att jag ibland går med henne hela vägen in även om hon vet precis vad som ska göras. Man får känna hur sinnesstämningen är, vissa dagar då hon är ofokuserad eller kanke lite nervös går jag längre.

Det viktigaste är dock att hästen vet att den ska stå kvar inne i transporten. Och som tidigare nämt ska man aldrig sätta fast hästen förrän bakbommen är på.

Mina bästa tips till dig är att 1. behåll lugnet och stressa inte 2. träna på att lasta ensam innan ni faktiskt ska åka 3. se till att hästen står stilla när du ber den om det.

Lycka till :)

Till att börja med: hur du än väljer att göra BIND ALDRIG FAST HÄSTEN innan det är stängt bakom. Aldrig någonsin.

Jag lär alltid hästarna att gå in själv medan jag står kvar vid sidan av rampen. Stänger bakom, går fram och binder fast. När jag lastar av tar jag loss hästen fram (lägger grimskaftet över halsen), går bak och öppnar. Ber hästen backa och tar grimskaftet när hästen ryggat ut på rampen.

Hej, Mitt förslag är att du börjar träna långt innan du ska åka. Ta god tid på dig varje gång. Ställ upp släpet och fäll ner luckan och träna lite varje dag efter ridningen. Lägg hö på luckan och fodra hästen där. Flytta fram höet vart efter hästen vänjer sig vid att gå in. Nöj dig med små framsteg. När hästen vänjt sig vid släpet och ser fram emot att få hö, så handlar det till sist om ditt ledarskap över hästen om den ska fortsätta att gå in i framtiden. PS om du inte har en boggie med stödben måste du givetvis koppla fast släpet i en bil. Lycka till.

Jag har inget att tillägga, citerat bara det allra bästa tipset :bow:

Till att börja med: hur du än väljer att göra BIND ALDRIG FAST HÄSTEN innan det är stängt bakom. Aldrig någonsin.

Jag lär alltid hästarna att gå in själv medan jag står kvar vid sidan av rampen. Stänger bakom, går fram och binder fast. När jag lastar av tar jag loss hästen fram (lägger grimskaftet över halsen), går bak och öppnar. Ber hästen backa och tar grimskaftet när hästen ryggat ut på rampen.

kl

jag går omkring i den andra spiltan, den som hästen inte står i. Går med hästen in, går tillbaka, stänger bommen, stänger rampen, går in till hästen genom skötardörren och sätter fast den, stänger, åker.

ALDRIG binda fast hästen innan det är stängt bakom!!

Det är en stor säkerhetsrisk att stå nedanför rampen och "skicka in hästen" och sedan kliva rätt upp ut bakom hästen för att få på bommen, eller ännu värre, räcka sig över, dvs ens huvud kommer i perfekt position för en spark om hästen blir rädd, vilket den kan bli om någon plötsligt sticker fram bakom den från sidan.

Mycket bättre att redan stå på rampen så hästen går förbi dig och in och ser dig hela tiden...

Senast ändrad:

Skickar in hästen, stänger bak, går fram och binder fast.

Med gammelponnyn fick man ibland leda henne hela vägen in men sen stod hon kvar medan jag gick bak och stängde (binder ALDRIG innan det är stängt i bak).

Sen hade jag fronturlastning så det är lätt att ta ut själv.

Jag vet inte hur du bär dig åt, men jag har ett nästan löjligt stort säkerhetstänkande och har aldrig någonsin varit i farozonen när jag skickar på hästen.

Jag gör som flera andra beskrivit ovan: Skickar in hästen själv sista biten och stänger sedan bakom innan jag går fram för att sätta fast hästen.

När jag stänger bommen bakom så håller jag alltid ena handen på hästens skinka, då är han fullt medveten om att jag fortfarande befinner mig bakom honom.

det beror ju på var på marken du står.

Släpet bakifrån sett är det många som står på marken till vänster och därifrån stänger bommen bakom hästen.

Stor säkerhetsrisk att därifrån plötsligt dyka upp bakom hästen och fixa med bommen.

Jag lastar alltid min häst i den vänstra spiltan (bakifrån sett) och står själv vid/i den högra spiltan. Då ser hästen mig hela tiden och jag kan se att den har fokusen på mig, jag kan gå fram och tillbaka bredvid hästen och den vet när jag är bak och lägger på bommen. Jag behöver aldrig oroa mig för att bli sparkad eller påbackad om olyckan skulle komma.

