Läskigt sår..

H

Henchen

Min katt har fått ett sår nedanför örat, ett stoort på ena sidan, och ett lite mindre på andra. Saken är den att dom bara blir större och större, och han tappar allt hår där..

Är det någon som vet vad det är, eller har något tips?
Funderar på om man borde ha en tratt på honom så att han inte kan klia på det?
Var får man tag på en tratt isåfall?

Bifogar en bild på såret (det största):

Tysonivskaochsr004.jpg

Tacksam för svar!

Sv: Läskigt sår..

Skabb? Åk till veterinär och ta prover på det....
Tills du kommer till veterinären, så kan du ta en djup papperstallrik och klippa ett kryss i botten på. Gör hål runt om och trä igenom en gasbinda, och sätt på katten. Då kan den inte klia sig.
Men som sagt, åk till veterinären. Blir det där infekterat så kan det sprida sig till ögon och bli riktigt otäckt.

Okej! Tack! Det har kommit bara över helgen, i fredags var det yttelitet men nu är det som en femkrona. Han har haft så förut, men då gick det bort efter några dagar.. Får ta och åka till vet!

Därför att det uppkommit under helgen. Det är typ 3 dagar gammalt, och då ville jag se om det gick över av sig själv.

Är det en utekatt? Håll i så fall inne, så den inte smittar andra.
Skabb kan man få med sig på skorna in :crazy:
Vi fick in en katt med rävskabb på katthemmet, INTE kul. Fick sanera allt. Katten klarade sig efter behandling, men var inte vacker då massor av päls var bortkliat, det var variga sår. Så fort behandlingen påbörjades mådde han mycket bättre, kliandet slutade och såren läkte.

Fast idag är det tisdag... Jag skulle ringt vet det första jag gjorde på måndagmorgon, men det är jag det...

Ja, det är en utekatt, men han får vara inne nu, eller har varit i helgen. Men han är inte glad...
Ska prata med min far när han kommer hem! Tack för svar!!

Haha jaa! Fast jag tar ut honom i koppel lite, eller ska jag inte göra det? För han kommer inte i kontakt med några andra katter då...

Ta inte ut honom alls, om han gnuggar av sig på nåt, så kan smittan sätta sig där, om det är smittsamt. Håll honom inne. Han behöver ju inte blivit smittad av en annan katt, utan kan ha gnuggat revir där någon smittad katt gnuggat revir före honom.
Ta inga risker...

Okej! Då får han försöka lära sig använda lådan igen då!!

Rävskabb är ju inte jättevanligt. Jag gissar på eosinofilt komplex. Tala om vad det blev för diagnos hos vet.

Ja, jag har funderat på det också, för vi har precis bytt blötfoder... Från pussi till Friskies.

Hur som helst, spekulera kan man alltid på nätet, den enda som vet säkert är ju veterinären. Hur har det gått?

Jag har försökt övertala min pappa att ta honom till vet. men det går inte så bra pengafronten är inte så hög tydligen... Nu har han gått inne med tratt hela dagen igår och idag och såren har blivit mindre. Så jag ska höra med honom igen när han kommer hem och säga att det kan vara skabb..

Men du, ring en veterinär och berätta hur det ser ut. Det kostar inget ju. Sen får de avgöra om ni ska åka eller inte. Är det smittsamt så måste ni ju in. Oavsett om det kostar eller inte. Hur ser katten ut I öronen??

Okej, ja det kan man ju göra.

Han är fin i öronen. inget kladd eller så.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 610
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Jag har två katter som kan gå in och ut som dom vill till en stor inhägnad del av tomten. Inne har dom två kattlådor som inte används...
Svar
13
· Visningar
5 447
Senast: Dopy
·
Övr. Katt Hej, Jag ska på söndag för första gången åka tåg med 2 katter (ca 2 år gamla) själv. Den ena katten har åkt förut, och är numera rätt...
2
Svar
25
· Visningar
7 787
Senast: Nakeri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad