Laserbehandling

_Eulalia_

Trådstartare
Har grubblat bra länge på att ha nått extraknäck brevid mitt vanliga arbete för att få in lite extra pengar och för att verkligen få hålla på med något jag vill(då jag trivs väldigt dåligt på det andra)! Var ett tag inne på hästmassör men insåg att det skulle bli alldeles för tungt för min lilla kropp. :p Har även varit inne på sadelutprovare då jag är intresserad och insatt i det men det skulle gå åt alldeles för mycket pengar att köpa in ett utbud med sadlar... Sen har jag kommit i kontakt med laserbehandlingar av häst och tycker det verkar jätte intressant! Vad krävs för utbildning/kunskaper? Vet att själva maskinen kostar 25-30 000:- men det kan det ju vara värt om det är nått man kan tjäna pengar på så småningom. Känns som att underlaget är ganska bra med alla stela och skadade hästar överallt med inflammationer hit och dit.. Någon som har lite koll? :laugh:
 
Sv: Laserbehandling

Vad krävs för utbildning/kunskaper? Vet att själva maskinen kostar 25-30 000:- men det kan det ju vara värt om det är nått man kan tjäna pengar på så småningom. Känns som att underlaget är ganska bra med alla stela och skadade hästar överallt med inflammationer hit och dit.. Någon som har lite koll? :laugh:
Problemet med laserterapi som jag ser det är att ingen har absolut koll, och metoden är fortfarande relativt outforskad. Laser används för flera ganska skilda åkommor, allt från att helt lokalt stimulera läkning av öppna sår till mer diffusa behandlingar över leder, muskler eller hela muskelgrupper. I somliga fall har studier kunnat påvisa positiva resultat (främst pga ökad genomblödning genom temperaturhöjning), i andra fall har resultaten helt uteblivit - och de bakomliggande biologiska mekanismerna är fortfarande till stor del okända. Enklare uttryckt; ingen har någon riktig koll på varför det funkar respektive inte funkar. Det är fortfarande litet för mycket voodoo över många delar av laserterapi imho, och jag skulle nog inte själv satsa tid och pengar på ett behandlingssätt som inte visar tydliga vetenskapliga positiva resultat.
 
Sv: Laserbehandling

Du får ursäkta men för 25000-30000 kr får du möjligen en hobby maskin, en dylika för proffesionellt arbete går på minst det dubbla eller mer. Den jag jobbade med kostade närmare 100000 kr och var inte jätte avancerad även om den var mycket bra.
 
Sv: Laserbehandling

Jag håller med Boj, räkna med minst dubbla priset för en bra laser. Sen finns det flera olika kurser att gå om du vill få laserkompetens. Jag skulle dock inte ha stannat vid att behandla hästarna utan även människor, katter, hundar osv. Jag är ett stort fan av laserbehandling och det hjälper på mycket men inte allt tyvärr. ;)
 
Sv: Laserbehandling

Jag har inte hittat en enda för 100000? Dom flesta jag sett har legat runt 30 och även dom som ingår i utbildningarna. Men visst, jag är villig att lägga det dubbla. Man får ju satsa för att få hålla på med det man vill så det är inget som gör det till ett jätte stort problem.

Skulle gärna kunna använda det till hund och människa också men främst rikta in mig på häst. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Laserbehandling

Och egentligen är det ju tänkt som lite hobby, har ju inte tänkt att heltidsförsörja mig på det så jag kanske inte behöver ha den absolut bästa och dyraste maskinen... Vill kunna åka ut och hjälpa till lite då och då på min fritid för att jag tycker det är kul.
 
Sv: Laserbehandling

Och egentligen är det ju tänkt som lite hobby, har ju inte tänkt att heltidsförsörja mig på det så jag kanske inte behöver ha den absolut bästa och dyraste maskinen... Vill kunna åka ut och hjälpa till lite då och då på min fritid för att jag tycker det är kul.

Fast du skrev i trådstarten att du vill få in pengar och ha ett extraknäck.
Och en investeringskostnad på 30000kr kräver ganska stor aktivitet från din sida för att bara betala maskinen.

Du behöver skaffa dig ett namn och visa resultat för att få kunder. Då är det nog klokt att ha bra utrustning.
Om du inte skaffar den bästa (inte nödvändigtvis den dyraste) apparaten, kanske du inte får så bra resultat.
Fast du kanske inte är så noga med att resultatet ska bli bra?

Är personligen skeptisk till effekterna av metoden eftersom det inte finns vettig forskning som visar resultat.
 
Sv: Laserbehandling

Sök på medicinsk laser, då hittar jag 6 år begagnat genomgångna för samma pris plus moms.
 
Sv: Laserbehandling

*kl*

Reflektion.

Om skulle vilja få min häst lasrad så vill jag nog att lasraren har en gedigen kunskap i hästens anatomi och fysiologi och det är väl inget man skaffar sig i en handvändning?
 
Sv: Laserbehandling

Jag har inte tänkt göra något i en handvändning. Och det är inget jag tänkt börja med i morgon. Det är bara lite planer, drömmande och funderingar inför framtiden. Kanske om 10år, kanske aldrig. Men nu vet jag lite vad som krävs :) ska kika vidare! Dom utbildningar jag sett har inte varit på 5år. Det är ju inte veterinär jag funderar på.
 
Senast ändrad:
Sv: Laserbehandling

*kl*

Reflektion.

Om skulle vilja få min häst lasrad så vill jag nog att lasraren har en gedigen kunskap i hästens anatomi och fysiologi och det är väl inget man skaffar sig i en handvändning?

Jag håller med. De som idag erbjuder laser är ju ofta ET, massör, kiropraktor osv.
 
Sv: Laserbehandling

Vad krävs för utbildning/kunskaper? Vet att själva maskinen kostar 25-30 000:- men det kan det ju vara värt om det är nått man kan tjäna pengar på så småningom. Känns som att underlaget är ganska bra med alla stela och skadade hästar överallt med inflammationer hit och dit.. Någon som har lite koll? :laugh:

Du tyckte att mitt tveksamma svar var drygt.
För att jag kommenterade att du ville ha det som hobby?
Nu blir jag nog dryg på riktigt...;)

Läs vad du själv skrev i trådstarten.

Inte ser det så helt seriöst ut när du ler åt att det finns många stela och skadade hästar överallt, men du tycker inte det är nödvändigt med den bästa utrustningen för att behandla dem?

Och först är det OK om man kan tjäna pengar på det hela, sedan är du inte ute efter att tjäna pengar på verksamheten?

Och inte är du intresserad av någon gedigen utbildning om anatomi och fysiologi heller?
 
Sv: Laserbehandling

Jag tyckte det var drygt att påstå att jag inte skulle bry mig om att resultat blev bra. Jag ber om ursäkt :( dessutom råkade jag läsa fel... Klantigt.
 
Sv: Laserbehandling

Vart ser du att jag ler åt skadade hästar? Tycker det är fruktansvärt hur du kan påstå det. Jag har sagt att OM jag skulle hålla på med detta vill jag satsa pengar på en bra maskin men man kanske inte behöver ha den absolut värsta för 1miljon. Och utbildning är det självklart att jag vill ha så att jag kan göra ett bra jobb och hjälpa.
 
Sv: Laserbehandling

Vart ser du att jag ler åt skadade hästar? Tycker det är fruktansvärt hur du kan påstå det. Jag har sagt att OM jag skulle hålla på med detta vill jag satsa pengar på en bra maskin men man kanske inte behöver ha den absolut värsta för 1miljon. Och utbildning är det självklart att jag vill ha så att jag kan göra ett bra jobb och hjälpa.

Faktum är att om du vill ha effekt på bla ledinflammationer så behöver du maskinen för 1 mille. Det är en av få det gjorts ordentliga studier på som haft visad effekt av professor Arne Lindholm mfl för några år sedan. Hade häst med i studien och körde även mina egna ben (compartment). Där hade de riktigt bra resultat. Min häst fick behandling 2 gånger första dagen och ytterligare en behandling dag 2. Därefter rörelsekontroll och böjprov (ren) sedan ytterligar koll efter 2v (ren).

Det var en koldioxidlaser och den är inte bärbar. De använde dessutom 2 st på hästarna, en från varje håll på lederna.

Många andra studier av laser (bla alu) på häst har gjorts men med sämre resultat. Var debatt i ridsport om detta då flera försökte upprepa resultaten utan att lyckats - men de använde andra lasrar (andra grundämnen).

Vi hästfolk betalar ju i och för sig för det mesta (inkl bättre genomböldning i huden) men de flesta använder nog en equiterapeut som även använder annat än bara laser (akupunktur, massage, manipulering mm).

Dessutom tror jag att de equiterapeuterna som blir riktigt duktiga är de som jobbar heltid med hästar och träffar massor med patienter.
 
Sv: Laserbehandling

Känns som att underlaget är ganska bra med alla stela och skadade hästar överallt med inflammationer hit och dit.. Någon som har lite koll? :laugh:

Här ler du åt att det finns "alla ´stela och skadade hästar överallt med inflammationer hit och dit"...

Men det kanske är kollen du ler åt och jag kanske har läst ett något slarvigt uttryckt inlägg med för kritisk blick.

Jag tycker nog fortfarande att man, för att få ett gott rykte om sig, behöver få bra resultat och då behöver man nog riktigt bra utrustning.

Dessutom - jag som tänkbar (men inte trolig) kund skulle ju inte anlita någon som tycker att det inte behövs bra utrustning - eftersom resultatet är sämre med sämre utrustning.

Jaja.


Om du är duktig med hästar - varför inte hjälpa till med råd för hållbar träning (men även det kräver enormt mycket kunskap om anatomi och träningsfysiologi, antagligen både på häst och ryttare för att påverka ryttarens inverkan) för där finns det behov - så det inte blir "alla skadade hästar med inflammationer hit och dit"...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 199
Senast: cambodia
·
Utrustning Okej, nu ryker det ur öronen på mig! Kort historik så åkte jag och provade ut sadlar till fyraåringen för 1½ månad sedan. Hoppsadel...
2
Svar
27
· Visningar
2 610
Senast: Caroline87_eskilstuna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp