Hormoner är ju det som styr hela kroppen så att säga att självsäkerhet sitter i huvudet och att hunden därför alltid skulle ha varit vek mentalt blir fel. Utan våra hormoner skulle ingen biologisk varelse överhuvudtaget kunna fungera och självklart påverkar borttagande/minskning av ett hormon även om det påverkar olika arter på olika sätt.Jag velar länge och väl när det kommer till kastrering, något jag egentligen alltid gör när ett beslut är oåterkalleligt. Två av mina kom hit kastrerade så där behövde jag som tur var inte fatta det beslutet själv (ej av medicinsk orsak utan på rutin). Den yngsta var för ung när han kom hit så han är intakt men jag vet inte hur jag ska göra där.
Däremot är jag fundersam när det kommer till ökad osäkerhet och rädsla. Självsäkerhet sitter ju i huvudet och inte i kulorna liksom. Tänker att de hundar som blir osäkra efter kastrering redan var det innan men att detta tidigare kamouflerats av hormoner, alltså att hunden alltid varit lite vek mentalt men att hormonerna har "drivit den framåt"?
Hunden lider ju inte av sina mentala brister sålänge hen är intakt även om hen skulle gjort det efter en kastrering. Det ser ju iallafall jag som det viktiga.