Svårt att bryta gamla mönster men jag uppmanar fler att prova.

Och bara för att något aldrig hänt förut behöver det inte betyda att det inte händer + att man kan väl aldrig ha för mycket säkerhet när man handskas med hästar ;)
Det har jag själv fått erfara då jag förra veckan fick en välmåttad spark av min egen häst som jag haft i 10 år och jag trodde jag kände utan och innan...

Senast ändrad:

Självklart är det onödigt att stå på samma sida som hästen lastas, framförallt verkar det vara jobbigare. Sedan vill jag nog ha hästen lite säkrare på rutinerna än vad du beskriver situationen, innan jag börjar stänga bakom.

Men allt är ju en smaksak.

Jag har ett enhästars-släp så jag går inte in bredvid om jag lastar själv, utan går med upp på rampen, skickar in och stänger bommen och luckan. Går sen fram och knäpper fast. Första gången i det här släpet höll han på att vända, för det är så gott om plats:)

TS - Säger som tidigare skribenter, sätt INTE fast hästen innan du stängt bakom!

vilken situation menar du, det är väl ingen som beskrivit någon situation eller hur menar du?

Jag tycker absolut man ska vänja hästarna vid rörelser bakom och överallt även vid lastning. Den dagen kommer kanske då man inte kan styra de där rörelserna i omgivningen.. kanske en hund eller ett barn kommer fram bakom och man inte hinner passa. Då är det bra om hästen är trygg med det. Det går att släcka ut sånna triggers i hästarna att vilja kasta bak eller slå eller likn mot sånt bakom. Men bara upprepar och låter dem fly först om de vill. Men man lastar i igen och fortsätter. Till slut upphör de regaera och blir lugna.

Jag lastar alltid hästarna själv. Jag tycker inte om att vara beroende av någon annan. För en vacker dag bara måste man kanske åka själv.
Mina kan jag skicka på släpet. Men för säkerhets skull har jag en lång lina från grimman(japp lastar i grimma iom att vi iaf inte tävlar nu någon av oss) in i trailern, över bommen och ut genom sidodörren. Sen står jag vid sidan av lämmen och skickar in dem. Skulle det skita sig kan jag då snabbt inverka med linan. Jag låter dem backa om de vill. Men de ska gå fram för drag i linan när de sen stannat. Går de fram ger jag efter i linan. Skulle de inte gå fram för det och smackning kan man där påverka med ett dressyrspö genom att picka bakom manken. Det finns en punkt där som hästarna instinktivt går fram om man touchar. Sen går jag runt dem och tar bommen och stänger medans jag har lös lina som jag håller i. Linan ska alltid vara lös då de gör rätt. Börjar hästen backa får den göra det på lös lina och jag fångar stoppet sen bara.

Jag tycker det är viktigt att låta hästarna backa om de vill det och sen istället ta hand om stoppet och då börja jobba. Då släcker man ut triggern att börja kampa och slänga sig bakåt.
Sen får man väl lite hålla dem inom en godtagbar radie av transporten om det är extremfall. Men de brukar inte känna behov av att kasta sig så länge som man som människa inte börjar dra i fel ögonblick eller tränger dem med felaktigt kroppsspråk eller felaktig inverkan av spö eller linor bak. Håller man sig lugn brukar det gå rätt bra att lasta de flesta hästar så här.
Det viktigaste är också att inte direkt tänka: lastträna= in i transporten och resklar. Utan att man ser det ste för steg och belönar varje liten ansts in mot trailern och även ger hästen pauser i träningen.
Sen ska de ju slutgiltigt bara lunka på givetvis. Men i början får man ta det piano.

Det finns jättebra lasttränare att ta ut om man vill ha hjälp.
Det går ju att skola hästar till att gå in för vilken signal som helst. Men jag tycker det här systemet funkar bra både på svårlastade nya fall och mina egna invanda saker.

Håller med iom att den då inte är helt trygg med att ha saker bakom sig så kan den heller inte vara helt trygg med att stänga bom bakom eller stänga lucka bakom. Jag vill vänja dem med sånt innan jag stänger bommen med dem lugna och sen kan stänga lämmen med dem lugna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 135
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar