Lära sig verka egna hästar

Sv: Lära sig verka egna hästar

Intressant Blondie!

Tänk om jag också hade såna hästar som inte trappar av sig trots att skon sticker ut(!)
Vart irriterad idag på en av mina hästar som trappade av sig en baksko, bara för att jag satte den lite längre ut på kanterna :P Och den hästen skuttar mycket i hagen och där ser jag resultatet va det! Hoppsan sa så vart den skon borta!

Jag tycker absolut hästägare ska gå kursen vad det gäller verkning och skoning! Jag själv skulle gärna vilja gå såna kursen, inte kanske för att kunna verka eller sko på riktigt men ialf ha kunskapen och kunnandet inom området.

Jag själv har inget emot att ta dig som hovslagare ifrån den utbildning du fick, det är såna som du, som jag har som hovslagare idag! Och jag ser inget fel i det!
Så länge personen är kunnig på sitt område så har jag inga bekymmer med det :)

Planerar du inte starterna med större varsel än en vecka? Och jobbar du hästen så olika att skorna ibland blir utslitna på 2 veckor och ibland på 8? Alltså jag förstår att det kan vara knepigare med en travhäst, det är väl därför många skor dem själva, men någon slags förförhållnkng och planering måste man väl ändå ha med travhästar? I övrigt antar jag att hovslagare som arbetar med travhästar måste ha lite öppnare planering med tanke på kundernas behov.

Ja, just i min träningsupplägg så går jag mycket på varierat arbete. Vilket gör att hästarna får göra lite olika träning och därefter sliter ut sina skor på olika "tider".

En travhäst går för det mesta med helt olika balansering, de vill säga skor, i lopp jämför i träning vilket gör att man skor om sina hästar oftare.

Vad det gäller kort varsel så är det så på travfronten att man anmäler sina hästar kanske nära inpå startdagen.
T ex om jag tar min hemmabana Färjestad så har dom oftast anmälning på Tisdagar och tävlingsdagar på Måndag, vilket du kan se att det är ett ganska kort tid man spelar emellan. Andra banor har ännu kortare mellanrum från anmälan till tävlingsdag.

Hovslagarna inom trav är ett måste med ett öppen planering men det kanske är där många väljer att sko själv.

Men tycker det är tråkigt när en del travtränare skor sina hästar på sitt eget kunnande och det ser illa ut på fötterna efteråt...

Intressant tack att du delar med dig !

Men nyfiken fråga : om du som skor själv osv , valde att lägga ut skon lite och den trampades av direkt och du blev "irriterad" på hästen osv ?

Är inte snarare den intressanta frågan varför du lade ut skon på det sättet just då ? Och lika intressant : är trångskoning endast viktigt så hästarna inte ska trampa av sig, eller finns det andra aspekter till varför den ska ha en mindre utlagd sko i sig ? Isåfall - varför lade du ut skon denna gång ?

Edit såg att du postade sista inlägget samtidigt jag skrev : jag håller med dig i din sista post !

Jag tror denna tråd handlar om ridhästar så har du tävlings travare blir det nog inte representativt . Bortsett från det så oavsett disciplin så har ju de flesta hästar utifrån individ en rätt stadig kurva i fråga om regelbundenhet intervallmässigt Flr när en regelrätt rund verklig/rundskoning sker , beroende på hur de själva är i hovarna, hovkvalitet, slitage och arbete .

Sant! Denna tråden var ursprungligen tillämpad för ridhästar.

Men skoning och verkning är ju ändå för alla hästar.

Dock håller jag med dig att vissa saker som går helt över på travfronten skulle egentligen inte tagits upp i denna tråd men visa saker leder till nåt annat som du kanske har märkt.

Egentligen om man kolla i denna tråd så handlar den om utbildade och outbildade hovslagare vilket egentligen inte är så konstig eftersom självaste ts går in på just outbildat verkning och skoning. Och den frågan berör många!

Jag tänker ytterligare utifrån det du skrev nu : om man har en travhäst som hela tiden korrigeras i hovarna och skor byts och läggs på osv : då försvinner lite av behovet för ridhäst som har en lugnare mer konstant kurva i sitt arbete och belastning . Kanske just pga den skillnaden så korrigeras travarna mer hela tiden , dvs den tätare korrigeringen gör att hovens balans ändå hela tiden underhålls utifrån den belastning som den har ? Pga dessa täta korrigeringar så även om ngn halv utbildad skor och fixar blir det inte så gravt om ett misstag sker pga att man har översyn mkt tätare ? Total spekulation nu utifrån ämnet ;)

Blir som sagt väldigt stor skillnad mot ridhäst .

Intressant tack att du delar med dig !

