Lära sig verka egna hästar

Sv: Lära sig verka egna hästar

Mackan:
Ang bokning av hovslagare.
De finns de hovslagare som inte vill boka upp en tid direkt. Min första/förra hovis ville inte det, utan sa jämt att jag skulle ringa en vecka innan. Så jag ringde och ringde, hade jag tur så svarade han hade jag otur tog det en vecka innan jag fick tag på honom. Det var inte kul.

Dom finns fortfarande jag vet men med tanke på att marknaden styr efterfrågan så är dom snart en utdöende yrkesgrupp eller,,, måste tänka om i fall dom vill överleva.

På vilket vis tycker du de sätter skon på ett annat sätt?
Finns ju tyvärr naturligtvis många som skor travarna som de gärna gjorde förr. Det ser jag ju med egna ögon. Oftast långa tår och låga eller understuckna trakter, så illa så man undrar om det någonsin går att räta till det :crazy: Och till denna förödelse kan vi också lägga till obefintligt traktstöd och inga utlägg.
Ledsamt nog kan jag dock, eftersom jag är lite "yrkesskadad" (om jag får säga så enligt Coari eftersom jag bara är en sketen skopåspikare med verkstadsindustrin som riktig arbetsplats), konstatera att det oftast är några av proffstränarnas hästar som ser värst ut...

Visst, självklart finns hästar som behöver lättas, mer tyngd, fördröja överrullningen, försena överrullningen osv men detta kan lösas med ex tyngre skor, lättare skor, bakvända skor, flappsulor, boots osv osv. Jag skulle dock aldrig lösa det genom att bryta vinklarna på hästarnas ben... Säkrare sätt att få stående tider hos veterinären finns inte...

Jag tänkte lite på att om man skor en travhäst så sätter man oftast skon nära hoven ytterkant, om du förstår vad jag menar ^^.
På en travhäst så vill man gärna sätta skon så jämt som möjligt så den inte sticker ut.

Men när man tittar på en ridhäst skoning så sätts oftast skon utanför. Om man tittar längre bak på hoven vid trakterna, så sticker skon ut.
Eftersom man skor mer sällan än på en travhäst vilket gör att hoven hinner att växa mer. Man gör skon "större" så att skon ska passa även efter åtta veckor.

Jag håller med dig att man inte ska ändra på hästen "naturliga" vinklar.
Men så jag tänkte lite på en av mina hästar...
Den damen är väldigt, väldigt fransysk, hon är så utåt tåade den häst(!) så alla känner igen(dom som har möt henne alltså) henne genom att titta på benställningen fram. I början av hennes karriär så vart det mycket prata om att jag skulle se till att hovslagare raspade bort insidan av hoven, en liten bit, för att undvika att hon slog sig på framknäna. Är de det du menar med "fel" vinklar?

Vill bara tillägga att jag låt bara hovslagaren göra det en gång och tyckte det såg så dumt ut, så onaturlig på nåt sätt så struntade att göra det igen.
Den här hästen slog sig bara några få antal gånger, inte hela tiden vill jag tillägga.

Tycker absolut att du ska gå utbildningen. Vi skor våra egna hästar och det har gått i generationer och hästarna har aldrig tagit skit pga sina hovar, Du kan ju alltid se över din hästs hovar och fila lite här och där om det behövs, Jag gör själv så och alla jag känner har alltid gjort så och min häst mår fin fint!

Okej, följande anledningar finns att göra hovjobb själv (annat än underhåll mellan verkningarna):
1. Det är billigt
2. Du behöver inte passa tider med hovis
3. Det blir inte kris om hovis är sjuk

Följande anledningar finns att anlita hovis med utbildning och företag:
1. Ansvarsförsäkring
2. Hovis ska ha kunskap om balansering och åtminstone lättare åkommor
3. Du behöver inte oroa dig för problem med försäkringsbolaget vid hältor

Jag ser större fördelar med det senare. Dock har jag full förståelse för att du kanske rådfrågar hovis och kanske kan få denne att visa hur du underhåller hovarna mellan verkningarna och då kan man kanske träffa hovis lite glesare. Att kunna lite om verkning såsom att fila ner flisor och underhålla är jättebra men tänk på att hovarna är enormt viktiga. Det behövs inte mycket för att det ska gå galet med lite osis. Det kan bli dyyyyyrt! Och plågsamt för hästen såklart.

Förstår, men utlägget vid trakterna är ju inte direkt för att skon ska passa efter 8 veckor utan att trakterna ska ha möjlighet att utvidgas vid belastning.
Utan utlägg är risken stor att trakterna i stället lägger sig och blir understuckna. Många trångskor för att slippa tappskor men min erfarenhet säger att tappskorna minskar om hästarna får ha mer utlägg i trakterna.

På hästar som du beskriver din kan det vara en bra ide att ta lite på insidan för att undvika att hon slår sig för mycket. Därmed inte sagt att du bryter några vinklar då du bara raspar lite av hovväggen från sidan men inte underifrån. Som Coari brukar beskriva det, belastningen ska tas upp i benets styvaste riktning. Förhoppningsvis lättare beskrivet, om du drar en linje genom hästens ben framifrån ska detta vara rakt. Är inte hästen verkad rätt utan tex nedtagen för mycket på insidan eller utsidan kommer benet att belastas fel i varenda led uppåt i benet. Samma sak från sidan, en för lång eller kort tå kommer att bryta tåaxeln och belasta senor och ligament onödigt mycket. Hoppas du förstår :)
Kolla gärna Lars Erik Magnussons bok Hovvård. Den är riktigt bra.

Nu känns det som att tråden mest handlar om utbildade eller outbildade hovslagare. Det var ju inte riktigt det som var tanken. Jag tänkte mer diskutera om att gå kurs för att verka EGNA hästar. Inte att gå en kurs för att verka andras hästar, för det kommer jag absolut inte göra!
Mitt bästa argument mot det du tänker dig är följande_
För att man ska lära sig att göra ett bra jobb på hovarna krävs att man verkar många hästar, helst dagligen. Det är ett hantverksyrke där handlaget behöver nötas in och underhållas för att det ska bli riktigt bra.

Jag är själv utbildad hovslagare (sedan 1997) men jobbar inte aktivt med det längre (pga skruttig kropp) utan numera är det bara mina egna hästar som får fötterna fixade. Och trots att jag har en hel del yrkeserfarenhet i ryggen, så kan jag erkänna att det inte alls blir lika bra gjort längre eftersom jag inte håller igång handlaget tillräckligt mycket. Det blir tillräckligt bra men inte samma "snygga" slutresultat som när jag var hetidsaktiv hovslagare.

Jag vågar inte tänka tanken på hur det skulle blivit om jag enbart hade haft ett fåtal hästar att öva på när jag började i yrket.

Det låter mycket klok i vad du säger! :)

Jag trodde verkligen att man inte kunde sko en ridhäst med att sätta skon vid ytterkant eftersom det skulle se väldigt illa ut vid den åttonde veckan. Själv tyckte jag att det var logisk men om det är enbart för att ge hoven en chans att utvidga sig vid trakterna så varför ha vi travfolk "tappat det" då(?)
Ända sen barnsben så har jag vetat att man satte en ridsko så p g a utvidgningen skull. Sen när jag gick med att ha travhästar så vart det annorlunda och det ända svaret jag fick då " det är bara för att inte hästen ska trappa av sig skon under lopp" "Om skon blir sätt så och hästen behöver millimeter anpassning när den går fort, kommer ju hästen slå sig" "Så varför göra hoven större" Tycker jag var logisk när jag hörde det och eftersom en travhäst skons oftare än en ridhäst så hinner inte hoven växa och bli att skon sitter innanför trakterna. Men rent rätt kan man ju fråga sig om det verkligen är...

