Last Liberty 988

Sv: Last Liberty 988

Liebling e Last Liberty är uttagen till unghäst-VM för 6-åringar!

Är det Chapman-stoet du funderar på?
 
Sv: Last Liberty 988

-kl-
Jag är lycklig ägare till en Last Liberty valack (Lasse) född 2004. :love:
Han är min egen uppfödning och jag är så himla nöjd med honom!

Hans mamma är hoppstammad Robin Z - I Love You. och ser ut som en typisk hopphäst i modellen, med korta framben, rejäl överbyggd rumpa och lite spetig hals, inga gångarter att tala om.

Lasse har ett kanon temperament, taktfasta gångarter över medel i alla tre med ett stort plus på galoppen, han är mjuk och elastisk, hoppar som en liten gummiboll.

Har hört fler med LL avkommer som har berömt just temperamentet på dem, och det tycker jag är jätteroligt att det har slått igenom!
Min Lasse är inkörd, gick kanon, bara att hänga på vagnen i princip!
Startad lättare klasser dressyr och är precis inhoppad. Han är en riktig allroundhäst.

Minus har varit att han är lite liten 161ca (hans mamma är 160cm) och att han är "sen" i kroppen. Väldigt fumlig och snubblig och lite Ferdinand över honom :D Men han kommer att bli en liten kanon häst när han utvecklats klart det är jag övertygad om!
Han är inte visad på annat än fölmönstring med 48p.

Bild från han var 3år
lasse1-2.jpg


4år
IMG_0024.jpg
 
Sv: Last Liberty 988

Jo det är Chapman stoet jag spånar om, hon är svår att välja hingst till det är så mycket jag måste tänka på. Du vet,inte för långt,inte för grovt,inte för lågställd, gärna en typförbättrare och korrekt i alla fall inget inåt tåat. Har funderat på Coronet Ask eftersom hon fick ett så trevligt föl e.Cornetto, Cellestial och så hade ju Eklunda någon hingst e.Clinton som hette ursäkta min stavning tror det var Diabue eller något sådant. Så har jag funderat på Hampton igen, oavsett var jag tar kommer det att bli något stort och maffigt i slutändan ändå. Då slog tanken mig att jag nog skulle titta närmare på Last Liberty som jag haft i mina tankar många gånger förut.
Jag har till och med funderat på Clinton själv men det blir väl för maffigt kan jag tro.När man läser ovan kan man tro att hästen bara har nackdelar så är det inte men är de av den här gammla sorten måste man ju se till de hingstar som är goda typförbättrare, gången och hoppförmågan har hon ju. Hon fick ändå en 8 på typen när hon visades på kvalitetsbedömningen så kass är den ju inte men hon har blivit gammal och bukig efter alla föl, hon har ju bara gått som avelssto. Men vill ha en hingst med bra temprament,god halsansättning och korrekta ben, hingsten skall vara allround och det stämde ju bra in på Last Liberty.Jag vet det kommer nya hingstar till våren och man har nästan 6 månader på sig att hitta en lämplig kandidat men jag gillar att vara ute god tid, att kunna spåna på olika kandidater deras för och nacktdelar. Det är bara trevligt att få lite förslag på eventuella kandidater och Last Liberty är en av dem, jag kände att jag visste för lite om honom. GUD vad svårt det här är.
 
Sv: Last Liberty 988

Du behöver ju egentligen något med STOR andel fullblod. Om inte Herzensdieb lyckas förädla mycket så vet jag inte vad du ska kunna ta!? ;)

Jag kommer antagligen betäcka mitt äldre sto med Click and Cash nästa år, och hon behöver ungefär det du beskriver. Det är en hingst som jag verkligen tycker om. (Jag är inte helt säker på hur hans benställ är då mitt sto har bra ben.) Han borde dock ligga på mer än 50% fullblod.

Jag har sett honom live, och han är i mina ögon en av de mest "moderna" hopphingstarna som finns i landet nu. Men det är ju min personliga smak, finns säkert någon annan som inte håller med. Visst är han ung och oprövad, men du har ju ett äldre sto som du vet vad hon ger (även jag med mitt).

Jag hade nog sagt att Last Liberty går att lägga på alla ston med tanke på att han är så allround, men på ditt hade jag lagt något mer ädelt med tanke på att du tycker fölungen e H har blivit lite grövre.

Nu halkar tråden iväg från ämnet lite, vill du inte fortsätta här kan du maila! ;)
 
Sv: Last Liberty 988

Jag ska skicka det ett mail, jag behöver beviserligen hjälp med det här. Jag har bara fått en massa knepiga förslag :eek:
 
Sv: Last Liberty 988

Jag tycker att din häst ser fin ut och verkar vara en mycket trevlig individ. Lycka till med honom i fortsättningen också.
 
Sv: Last Liberty 988

Vi har en Last Liberty- Robin Z valack f-04, ca 165 cm (mamma är 158). Han är extremt lik sin morfar och inte så jätte modern i sin typ, man kan inte alls se att han är e.LL. Däremot tror jag att det är LL som gett honom hans jätte fina galopp.
Denna häst är otroligt cool på utsidan, men inuti finns det väldigt mkt nerv. Märks framför allt vid ridning. Han har en bra skritt, ordinär trav och en mkt rund, mjuk, elastisk och bärig galopp. Han hoppar än så länge rätt ojämna språng, men det finns riktigt stora språng i honom enligt 3 olika tränare.
Han går kvaliten på lördag, så vi får väl se vad dom säger om honom...

Bara några timmar gammal
bild373.jpg


4 år
DSC_0723_edited.jpg


Då var kvalitén avklarad och han fick hopp DIPLOM :bump: och mkt goda vitsord för sin galopp.
 
Sv: Last Liberty 988

Jag undrar om du har någon möjlighet att kolla upp vad min hästs mamma har gjort? Hon heter Lauretta och är e. Last Liberty u: Jumette II. Jag skrev brev ner till uppfödaren en gång men fick aldrig något svar..
 
Sv: Last Liberty 988

Last Liberty kommer från ett av Tysklands mest framgångsrika möderne.

Hans mamma Anmut var syster med OS-vinnaren Aramis och godkände hingsten Amani samt ett helt gäng svårklasshästar.


Det hade jag missat totalt. Har iof alltid gillat Last Liberty själv men det verkar som om han inte används så mycket i Sverige, eller har jag fel??
 
Sv: Last Liberty 988

Nej, han har i mina ögon använts på tok för lite med tanke på hans stam och vad han lämnar.

Nu hade han väl flera riktigt bra avkommor både på kvalitén och någon gick bra i kvalet till 4-årscchamp, plus att Liebling gick Zangersheide, så blupen lär nog bli ännu högre!
 
Sv: Last Liberty 988

*kl*
Jag funderar på Last Liberty till "mitt" Emmerton- Mas Media xx sto, någon som har ngn synpunkt på det?
Det som behöver förbättras på henne är framförallt att jag vill ha en bättre hals (hennes är väldigt brett ansatt & grov), och så skulle jag vilja ha lite mer gång i henne. Gör inget om temperamentet blir lite mjukare heller :cool:...
 
Sv: Last Liberty 988

Nej, han har i mina ögon använts på tok för lite med tanke på hans stam och vad han lämnar.

Nu hade han väl flera riktigt bra avkommor både på kvalitén och någon gick bra i kvalet till 4-årscchamp, plus att Liebling gick Zangersheide, så blupen lär nog bli ännu högre!

En orsak till det är nog att han inte visade sin bästa sida under hingstvisningarna precis när han kom till Sverige, tyvärr.
 
Sv: Last Liberty 988

Nu tänkte jag väcka liv i den här gamla tråden, och se om vi kan vaska fram lite mer. Bilder till exempel vore jätteskoj!

Väntar ju själv föl efter Last Liberty 1 juli om allt vill gå vägen :bump:
 
Sv: Last Liberty 988

*kl*
Jag funderar på Last Liberty till "mitt" Emmerton- Mas Media xx sto, någon som har ngn synpunkt på det?
Det som behöver förbättras på henne är framförallt att jag vill ha en bättre hals (hennes är väldigt brett ansatt & grov), och så skulle jag vilja ha lite mer gång i henne. Gör inget om temperamentet blir lite mjukare heller :cool:...

Jag har gått över till att tänka LL till detta stos mamma i stället.
 
Sv: Last Liberty 988

-kl-

Bild från han var 3år
lasse1-2.jpg



Oj, den här var sjukt lik en LL-avkomma som vi har i stallet i modell/färg (fast den här verkar något mindre)! Han har fullblodsmamma men är ändå STOOOR; både hög (tippar på +175) och rätt krallig. Jättesnäll men lite ängslig av sig.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
674
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 681
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 187
Senast: Troll
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp