Lärling - Ridlärare

E

Em_E_liE

Nu går jag i tankar på jobb och utbildningar som så många andra gör just nu. Man har slutat skolan och man vet inte riktigt vad man vill göra, åtminståne inte jag...men jag har börjat fundera på en sak.

Kan man vara Ridlärarlärling? Jag menar man kan ju vara lärling åt så myket annat i många olika yrken och inriktningar. Är det någon som vet någonting om det här, vad kan man få i lön, om man ens får någon lön, och kan man vara lärling åt vem man vill?

Hjälp mig. Skulle verkligen vara jätte kul om någon kunde komma med råd, information och så vidare.:bump:

Sv: Lärling - Ridlärare

Är det någon som vet om någon som varit, eller är lärling? Lärling inom en brach bara, trav, galopp mm. bara någonting. hur bar dom sig åt?

Har svårt att tro att man kan tjäna så mkt,eller ens ngt, på att vara "ridlärarlärling", men det går säkert att få jobb i ett stall där man utöver det jobbet får vara med ridläraren på lektioner.

Tror det bästa sättet att hitta en plats att vara är genom kontakter, att någon känner någon som känner någon...
Eller svara på jobb-annonser. Börja nånstans,och sedan jobba sig vidare.

Men detta är bara mina tankar, jag tänker också fortsätta med hästar sedan när jag pluggat klart, så jag har ju inte så mkt erfarenhet i denna fråga egentligen, bara det jag själv kollat runt o så...

att jobba i stall och utöver det vanliga arbetet få vara med när en ridlärare har sina lektioner har jag varit många gånger...men det är ju inte riktigt så jag menade med ridlärarlärling...

för den delen, vad får dom andra lärlingarna göra då? trav- och galopp- och hovslagarlärlingarna alltså?

Läs gymnasiet och ämnena som ingår där.
Du måste även läsa biologi A, matematik B och svenska B.

Praktisera minst
- 6 månader heltid på ridskola eller
- 4 månader heltid på HYN godkänd anläggning eller
- Gå naturbruk med inriktning häst och läs minst 640 poäng hästkurser.

Ha god färdighet i ridning och klara ridprovet.

Så pluggar du i ytterligare 2 år och när du är klar med allt de tjänar du tyvärr oftast inte mer än vad du gör genom att jobba på ica.

Men visst går det att få jobb utan utbildning, men då är också lönen därefter. Har du dessutom ingen utbildning alls är det ännu svårare.

Jag kommer aldrig börja jobba med hästar igen just för det är så underbetalt och tungt jobb med bökiga tider.

Edit: Går man som hovslagarlärling tror jag man måste läsa hovslagarskolan också för att få ut sitt yrkesbevis, tror det är typ 40 veckor man måste gå och då får man ingen lön för den tiden. Vet att lernia hade en hovslagarutbildning förut och den kosta 150.000kr.

Senast ändrad:

naturbruksgymnasiet inriktning hästhållning är klart, alla ämnena och så också....men att man måste plugga i 2år till och avlägga ridprov, vart hittade du all den infon?

ja, men det visste jag ju..:P har jag kollat många gånger men jag är inte ute efter utbildningen utan lärlingsdelen.

vad skulle du göra som lärling menar du? alla ridlärare ska vara utbildade (enligt mig), vad vill du med den där lärlingstiden?

Men man får ju lärdom av praktiken som blir då så att säga, och nej praktik är inget jag tänker göra...och för att komma in på vissa utbildningar så måste man ha erfarenhet av att vara ridlärare! Sen är det faktiskt ganska många som avlägger yrkesprov när dom varit verksamma som ridlärare. Då kan de vara ridlärare av egen erfarenhet och inte endast en ren utbildning. Man blir ändå utbildad till en viss del (även om det inte duger för din och många andras del)...!!

lärling o praktik är samma sak, i båda fallen måste du ha en handledare. Men ska du stå i ridhuset med ridläraren då eller vad?

De ridlärare som jag stött på har gått alla ungdomsledare, ridledare och mycket skickliga i sin ridning. De har sedan gått på strömsholm ett år för att avlägga examen (krävs då hästskötarexamen också), hippologen etc.

lärling o praktik är samma sak, i båda fallen måste du ha en handledare. Men ska du stå i ridhuset med ridläraren då eller vad?