Men en fråga till dig, om jag fattar detta rätt så skor du dina hästar själv(?)
Vad det av rent intresse eller fanns det en anledning till varför du började?
*Nyfiken* :)

Dom finns fortfarande jag vet men med tanke på att marknaden styr efterfrågan så är dom snart en utdöende yrkesgrupp eller,,, måste tänka om i fall dom vill överleva.

Fast kunderna är ju olika också :) Jag jobbar skift och att boka upp sig åtta veckor i förväg funkar inte +att det inte passar min personlighet. Jag ringer hovis när det börjar bli dags och antingen bokar vi närmsta dagarna eller så hörs vi några dagar senare. Ibland kan han även höra av sig innan den bokade tiden och fråga om jag har tid samma dag eller nästkommande och det passar mig bra :)

Skift kan ju inte vara en ursäkt för att inte kunna boka en tid för skoning t ex 8 veckor i förväg, ett schema finns ju så det måste man ju kunna titta på då.

Sedan har ju jag själv alltid lagt min egen bekvämlighet i andra hand när det gäller våra hästar, dom går alltid först.;)

Öh, jo. För mig så.

Och ang. hästen i första hand så skos min alltid i tid så det har verkligen inget med saken att göra ;)

Öh, jo. För mig så.

Och ang. hästen i första hand så skos min alltid i tid så det har verkligen inget med saken att göra ;)

Men det har jag inte påstått, däremot så såg jag inget problem med att boka en tid bara för att man arbetar skift. Har gjort det själv i 20-25 år, och schema har alltid funnits.

Beror nog på vart man jobbar. Jag jobbar skift och jag får veta den 16:e månaden innan hur jag jobbar månaden efter. Men jag har ganska många dagar utlagda då jag vet att jag jobbar, men inte vilka tider. Jag har ett fridagsschema, men det följs sådär då det bytts och fixar en del med dagarna. Så jag kan ärligt säga att jag inte vet hur jag jobbar från en vecka till en annan. Och även om jag kollar det så är det inte säkert att det är så 2 veckor senare för då kan turerna ha ändrats.

Boj.
Det ser ut så idag. Inga fasta scheman.

jag skulle aldrig kunna leva så. Att aldrig veta o då heller aldrig kunna planera.

Boj.
Det ser ut så idag. Inga fasta scheman.

I så fall begriper jag inte mig på dom som gnäller att det med kort varsel är svårt att få en skotid hos en fullbokad hovis.

Kanske ändå finns en poäng för vissa att lära sig verka å sko sina hästar själv.

Ha ha men eller hur ?!

Jag förstår möjligen de kunder som öht inte har ett schema , vad ska man göra då liksom . Men det kan ju inte höra till majoriteten och jag som du undrar varje gång när folk skriver att de jagat hovslagaren för det är dax att sko , men hovslagaren har inte tid på x veckor och vips har hästen gått över tiden , skorna ramlar av, hästen får problem osv.

Alla renommerade hovslagare jag vet med en stor fullbokad kundkrets och som de är måna om att behålla och erbjuda bästa service till bokar ju upp nästa skoningstillfälle innan de lämnar gårdsplan för avslutad skoning . Däremellan rycker de givetvis ut om det uppstår situationer som tappskor osv ... Ingen av de hovslagare jag känner (bor i 3:e hästtätaste länet) skulle hitta rum i kalendern för oplanerade helskoningar på ad-hoc basis . Inte en chans .

