Nu blev jag nyfiken för jag känner mig Ouppdaterad i det här med kastreringar hos hund, och du skriver två saker som jag är gammalmodigt ovetande om.
Jag har, för många år sedan, haft tre tikar av två helt olika ras där alla tre fick livmoderinflamation och vi blev tvugna till op. En av dom kunde vi häröra orsaken till de p-sprutor som hon fick, tyvärr. Hade vi vetat det innan så hade vi steriliserat direkt istället (det var av en annan medicinsk orsak, annars har hon fått vara intakt).
Men du säger att det kan bero på aveln? Är det vedertaget idag? Jag har inte hört det tidigare och jag har aldrig haft "rapporterings-plikt" till någon uppfödare om livmoderinflamationer. Har det inte idag heller med en ny ras.
Det som du (och fler i tråden) nämner som bieffekt vid kastration av hanhund har jag inte heller hört tidigare. Men å andra sidan så var det inte något man gjorde på -70, -80 och -90-talet. Det varkar ha ökat lavinartat
Nu är jag "aktiv" igen och är inte så uppdaterad, men finns det någon info om dessa biverkningar? För jag hittar inget när jag googlar om kastrering av hund (kan def. vara handhavandefel
).