Men nyfiken fråga : om du som skor själv osv , valde att lägga ut skon lite och den trampades av direkt och du blev "irriterad" på hästen osv ?

Är inte snarare den intressanta frågan varför du lade ut skon på det sättet just då ? Och lika intressant : är trångskoning endast viktigt så hästarna inte ska trampa av sig, eller finns det andra aspekter till varför den ska ha en mindre utlagd sko i sig ? Isåfall - varför lade du ut skon denna gång ?

Visst är det intressant!

Men grejen är den att det även handlar om balansering. En travhäst skos för att kunna springa "fritt",alltså inte slå sig själv, och få ett vägvinnande steg.
Och i vissa falla handlar det om millimeter. Som t ex om man lägger ut en sko och låter den sticka ut så finns risken att den "stör" hästen när den spring fort. Vilket kan leda till att hästen slår ihop och hoppar.

Men tycker tro du har fått ordet trångskoning ifrån nått annat håll. För jag har inte snacka om nåt sånt.

Anledning till att skon kom ut mer än vad den gjorde innan vad för att jag bytte till en annan sko. Vilket gjorde att den "nya" skon stack ut nån millimeter mer än den föregående.

Jag tänker ytterligare utifrån det du skrev nu : om man har en travhäst som hela tiden korrigeras i hovarna och skor byts och läggs på osv : då försvinner lite av behovet för ridhäst som har en lugnare mer konstant kurva i sitt arbete och belastning . Kanske just pga den skillnaden så korrigeras travarna mer hela tiden , dvs den tätare korrigeringen gör att hovens balans ändå hela tiden underhålls utifrån den belastning som den har ? Pga dessa täta korrigeringar så även om ngn halv utbildad skor och fixar blir det inte så gravt om ett misstag sker pga att man har översyn mkt tätare ? Total spekulation nu utifrån ämnet ;)

Blir som sagt väldigt stor skillnad mot ridhäst .

Visst är det en stor skillnad mellan en ridhäst och en travhäst, det håller jag med dig om! ^^

Jag vill bara fatta dig rätt nu
Du talar om att om en outbildad hovslagare skulle sko en ridhäst som har en längre tid mellan skoningarna. Så skull ett misstag synas mer än om en outbildad hovslagare skor en travhäst med tätare skoning som gör misstag inte syns eftersom man skor om hästen därefter igen?
Har jag fattat rätt eller fel? ^^

Jag har ju beskådat detta på nära håll då en bekant till mig anlitade just en hovis med inriktning trav på sin ridhäst, kruxet som uppstod var att hästen slet ut främre delen av skon väldigt snabbt. Inom 4 veckor var tån utsliten och skon delade sig i två delar, därför att tån blev lång, på tok för lång. Detta blev en oerhörd stor påfrestning på tådelen av skon som alltså gav upp inom halva tiden.

Senare bytte min bekant till en annan hovis, som bara skor ridhästar. Skillnaden nu är att samma häst har fått runda fina hovar fram istället för två u-makaroner till framhovar. Samt att han numera verkas/skos inom en annan tidsram som 6-7 veckor, och skon har också ett mer normalt slitage.

Boj.
Det ser ut så idag. Inga fasta scheman.

jag skulle aldrig kunna leva så. Att aldrig veta o då heller aldrig kunna planera.

Jag har ibland inte haft schema när jag ska boka hovslagartid. Men jag har bokat hovslagaren och sedan antingen lyckats byta tid eller helt enkelt tagit en semesterdag. Det är fler än jag som har hästar på jobbet och i alla fall en av cheferna har full förståelse för hur viktiga hästhovarna är :) så det brukar gå bra.

I så fall begriper jag inte mig på dom som gnäller att det med kort varsel är svårt att få en skotid hos en fullbokad hovis.

Kanske ändå finns en poäng för vissa att lära sig verka å sko sina hästar själv.
Nej så är det inte.
Folk får schemat i handen i vissa fall den dagen det börjar gälla en kortare tid innan nytt schema läggs( behovsbaserat). Lagen säger 14 dagar innan, men så ser det inte alltid ut.
Bra hovisar som inte är elaka mot hästarna o som skor vana hästar behöver man ju inte vara närvarande med.

Hur menar du att man ska få tid hos en fullbokad hovis?

De som är bra håller folk hårt i i decennier. Många slutar att sko o då får man leta igen. Jag har haft minst 7 st. på 30+ år De flesta har inte kommit ut för tappskor, varvid man som hästägare är skyldig att se till att de inte får ont.
Idag verkar hovisarna mer kundorienterade o åker. Kanske p g a större konkurrens
3 av dem visade o tittade efter att jag slagit på dem själv. jo det finns dem som ser win win situationen av det o fördömer inte. De är snarare glada över att slippa åka på det- eller hur:D Gladast är nog hästen som slipper ha ont/ stå inne för att den fått vänta 1 v.

Om mina hästar såg ut i fötterna som många hästar ser ut idag skulle jag aldrig rida på dem.. men hästar verka tåla en hel del.
KL
Ang att ridhästar skos mer sällan än travhästar o därmed ofta står sämre efter 1 mån är inget konstigt. Håller hovarna för mer sömmande så står ju hästen mer konstant bra.
När de skos trångt o går i 6-8 v så kan det inte bli annat än illa. Hovarna växer ju o iom att mjukdelen trakten belastas mest så har den inte längre ngt stöd.
Varför måste så många hästar idag ha tåriktning? Specialbeslag.
Är man mer kunnig om rörelseapparaten?

om hästen inte står i balans kommer det avslöjas efter en kortare tid.
Förr sa man 6-8 v.
för ett antal år sedan ändrade man till 4-6 v vilket är mer rimligt.

Om hästar som ofta idag har en för låg trakt- vad händer när den ska landa på trakten först? Jo den måste övervinkla hovleden o då får även strålbenet får en överbelastning. Jag tror inte att hovledsinflammation är en "slaskdiagnos" utan ett symptom på dagens tänk.
Du har bättre diagnosticeringsmetoder idag med MR t. ex. så nej jag tror inte att det är Vet som felar.

För ögat ska det se ut som den landar plant på hela hoven.

Hovarna växer ju o iom att mjukdelen trakten belastas mest så har den inte längre ngt stöd.

Menar du att trakten enbart består av mjukdelar eller försöker du beskriva traktens mjukdelar och själva grunden för en fungerande hovmekanism??

Jag har ju beskådat detta på nära håll då en bekant till mig anlitade just en hovis med inriktning trav på sin ridhäst, kruxet som uppstod var att hästen slet ut främre delen av skon väldigt snabbt. Inom 4 veckor var tån utsliten och skon delade sig i två delar, därför att tån blev lång, på tok för lång. Detta blev en oerhörd stor påfrestning på tådelen av skon som alltså gav upp inom halva tiden.

Senare bytte min bekant till en annan hovis, som bara skor ridhästar. Skillnaden nu är att samma häst har fått runda fina hovar fram istället för två u-makaroner till framhovar. Samt att han numera verkas/skos inom en annan tidsram som 6-7 veckor, och skon har också ett mer normalt slitage.

Skoddes hästen med ridskor eller med travskor?
För om det är ridskor så är det helt förfärligt hur hästen måste ha mått att gå sådär :s Inte alls bra! Tur ialf att hen hitta en ny hovslagare som passade bättre.

Det värsta jag vet är att de hästar med långa fötter och sen har man kapat av tån, så att hoven blir mer fyrkantig än runt... fattar inte hur folk kan sko så och tro att det är "normalt".

axel;16066639 Ang att ridhästar skos mer sällan än travhästar o därmed ofta står sämre efter 1 mån är inget konstigt. Håller hovarna för mer sömmande så står ju hästen mer konstant bra. När de skos trångt o går i 6-8 v så kan det inte bli annat än illa. Hovarna växer ju o iom att mjukdelen trakten belastas mest så har den inte längre ngt stöd. Varför måste så många hästar idag ha tåriktning? Specialbeslag. Är man mer kunnig om rörelseapparaten?[/QUOTE skrev:
Så din uppfattning är att vi travfolk skor våra hästar så ofta bara för att hoven växer utanför? Då har du helt fel uppfattning.

Och sen vad det gäller tappskor..så är det inte så svårt att slå på skon själv. Jag skulle rekommendera alla hästägare till att fråga sin hovslagare om att få lära sig eller hitta en tappsko-kurs. Så slipper era hästar gå och ha ont bara för att ni inte kan sätta på en tappsko.

Jaha, och det hindrar att det faktiskt är så i mitt fall att det gått i generationer eller? Jag har ett heltidsjobb och tillsammans med sambon 13 hästar att ta hand om. Har faktiskt inte tid att sitta och söka på vad andra som svarat i tråden skrivit i någon annan tråd.

Nä det var öht inget krav att du skulle veta det, dock en reflektion av hur tveksamt tillförlitliga "rekommendationer" man kan få på internet ;)

Det var en reflektion ingen allsanning, men ha du uppfattade min spekulation korrekt .

Jag fixar tappskor själv . Guld värt .

Och sen vad det gäller tappskor..så är det inte så svårt att slå på skon själv. Jag skulle rekommendera alla hästägare till att fråga sin hovslagare om att få lära sig eller hitta en tappsko-kurs.

Min "ringa" erfarenhet rekommendera lite större ödmjukhet..

Inte mot sin egen självkänsla utan bara mot den enskilda individen välbefinnande.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III