Lära sig verka egna hästar

Sv: Lära sig verka egna hästar

Det var en reflektion ingen allsanning, men ha du uppfattade min spekulation korrekt .

Jag fixar tappskor själv . Guld värt .

Tja kanske men tro mer att felaktig skoning straffas sig i längden trots korta skoningsintervaller, tyvärr :s

Oja det är guldvärt att kunna sätta på skor själv! :)

Oja det är guldvärt att kunna sätta på skor själv! :)

Jag verken dömer eller fördömer,, alla har vi någon hemlighet att förmedla.

Förtydligande: Många gånger så menar man väl men det blir lite tokigt i skrift.

Jag verken dömer eller fördömer,, alla har vi någon hemlighet att förmedla.

Förtydligande: Många gånger så menar man väl men det blir lite tokigt i skrift.

Bra tanke!

Det finns ingen som vet egentligen hur en annan människa menar i tal och skrift utan en själv. Och där sitter vi alla i samma båt ^^

Jaha, och det hindrar att det faktiskt är så i mitt fall att det gått i generationer eller? Jag har ett heltidsjobb och tillsammans med sambon 13 hästar att ta hand om. Har faktiskt inte tid att sitta och söka på vad andra som svarat i tråden skrivit i någon annan tråd.

Tack för boktipset! :)

Skoddes hästen med ridskor eller med travskor?
För om det är ridskor så är det helt förfärligt hur hästen måste ha mått att gå sådär :s Inte alls bra! Tur ialf att hen hitta en ny hovslagare som passade bättre.

Det värsta jag vet är att de hästar med långa fötter och sen har man kapat av tån, så att hoven blir mer fyrkantig än runt... fattar inte hur folk kan sko så och tro att det är "normalt".

Hästen skoddes med för en ridhäst avsedd sko typ, så man måste förstå att det fanns en oerhörd påfrestning i tådelen. Det här löste hovisen till en början med att göra svetsförstärkningar i tån, men inte ens de höll.:eek:

Att slå på en tappsko i väntan på att hovis kommer är det mesta jag kommer ge mig på. Och raspa till någon barfoting a la snygga till kanterna. Jag har inget intresse av att bli bra på allt. Det kan man inte. Det finns inte tid till det.

Jag vill ha en bra hovis. Därför är jag själv struken. Trots att jag inte är sämre än någon annan som inte har hovslagarutbildning och regelbundet skor.
Jag vill ha en som är skolad och erfaren. Därför anlitar jag min hovis.
Jag är väldigt petig då jag väljer hovslagare. Utan hovar - ingen häst..

Jag har gått helgkurs samt läst en hel del utbildningsmaterial.

Började med att verka mina hästar imellan hovslagarens besök. När allt såg ok ut när hovslagaren kom ut så verkade jag varannan gång sedan oftare och oftare. Nu kollar hovis någon gång om året och har sällan något att anmärka på.

Ser inget fel i det. Men alla fixar det inte.

Håller med, har gjort detsamma (har dock nuvarande hästen skodd, fast verkar jag alltid strålen mellan skonigarna). Om inte annat så är det väldigt bra att lära sig hur det "ska" se ut. Tecken på röta i tidigt stadie osv osv. Man behöver kunna en hel del för att bedöma om ens hovslagare gör ett bra jobb, sad but true.

Hästen skoddes med för en ridhäst avsedd sko typ, så man måste förstå att det fanns en oerhörd påfrestning i tådelen. Det här löste hovisen till en början med att göra svetsförstärkningar i tån, men inte ens de höll.:eek:

Och ändå slits den ner?! Det är ju helt otroligt! Vilken kraft hästar har egentligen... när man väl tänker på det. Att kunna slita ut en sko på en kort tid är helt otroligt.

Mina hästar sliter ut sina skor inom tre, fyra veckors tid men då är ju travskor tunnare och hästen gå på ett helt annat underlag.
så det är inte så konstigt kanske att det bli så på mina hästar :)

men hästen går inte så nu va utan med vanliga skor?

Senast ändrad:

Att slå på en tappsko i väntan på att hovis kommer är det mesta jag kommer ge mig på. Och raspa till någon barfoting a la snygga till kanterna. Jag har inget intresse av att bli bra på allt. Det kan man inte. Det finns inte tid till det.

Jag vill ha en bra hovis. Därför är jag själv struken. Trots att jag inte är sämre än någon annan som inte har hovslagarutbildning och regelbundet skor.
Jag vill ha en som är skolad och erfaren. Därför anlitar jag min hovis.
Jag är väldigt petig då jag väljer hovslagare. Utan hovar - ingen häst..

Låter vettigt ^^

Om man är osäker så ska man inte ens tänka på att göra nåt.

Även om jag har genom åren vågat mer och mer så går jag aldrig över gränsen när jag känner "nä..det här fixar inte jag" Då slutar jag. Man ska aldrig gå ifrån sin självkänsla.

Utan hov ingen häst är ett väldigt bra uttryck som har funnits länge och den gäller även idag! :)

Hästen går numera med en vanlig normal ridsko av typ Kerkerhart, han verkas efter sina fysiska förutsättningar och sliter numera jämnt och normalt.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III