Lära sig verka egna hästar

Sv: Lära sig verka egna hästar

Kl Vad är den generella skillnaden då egentligen på ridhästhovar och travhästhovar??.

Jag har inte hört att nån har sagt att det är nån skillnad mellan hovarna i sig.
Utan självaste verkning och skoning(!) För jag tippar på att det var det du var ute efter. Vad är det för nån skillnad? Ja du..en väldigt stor skillnad.

Om vi börjar titta från häst till häst:

Har du aldrig tänkt på att en ridhäst och en travhäst är ganska olika?
I både utseende och vilken sort träning dom gör? Är det inte nån vis skillnad?
Även om dom nu bägge bär på fyra hovar...

Har du nån gång sett t ex i en katalog eller i en shop och tittat på hästskor och sett en vis skillnad mellan en ridhästsko och alla dessa travskor som finns? Är det ingen skillnad där?
Även om dom nu bägge bär på fyra hovar...

Hade en hovslagare verkat och skott en travhäst på samma sätt som de gör på en ridhäst, Så hade aldrig den hästen kommit över mållinjen.

Så svar på din fråga, Jo det är en stor skillnad mellan en ridhäst och en travhäst skoning.

Och ja, en del travhästars fötter ser illa ut men långtifrån alla.

Nej absolut inte bra skoning bara bra utrustning..

Vissa springer fortare om dom blir jagade å vissa när dom blir jagade..

Vad tror du är anledningen till travets uppfinningsrikedom tilldessa otaliga utrustnings "detaljer" som ska få hästarna att prestera allt!!!

Å det mest tragiska,, när denna travare har gjort sitt och inte längre (eller tidigare aldrig ens) tjänar pengar enligt statestiken som säger att endast 40% av alla tvååringar ens kommer till kval/premielopp så hamnar dom mer som regel än undantag i läran om att verka sina egna hästar.

Är det verkligen hästarnas välbefinnande man eftersträvar???

Så det du egentligen säger nu är att en dålig skodd häst kan springa fort ändå? Är det så jag ska uppfatta de hela?

Och jag är väldigt intresserad vad du anser vara dessa "fantastik detaljerna" i en travutrustning?

Så även jag kan få mina hästar att springa fortare! (ironisk, för er som inte förstod det)

När jag tittar i mitt när område så har det hänt mycket på bara några år när det handlar om hur trav hästars hovar.

Visst finns dom kvar som vill ha hovar som ser ut som katt skit men dom har nu mera blivit ganska få här omkring i alla fall.

Alltså... Jag som faktiskt försvarat dig några gånger inne på travforumet börjar faktiskt bli lite less nu. Jag håller på med trav och jag skor mina hästar själv. Upplärd av gammal hederlig ridhästhovslagare av den gamla skolan och jag har då ALDRIG gjort någon skillnad på skoning på travare och ridhästar. Hästar ska skos enligt de fysiologiska förutsättningar de har vilken ras eller yrke de än har. Har en duktig hovslagare som är här ibland vid hovbölder och han säger att det är en fröjd att se travare skodda som mina. För att föregå att du nu ska säga att han är en annan skopåspikare än jag så är han faktiskt utbildad och av jordbruksverket godkänd hovslagare om det räknas som ok för dig...
Jag säger inte att att inte finns rejäla skräckexempel inom travet med hovar extremt långa och med obefintliga trakter. Men jag har också fått hem mina båda ridhästar från fodervärdar skodda katastrof dåligt med ledhältor som följd.
Nu har inte någon av mina hästar vunnit elitloppet med de gör det helt ok och de senaste åren har i alla fall 100% av mina upptränade 2 åringar gått premielopp och några även kvalat.
Travare behöver inte ha de hovar du beskriver för att trava och tro mig, hade de behövt det hade fan inte jag hållit på med den här sporten i alla fall...

Jag blir nästan lite rädd när jag möter resonemang som dessa.
Varför ska vi stötta de som inte "ids" gå rätt utbildning? Att de ens ska ta/ha betalt är en skam i sig! :mad:
Tänk om vi hade samma resonemang inom våran vård?

Vi måste värna om de som gått utbildningen och det är dem som ska kunna jobba heltid med det och få kunder/betalt/överleva, inte de som självlärt sig eller lärt sig lite halvdant av grannen..De förstör! Både för marknaden och för hälsan hos våra hästar!!

Outbildade hovslagare förblir outbildade och man ser visst skillnad i deras sätt att verka, tydligt.

Hovslagare som saknar formel utbildning kan vara mycket skickliga och de med utbildning bara skräp, det är dumt att vara kategoriskt. Problemet är att veta och så är sannolikheten att få en bra hovis större om de har god utbildning, men någon garanti är det inte.

Du angriper problemet från fel håll enligt mig. Skaffa inte en häst med avsikt att ha den barfota utan skaffa en häst och fundera på om den mår bäst av skor eller att vara barfota i ditt klimat, med aktuell hovkvalitet, utifrån hur du rider och hur dina ridvägar ser ut. Min skulle gissningsvis klara sig bra barfota om den nu inte var ishalka halva vintern och att min ridning resten av året inte skulle funka så bra barfota över huvudtaget. Jag vill kunna rida obehindrat på alla underlag ( lämpliga för ridnign givetvis) och kunna ha brodd inhagen, då funkar det bäst med skor.

Rider du mest på mjuka skogsstigar, bor i de delar av landet där det är mest halkfritt och tycker det är okej att anpassa ridning efter underlag mer än man behöver med skor och dessutom har en häst med bra hovkvalitet så visst kan den gå barfota.

Inte för att jag förstår vad det har med saken att göra, men ja, jag ska rida dem.
Här inte bestämt mig för någon ras, men vill helst ha någon sorts kallblod, kanske nordsvensk. Men är även intresserad av basjkir. Men det beror på vad som dyker upp när det är dags att köpa häst. Individen är viktigare än rasen liksom.

Jo, för en del hästar behöver skos om de ska ridas. En del raser är generellt känsligare än andra. En del individer är känsligare än andra.

Fast seriöst så kan det ju inte vara ett argument , att inga hovslagare tar emot nya kunder så därför tar man saken i egna händer ? Hovslagare uppdaterar precis som andra yrkesmän sina kunder löpande - ngn faller ifrån och då kan ngn tillkomma osv .

Sen gör många hästägare det väldigt svårt gör sig själva vilket jag har svårt att förstå , genom att envisas med att ringa och jaga om ny skoningsdatum löpande hela tiden , istället för att boka nästa tid vid besöket . Klart det blir krångligt då ...

Alltså... Jag som faktiskt försvarat dig några gånger inne på travforumet börjar faktiskt bli lite less nu. Jag håller på med trav och jag skor mina hästar själv. Upplärd av gammal hederlig ridhästhovslagare av den gamla skolan och jag har då ALDRIG gjort någon skillnad på skoning på travare och ridhästar. Hästar ska skos enligt de fysiologiska förutsättningar de har vilken ras eller yrke de än har.

Naturligt så är hoven bygg på samma sätt oavsett vad det är för häst. En hov är ju ändå en hov.

Men är det inte nån skillnad alltså? :o

Anledning till att jag hajade till var för att, jag tycker det är en skillnad mellan en ridhäst skoning och en travhäst skoning t ex man sätter inte skon på samma sätt. Eller är jag helt fel ut, kanske? ^^ För nu vart jag förvirrad.

Fast seriöst så kan det ju inte vara ett argument , att inga hovslagare tar emot nya kunder så därför tar man saken i egna händer ? Hovslagare uppdaterar precis som andra yrkesmän sina kunder löpande - ngn faller ifrån och då kan ngn tillkomma osv .

Sen gör många hästägare det väldigt svårt gör sig själva vilket jag har svårt att förstå , genom att envisas med att ringa och jaga om ny skoningsdatum löpande hela tiden , istället för att boka nästa tid vid besöket . Klart det blir krångligt då ...

Jag tror inte du riktigt har insett att vi folk är olika, folk är ju ändå folk.
Att dra slutsatsen att alla har det som du, är kanske inte det bästa, för alla har inte det.

Visst det kan ju funka om man har ridhästar. Men alla har inte det.

För visst finns det hovslagare som inte uppdaterar sina kunder, inte kan säga nåt datum direkt efter skoning om inte ens hästägare själv vet när skoning ska ske eller andra personliga själ till att det får "återkomma".

Detta kommer kanske som en chock för dig att folk inte lever som du.

Det där var väl rätt missanpassat i fråga om kommentar ?

Varför göra det svårt för sig om argumentet i sig är "hovslagaren går inte att få tag på "? Fjord har ridhästar - det är henne jag svarat . Inte dig med Travhästar enl sista inlägget som du svarar mig på .

Jag känner inte igen att seriösa hovslagare med sluten kundkrets år 2013 inte själva är intresserade av att ha ett schema som inte är ad-hoc .det är rätt logiskt att de inte vill ha det så från personligt perspektiv , inkl arbetsbelastning och ekonomi .

Senast ändrad:

Nu känns det som att tråden mest handlar om utbildade eller outbildade hovslagare. Det var ju inte riktigt det som var tanken. Jag tänkte mer diskutera om att gå kurs för att verka EGNA hästar. Inte att gå en kurs för att verka andras hästar, för det kommer jag absolut inte göra!

Jo, för en del hästar behöver skos om de ska ridas. En del raser är generellt känsligare än andra. En del individer är känsligare än andra.

Men jag har aldrig sagt att jag SKA ha dem barfota, utan bara om det funkar för dem. Annars skor jag dem. Alltså spelar det ingen roll. Behöver de skor så får de skor.

Det där var väl rätt missanpassat i fråga om kommentar ?

Varför göra det svårt för sig om argumentet i sig är "hovslagaren går inte att få tag på "? Fjord har ridhästar - det är henne jag svarat . Inte dig med Travhästar enl sista inlägget som du svarar mig på .

Jag känner inte igen att seriösa hovslagare med sluten kundkrets år 2013 inte själva är intresserade av att ha ett schema som inte är ad-hoc .det är rätt logiskt att de inte vill ha det så från personligt perspektiv , inkl arbetsbelastning och ekonomi .

Jag vet att det inte var inriktat emot mig men jag svarade ändå.

Nu känns det som att tråden mest handlar om utbildade eller outbildade hovslagare. Det var ju inte riktigt det som var tanken. Jag tänkte mer diskutera om att gå kurs för att verka EGNA hästar. Inte att gå en kurs för att verka andras hästar, för det kommer jag absolut inte göra!
Men vem ska du utbilda dig hos?
hur vet du att utbildningen verkligen är seriös? Hur skall du som vetgirig men ändå faktiskt okunnig kunna skilja vad som är bra i utbildningen och vad som är deras okunskap ?
Det är det är det jag tycker är så farligt att "en blind leder en blind".
Jag vet vem som håller i utbildning av en metod ,den personen är en misslyckad hovis som bytt karriär till barfotanisse,som varit inblandad i ett fall av djurplågeri där en fånghäst gömdes undan från länstyrelse och veterinär .

Jag har nyligen sett häst verkad av småflickor som gått barfotahelgkurs,hästen var inte bekväm..

Jag tycker inte det finns seriösa barfotaverkare eller dito kurser i sverige,jag har sett en vettig i England med sunt förnuft.

Jag är inte negativ mot alternativa metoder,men jag skiter alltid i vad folk tycker och säger,jag läser av hästarna hur de mår och svarar på olika metoder.
Tyvärr är vi inte alla där än.

Så min fråga till trådskaparen är : I vems händer lägger du din hästs välmående? vem ger du dina pengar? är det den som säger sig vara hästens bästa vän och är det mest naturliga alltid det bästa för en häst som inte lever naturligt?

