Sv: Lärling - Ridlärare
lärling o praktik är samma sak, i båda fallen måste du ha en handledare. Men ska du stå i ridhuset med ridläraren då eller vad?
De ridlärare som jag stött på har gått alla ungdomsledare, ridledare och mycket skickliga i sin ridning. De har sedan gått på strömsholm ett år för att avlägga examen (krävs då hästskötarexamen också), hippologen etc.
ungdomsledarutbildning, ridledarutbildning, hästskötardiplomering, strömsholm;level 1, distanskursen i hästkunskap inrikt. ridlärare, distanskurs pedagogik och ledarkunskap, level 2, level 3 och en massa annat där emellan om man verkligen skall utbilda sig till ridlärare, jag vet...
Och NEJ, meningen med lärling för ridlärare är att kunna utbilda sig till ridlärare, men med verklighetsuppfattning på en gång och inte bara en massa plugg. och att stå och hålla en ridlärare i handen i ett ridhus är verkligen inte grejen med det hela. men det kanske är så med jockey och travkuskar som har lärlingar också, samma sak på industriprogram, hovslagare osv...man förbereder sig för att kunna göra gesällprov eller yrkesprov, precis som vilken utbildning som helst.
men jag undrade om man kunde bli ridlärarlärling? för om man kunde skulle jag vilja vara det, för enkelhetens skull. Jag undrade också om någon visste någon som varit det, eller någon som bara visste hur man blir lärling, alltså vilken lärling som helst. Man blir upplärd av någon som redan är i branschen.
För enkelhetens skull kan jag ju fråga; hur blir man lärling? jag hittar ingen information förutom på industri och annat som inte rör hästar....det är hästsidan jag vill veta. vet någon det så berätta det gärna!
strunta alltså i ridlärargrejen över huvud taget....det blev ju en helt fel bana som kom upp, det hakades bara upp om hur man utbildar sig till ridlärare, och det vet jag redan.
Förlåt. Men hjälp mig gärna. Hur blir man lärling inom hästyrkena? Och inom vilket område inom häst? Berätta om ni vet.