Man har tva ringningar. En "first bell" som far eleverna att ta sig fran sitt skap till klassrummet och sedan en andra ringning 5 minuter senare nar lararen laser dorren.
Har paverkar franvaro utan orsak (lakar/foraldra note) betyget, dessutom ar det inte bara forsta lectionen under dagen som lararen laser dorren, utan det ar till varje lektion. Har borjar alla lektioner under dagen samma tid och alla lektioner har de extra 5 minuterna att dralla in pa innan dorren lases.
Det skapar stor forstaelse for att tid ar viktigt i arbetslivet ... Jag tror inte att nagon har tycker att det ar okay for en kirurg att komma forsent till en operation, eller att det ar okay for en flygkapten/buss/tunnelbane forare att inte komma i tid, eller ett foretag att inte oppna telefonerna for att ingen kommit som kan svara.
Nagon fragade om "hall pass" pa high school, och det ar for att pa en skola som oftast har 2000+ elever kanner inte alla igen alla sa det ar for att visa att man har ratt att vistas i korridorerna under lektionstid och da dorrarna ar lasta till klassrummen sa ska ju inga elever finnas i korridorerna utan orsak.
Och jag vill att du ska respektera den angest och energi jag lagt ner pa att verkligen komma i ratt tid. Jag ar ocksa en tidsoptimist, men jag kommer i tid anda.
Till middags bjudningar och liknande kommer jag ofta 5-10 minuter efter klockslaget (om jag inte ar bjuden sa att middagen star pa bordet vid ett exact klockslag) da jag vaxte upp med den legendariska kvarten som man SKULLE komma forsent. Ska vi motas for middag eller liknande ute sa ar jag i tid. Ofta nagra minuter tidig sa att jag slipper skammas for att komma forsent och anlander sist.