Ja, det tål att tänkas på va :) Önskade att fler gjorde det... Det är ju inte med bakdelen av hoven en häst slår på sig det är ju med tån och så vida inte hovis skor med alldeles för små skor också så ser jag inte att du ska få en så mycket större bromseffekt av att lägga ut skon och låta hoven röra sig på ett friskt sätt. Mitt ena sto går alltid barfota fram i lopp eftersom hon är extremt trång i gången. Övrig tid tillbringas med aluminium combiskor. De är breda i trakterna. Ville hon finns det åtminstone 1,5 cm utlägg på vardera sidan i bak att få tag på men de sitter i träning, i hagen och i värmning. Och damen kan verkligen lattja i hagen :D

Ja jag skor mina hästar själv. Och varför, tja det är som becca säger det har gått i generationer. Pappa skodde mina ridhästar, dock även han outbildad i ordets rätta betydelse. Han hade dock kompisar som var hovslagare som kom och kollade med jämna, men längre och längre mellanrum eftersom han faktiskt var väldigt duktig. Själv började jag faktiskt inte förrän jag fick praktik hos en proffstränare. Där fick jag börja att verka litegrann och när jag slutade där blev en av pappas bekanta en stor mentor för mig. Pappa hade minskat att sko eftersom kroppen sa ifrån och han kom hem och hjälpte mig sko mina hästar och inristade i mig hur det skulle se ut. Han var rätt rejält alkoholiserad men en gudomlig hovslagare :)
Det födde en genuint intresse och jag vill alltid lära mig mer. Hovslagaren som hjälper mig ibland säger faktiskt att det vore inte dumt om vi som skodde själva fick vara med på lite kurser som hovslagarna har. Han brukar säga att de kan ju inte hindra oss att sko och då kan de ju hjälpa oss att göra ett bättre arbete. Tyvärr tänker långt ifrån alla så och vi blir betraktade som sketna skopåspikare :mad:

Till trådskaparen:
Jag tycker absolut att du kan gå utbildningen men ha en bra hovslagare nära dig som inspekterar ditt arbete och som du alltid kan fråga om råd om det är något du undrar över. Jag säger så här, att sko och verka är inte så svårt men det är jävligt lätt, och snabbt gjort, att göra fel.

Iof ang nämnda Becca så enligt hennes andra tråd är hon minderårig, har knappt ridit, rider enligt egen utsago "illa", har ingen egen häst, men vill gärna bli medryttare åt ngn som ger henne en chans ?

Själv kan jag aldrig säga till min hovslagare ska komma nästa gång. P g a att det är hästen som får "välja".

Att beror på väder och vind(underlag), hur mycket jag har tränar/startar, står hästen i vila ect ect.

Därför kan jag inte ta en hovslagare som måste ha ett datum i förtid, varken 2,4,6 eller 8 veckor framåt. Så dom bära "seriösa" och fullbokade hovslagarna går bort för mig.

Har haft några såna hovslagare som man måste ringa minst två veckor innan och det har varit skit rent ut sagt när man vill ha en häst skodd inom en vecka för att den ska starta... och sen ska hästen skos om... Nix pix funkar ej för mig!

Glad ialf att har hittat en hovslagare som går att prata med vilken dag som passar hos båda(!) :) Han må inte vara en fullbokad och en "seriös" hovslagare som en del vill påstå att en hovslagare måste vara men sitt jobb gör han i alla fall! Och jag o hästarna blir nöjda!

Alla har vi olika behov och även våra hästar, det gäller bara att hitta vad som passar sig själv och hästen :)

Planerar du inte starterna med större varsel än en vecka? Och jobbar du hästen så olika att skorna ibland blir utslitna på 2 veckor och ibland på 8? Alltså jag förstår att det kan vara knepigare med en travhäst, det är väl därför många skor dem själva, men någon slags förförhållnkng och planering måste man väl ändå ha med travhästar? I övrigt antar jag att hovslagare som arbetar med travhästar måste ha lite öppnare planering med tanke på kundernas behov.

Jag tror denna tråd handlar om ridhästar så har du tävlings travare blir det nog inte representativt . Bortsett från det så oavsett disciplin så har ju de flesta hästar utifrån individ en rätt stadig kurva i fråga om regelbundenhet intervallmässigt Flr när en regelrätt rund verklig/rundskoning sker , beroende på hur de själva är i hovarna, hovkvalitet, slitage och arbete .

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III