De ridlärare som jag stött på har gått alla ungdomsledare, ridledare och mycket skickliga i sin ridning. De har sedan gått på strömsholm ett år för att avlägga examen (krävs då hästskötarexamen också), hippologen etc.

ungdomsledarutbildning, ridledarutbildning, hästskötardiplomering, strömsholm;level 1, distanskursen i hästkunskap inrikt. ridlärare, distanskurs pedagogik och ledarkunskap, level 2, level 3 och en massa annat där emellan om man verkligen skall utbilda sig till ridlärare, jag vet...

Och NEJ, meningen med lärling för ridlärare är att kunna utbilda sig till ridlärare, men med verklighetsuppfattning på en gång och inte bara en massa plugg. och att stå och hålla en ridlärare i handen i ett ridhus är verkligen inte grejen med det hela. men det kanske är så med jockey och travkuskar som har lärlingar också, samma sak på industriprogram, hovslagare osv...man förbereder sig för att kunna göra gesällprov eller yrkesprov, precis som vilken utbildning som helst.

men jag undrade om man kunde bli ridlärarlärling? för om man kunde skulle jag vilja vara det, för enkelhetens skull. Jag undrade också om någon visste någon som varit det, eller någon som bara visste hur man blir lärling, alltså vilken lärling som helst. Man blir upplärd av någon som redan är i branschen.

För enkelhetens skull kan jag ju fråga; hur blir man lärling? jag hittar ingen information förutom på industri och annat som inte rör hästar....det är hästsidan jag vill veta. vet någon det så berätta det gärna!

strunta alltså i ridlärargrejen över huvud taget....det blev ju en helt fel bana som kom upp, det hakades bara upp om hur man utbildar sig till ridlärare, och det vet jag redan.

Förlåt. Men hjälp mig gärna. Hur blir man lärling inom hästyrkena? Och inom vilket område inom häst? Berätta om ni vet.

nej nu är du fel ute. man behöver inte gå alla de där kurser du räknar upp. det räcker att du söker till ex ridinstruktör, diplomerad ridlärare eller så.

Det finns inget som heter lärling i ridsportvärlden. Vill du lära dig ngt får du praktisera eller jobba.

men hur ska du bli lärling om du inte ska vara med ridläraren?
En ridlärare måste ha arbetslivserfarenhet och det får du genom att ha gått ridledarutb eller om du har så mycket kunskap och kan pedadgogik, och arbetat x antal månader på ridskola.
Så det är inget du bara kan plugga till.

Oavsett om du vill lära dig stuteriverksamhet, ridskoleverksamhet eller tävlingssverksamhet finns det bara två alternativ. Jobba eller praktik. Då lär du dig.

Om du så småningom vill stå i ridhuset på en ridskola kan jag rekomendera Vretagymnasiets KY-utbildning med inriktning Hästhållning-Instruktörskunskap.

Man måste ha slutbetyg från gymnasiet, och vissa färdigheter i ridning (ridprov).

Det är en två-årig utbildning där man blir formad till yrket ridinstruktör på ridskola från grunden. Man varvar studier på sal i bl.a. ridlära, pedagogik, anatomi, fysiologi och ekonomi, med stalltjänst, ridning m.m. och sen har man LIA (lärande i arbete) 6+7+13 veckor under två år.

Under 7 veckorsLIA:n och 13 veckorsLIA:n går man som "ridlärarlärling".

I slutet på tvåan går nästan alla upp och diplomerar sig!

Under dessa två åren är det studiemedel från CSN som gäller. Sen har många fått chansen till extraarbete/vikarie lite då och då under tiden.

nej nu är du fel ute. man behöver inte gå alla de där kurser du räknar upp. det räcker att du söker till ex ridinstruktör, diplomerad ridlärare eller så.

Det finns inget som heter lärling i ridsportvärlden. Vill du lära dig ngt får du praktisera eller jobba.

men enligt berskrivningarna på strömsholms hemsida ang. ridläraryrket så skall man tydligen göra allt detta. och det ena leder till det andra te.x. ridledarutbildningen, innan den kursen måste man ha gått ULK I-III.

och båda dem kurserna måste man ha gått, samt tagit hästskötardiplomeringenm för att ha en chans att komma in på biträdande ridinstruktörsutbildningen. och sedan fortsätter det bara sådär ju fler steg i ridlärarriktningen man vill komma....

och ang. lärling i ridsportvärldens så finns det de, man hör många som är jockeylärling, hovslagarlärling finns det också...

men hur man blir det finns det ingen info om...fast jag kanske är lite blind...

Senast ändrad av en moderator:

hovslagarlärlingar åker runt med hovslagare för att lära sig. Det är ett hantverk. Om du ska göra liknande med ridlärare skulle det innebära att du står i ridhuset bredvid ridläraren och försöker lära dig. Detta är omöjligt eftersom läraryrket är dynamiskt. Du kan inte stå där och utan ngn kunskap alls (som man kan med ex hovslagare) eftersom du är skyldig att lära eleverna rida.

O du vill bli ridlärare, ring din ridskola och fråga hur du ska göra, om de har ngt tips på praktikplats. Eller gå utb som ngn skrev här. Allt beror på dina ridkunskaper.

men enligt berskrivningarna på strömsholms hemsida ang. ridläraryrket så skall man tydligen göra allt detta. och det ena leder till det andra te.x. ridledarutbildningen, innan den kursen måste man ha gått ULK I-III.

och båda dem kurserna måste man ha gått, samt tagit hästskötardiplomeringenm för att ha en chans att komma in på biträdande ridinstruktörsutbildningen. och sedan fortsätter det bara sådär ju fler steg i ridlärarriktningen man vill komma....

och ang. lärling i ridsportvärldens så finns det de, man hör många som är jockeylärling, hovslagarlärling finns det också...

men hur man blir det finns det ingen info om...fast jag kanske är lite blind...

När jag läste det här insåg jag att jag kanske varit lite luddig i mitt inlägg, om att man blir formad från grunden.

Det innebär bl.a. att man under år 1 får gå ULK I-III, får tappskokompetens, får första hjälpenutbilning, hästskötarexamen och ridledarexamen.

År 2 leder fram till ridinstruktörsexamen.

För övrigt har jag aldrig hört om nåt liknande som du söker. Det enda är väl om du får lov att gå med utbildad ridlärare på ridskola, och lär dig så pass mycket genom det + egna studier att du kan gå upp och göra yrkesprov som privatist/extern. Men logiskt sett är det du som borde betala ridläraren som utbildar dig.

*KL*

Lägger in att jag som elev aldrig skulle betala för att rida för en som bara gått som lärling hos "Anna Larsson".
Inte ens om jag red på ridskola skulle jag betala för det, skulle väl kunna betala 40kr för 30-45 minuter hästlekis åt ett barn i 5-7 års åldern om instruktören inte har någon utbildning.

Som instruktor ar du ju skyldig att lara elverna att rida och du har ett enormt ansvar. Det kraver utbildning.
Inte som t.ex galopp eller hovslagarlarling (som for ovrigt inte hor till ridsporten, galopp ar galoppsporten, helt annat forbund och hovslagare ar som nagon annan sa ett hantverk).

Dessutom forstar jag inte hur du tankt dig med att vara larling, ska du undervisa vissa grupper med handledare eller hur tankte du? For det finns ju vissa praktikplatser och arbetsplatser dar en del undervisning (i utbildningssyfte for sig) ingar, sok natt av dem?

Min personlig uppfattning i fragan ar att om du inte ar intresserad av att ga de oika stegen som kravs for att komma fram till ridlararyrket ar du nog inte tillrackligt intresserad.

Jag har sjalv gatt ULK 1-4, ridledarutbildning, barnledarutbildning och massa andra kurser ditriktet och forbundet har ordnat, bara for att jag en dag vill fram till att bli ridlarare eller ridinstruktor. Det ar det jag brinner for och det ar darfor jag kampar.
Mitt nasta steg ar att soka hastskotarkurs for att kunna ta examen och sen ar jag behorig att soka alla utbildningar som finns.

For att na dit du vill maste du vara beredd att arbeta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 414
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 139
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17