Mustanger som lever i öknen,har de samma underlag att gå på som din häst?
Hade vi ökenklimat och torrt underlag skulle fler funka barfota,merparten av våra fritidshästar går i blöta,leriga hagar i sin egen skit.
Det är inte nyttigt.
Lösdrift är toppen rätt utfört,få av oss har råd att bygga den perfekta lösdriften med ett bra underlag och tillräckligt stora marker mm.
Jag har sett alltför många lösdrifter som är ett hål i väggen , med ett skitunderlag i hagen med rent livsfarlig miljö att gå i.Med hönät med små maskor som sliter ut tänder på hästarna och gör dem frustrerade.Vilken mustang äter ur hönät?VarfÖr inte hitta bättre grovfoder?

Mkt snack hos många men liten verkstad som man säger.

Hästar gillar inte skitsnack.Det vill ha SUNT FÖRNUFT!

Finns det nån som säljer det på burk?:crazy:

Jag ber om tusen gånger om ursäkt! :( Vad mitt fel för att jag upprörde folk hur jag har det och tänker kring det.

Men som jag sa innan jag tycker du ska göra det!
Men tänk på att det är du som kommer att göra det och inte vi andra, vi kan bara spekulera om vad och hur du ska göra det. Men i slutändan så är det ändå du som står där och går denna kursen och sen börjar verkar dina hästar OCH det gäller det att du själv ska känna dig trygg och bekväm i vad du gör till hundra procent!

Lycka till! :)

På vilket vis tycker du de sätter skon på ett annat sätt?
Finns ju tyvärr naturligtvis många som skor travarna som de gärna gjorde förr. Det ser jag ju med egna ögon. Oftast långa tår och låga eller understuckna trakter, så illa så man undrar om det någonsin går att räta till det :crazy: Och till denna förödelse kan vi också lägga till obefintligt traktstöd och inga utlägg.
Ledsamt nog kan jag dock, eftersom jag är lite "yrkesskadad" (om jag får säga så enligt Coari eftersom jag bara är en sketen skopåspikare med verkstadsindustrin som riktig arbetsplats), konstatera att det oftast är några av proffstränarnas hästar som ser värst ut...

Visst, självklart finns hästar som behöver lättas, mer tyngd, fördröja överrullningen, försena överrullningen osv men detta kan lösas med ex tyngre skor, lättare skor, bakvända skor, flappsulor, boots osv osv. Jag skulle dock aldrig lösa det genom att bryta vinklarna på hästarnas ben... Säkrare sätt att få stående tider hos veterinären finns inte...

Tänk individ, historik och exteriöra förutsättningar.

För att inte ens nämna en så "enkel sak" som vad varje enskild individ förmedlar i trauma.

Tror man på fullaste allvar att alla hästar är stöpta i samma mall så har man heller inte förståelse för att varje individ är unik och har en personlig historik.

Jag vet, men det gjorde uppenbarligen inte den hovslagaren.

kl
JAg fick till slut (akut) tag på en annan hovslagare. Han är otroligt bra, lugn och fin med hästarna och gör ett bra jobb där han kan förklara varför han gör si eller så med varje häst.
Han kommer dessutom i tid, och jag släpper inte iväg honom ifrån gården innan ny tid är inbokad.

Mackan:
Ang bokning av hovslagare.
De finns de hovslagare som inte vill boka upp en tid direkt. Min första/förra hovis ville inte det, utan sa jämt att jag skulle ringa en vecka innan. Så jag ringde och ringde, hade jag tur så svarade han hade jag otur tog det en vecka innan jag fick tag på honom. Det var inte kul.

Om du absolut vill verka hästen/hästarna själv så tycker jag att du kan ta upp det med hovis. Kolla med denne vad h*n tycker och om h*n vill hjälpa dig.

Sen är det väl aldrig fel att gå kurser och lära sig mer.

Personligen tycker jag det låter bra om du tar ut en hovslagare regelbundet som kollar att allt ser bra ut.

Men vad du ska ta reda på är hur försäkringen ser på det. Om hästen får ont i ryggen pga att hovarna är inkorrekt verkade så kanske inte försäkringen täcker det.
Jag hörde något om detta i en liknande tråd på nåt forum.. Jag har inte tagit fasta på det då jag haft världens bästa hovis..

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2