Larm på lägenhet

MissFideli

Trådstartare
Jag bor på markplan och har många fönster, varav några sitter lite skymda om man vill ta sig in. Funderat på larm, men backat på att jag har katter. Nu har jag hört att man kan sätta larm som bara riktas längs med fönstren så att det bara går om man öppnar/går in genom fönstret.

Är dessa bra och prisvärda? Jag bryr mig inte så mycket om försvunna grejer, men vill veta snabbt om nån går in så jag kan åka hem och fånga in katterna.

Sv: Larm på lägenhet

Finns ju både magnetkontakter och annat som man kan ha på dörrar och fönster. Ring och hör med lite olika företag. Många larm idag klarar till och med av hundar upp till 25 kg, så katterna borde inte vara problem ens för typ IR-deckare ens. :)

Vissa larm har ju även sms-tjänst numera vilket verkar smidigt. Du får direkt sms om något är fel med larmet.

Brorsan har larm i sitt hus och de har en stoooor Main Coon som klättrar överallt och det är inga som helst problem.

Varför backar du pga katterna?
Det kommer inte larma för att katterna rör sig, det reagerar på större :)

Idag finns det så bra larm att katterna inte är det minsta problem :)
Jag skulle välja ett larm som även har ett brandlarm, just pga katterna.
Om det skulle börja brinna så får du ett sms om att brandlarmet har gått igång så det finns en chans att hinna rädda katterna.

En annan sak som är bra för lägenheter i markplan är fönsterlås. Det gör det lite krångligare att ta sig in samt att du kan ställa fönster på glänt utan att de går att öppna. :)

*KL*
Som redan tidigare skrivits; du behöver inte ens rörelsedetektorer för att få ett fullgott skydd. Med magnetbrytare och glaskrossdetektorer, som är både billigare och driftsäkrare än rörelsedetektorer, kommer du väldigt långt. Och utan falsklarmsrisk pga djur. :)

Låter ju bra!! Ska kolla upp det.
Finns det nått man kan göra så man kan sova med lite öppen altandörr? Har gärna öppet nattetid så katterna kan sova ute och jag få in lite luft (sommartid då) men skulle vilja ha det lite säkrare så man inte får objudet besök.

Jag har backat för att jag har hört att det inte är helt ovanligt att det blir falsklarm pga katter.

Fönsterlås är som sagt mycket bra och kan sättas även på altandörren. Dock blir ju inte springan sådär jättestor.

Liknande trådar

Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: ufot
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 093
Senast: MML
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 589
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar