• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Montéryttare
  • Startdatum Startdatum
M

Montéryttare

Vad 17 innebär det? Jag har aldrig funderat närmre.... :p

Om en kompis är amatör(5hästar i träning) o jag blir lärling hos henne (för att få rida monté:banana: igen) vad måste jag göra då?
vad kostar det?

Jag har en vilande montélicens som jag eg hade tänkt att lösa upp, men det kostar typ 2000 :eek: och jag orkar bara inte pynta upp för att rida ngr gånger!

Sv: Lärling?

Lite fundersam över din frågeställning. 2000:- för körlicens låter inte helt korrekt, med tanke på att A-tränarlicens kostar 2500:-. Själv tycker jag att licensindelningen/kategorier är lite förvirrande ibland. Men om jag förstår dej så är det E-licens du är ute efter. Då krävs att din arbetsgivare (B-tränare) har minst 5 hästar i träning. Så långt är vi överens. Jag föreslår att du kollar med STC vilka regler som gäller egentligen. Jag är osäker på just montélicens.:confused:

Du måste vara anställd på minst 50 % för att få stå som lärling. Och så måste arbetsgivaren ha minst 5 hästar på listan.

Är lite osäker på vad licensen kostar. Men menar du att ta den, typ komplettera, eller att bara ta ut den?

Jag skall bara plocka ut den... Jag har ju skrivit provet tidigare för monté licens... sen pausadejag det här året... Ringde valla idag och Micke sa att det bara var o plocka ut den, men sen får jag ju projsa därefter =/

50% hit eller dit, kollar dom det så stenhårt? Jag kan jobba på distans :D

Jag ska skriva upp mig i morrn, om det går...

Frågan var om det kostar o vara lärling...

För att ha lärlingslicens ska du vara fast anställd hos person med A- eller B-licens. Din huvudsakliga arbetsuppgift ska vara arbete med arbetsgivarens travhästar.

SÅDÄÄÄR... då är man lärling nästa vecka då, om allt går som det ska :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Så håll i hatten där ute :o :D

SÅDÄÄÄR... då är man lärling nästa vecka då, om allt går som det ska :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Så håll i hatten där ute :o :D

Welcome Back! :)
För övrigt tror jag lärlingslicensen kostar 150 kr per år. Min sambo är lärling hos mig, men jag har inte så bra koll på vad det gick på...tror det var 150 alltså.

Welcome Back! :)
För övrigt tror jag lärlingslicensen kostar 150 kr per år. Min sambo är lärling hos mig, men jag har inte så bra koll på vad det gick på...tror det var 150 alltså.

Tack :bump:

25-50 kr bjössar jag på ;) :D

Fast dom ändrar till 50 % från första januari nästa år...

Jasså!? Det sa han ingenting om....

Ja ja... den dagen den sorgen... Får vi lösa då!

Ja det står så i nya Licensbestämmelserna som har kommit nu, om jag inte har helt fel... Ska kolla imorgon åt dig.
Kan ju bli svårt att få ihop en halvtid på helgerna;)

Ja det står så i nya Licensbestämmelserna som har kommit nu, om jag inte har helt fel... Ska kolla imorgon åt dig.
Kan ju bli svårt att få ihop en halvtid på helgerna;)

Jo bara helgerna funkar ju inte då...

Men hon har 4 monté hästar, och mer blir det... Så det är ju snabbjobb o tävlingar, så tiden kommer nog att sticka iväg så att den endå blir mer än tänkt... som vanligt när det gäller hästar :D

Men kolla gärna upp det, så jag vet hur vi ska ändra avtalet!

Senast ändrad av en moderator:

Men vad konstigt det lät med bara 20 % nu... Det var inte 20 timmar eller något? Fast jag har inte full koll på licensbestämmelserna nu iofs..
Ja det är ju helt klart lite roligare att stå som lärling, särskilt när man kör..:smirk:

Men vad konstigt det lät med bara 20 % nu... Det var inte 20 timmar eller något? Fast jag har inte full koll på licensbestämmelserna nu iofs..
Ja det är ju helt klart lite roligare att stå som lärling, särskilt när man kör..:smirk:

Nu kommer avtalet att lyda efter vad Micke har sagt på Valla, fram tills årsskiftet...

Sen får vi ändra om det behövs då! Jobb finns så det räcker o blir över :D

Är väldigt sugen på att göra som du, bli lärling alltså... Men hur gör ni med lön, måste man få avtalsenlig lön för att det ska gälla, eller? Har hört att jobbet med hästar ska vara ens huvudsakliga sysselsättning också, stämmer det? Kollar de det? Är det 5 hästar i startbar ålder som den man jobbar hos måste ha, eller duger det med 1-åringar?

Är väldigt sugen på att göra som du, bli lärling alltså... Men hur gör ni med lön, måste man få avtalsenlig lön för att det ska gälla, eller? Har hört att jobbet med hästar ska vara ens huvudsakliga sysselsättning också, stämmer det? Kollar de det? Är det 5 hästar i startbar ålder som den man jobbar hos måste ha, eller duger det med 1-åringar?

Ska från 1 till tävlingsbar ålder...

Japp, det skall vara ens huvudsakliga syssla tydligen... Lönen kommer man överens med sin tränare, det beror ju på hur lite/mycket du klarar dig på...Hos proffs var det bra betalt... men hos amatör så är det aningen mindre :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 071
Senast: Habina
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 217
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv