Lära sig verka egna hästar

Sv: Lära sig verka egna hästar

*kl*

Mina hästars hovar är friskare och betydligt bättre NU än när jag hade en relativt nyutbildad hovslagare. Har haft flera utbildade som inte hållt måttet. Nu gör jag det själv och alla är nöjda.

Jag förstår att du tvivlar på min resonemang. De kan låta helt idiot rent utsagt och låta nån outbildad hovnisse sko mina hästar(?!) Jag förstår dig precis.

Men låt mig då tillägga detta. Jag väljer mina hovslagare genom förtroende ifrån andra personer som jag även där har förtroende för just dom personernas åsikter.
Dom hovslagarna jag har haft genom åren har jag inte känt tidigare eller hört talas om. (Förutom en, Hilmer! saknar honom så! ) Vilket innebär att jag får gå genom andras förtroende förre min egen. Sen däremot efter har låtit hovslagare sko mina hästar en eller flera gånger skapa man sitt eget förtroende för just den hovslagaren. Jag tro att valet man gör när man ska välja hovslagare så kommer förtroendet förre utbildningen. I alla fall så är det så för mig.

Och anledning till att det har blivit så här då da? Jo jag har travhästar! Och ja dom tränas för trav. Inom traven så finns det många hovslagare som har gått vägen att lära sig ifrån en annan hovslagare. Vilket i dina ögon blir en outbildad hovslagare.

Varför det har blivit så att visa hovslagare har gått den vägen är för att man måste nästan kunna sko sina hästar själv, för att kunna hänga med! För dessa hovslagare är travtränare också. Och det går inte ringa ut en hovslagare varje gång du ska sko om en häst inför en start, och sen efter loppet sko tillbaka hästen igen.

Det du skriver i ditt inlägg talar ju egentligen för varför man inte bör välja en outbildad hovis, du verkar ju ha behövt byta många gånger under åren vilket bara i sig blir en nackdel för hästen.

Att sedan många outbildade finns inom travet, ja då blir det ju ytterligare en aspekt på varför man bör undvika en sådan hovis på en ridhäst. Att sko en kör respektive ridhäst omfattar diverse skillnader, det är helt uppenbart.

Vi fortsätter, om hästen blir sjuk i ben och hov kan det uppstå diskussion med försäkringsbolaget ang ersättning och den uteblir i sämsta fall. Till skillnad mot travhästar så finns ju hältutredning på försäkringen hos ridhäst, man bör därför se till att hovvården är säkrad för sin häst. Egentligen en enkel investering i sin egen investering om man säger så.

En annan aspekt är att vi vill gärna ha kvar våra vänner lite längre, vi vill att de ska vara friska och hållbara. Det är alltså ingen slump att hovslagareföreningen har yrkat på en förlängning av utbildningen till 3 år, detta vill hästägare tro att man att man kan lyckas lära in på en eller ett par helgkurser.:eek:

Jag tycker absolut att man ska gå dessa kurser, dock i ett annat syfte nämligen att ta lärdom av. Även om man anlitar kunnigt folk så fri skriver ju inte det hästägaren från att ta in egen kunskap.

Men snälla nån dra inte in en massa läkare och sånt i denna diskussion! DET tycker jag inte hör hemma här.

Visst det kan låta som att jag rekommenderar detta till er alla " Använd outbildade hovslagare!" DOH! Och det är dumt av mig för det är inte min mening.

Jag säger bara hur jag har det. Tyvärr så har jag haft svårt att hitta en "Äkta" (som ni vill egentligen kalla det) hovslagare inom trav. Eftersom det är så det ser ut, tydligen i trav världen. Och sen har jag inte sagt att en outbildad hovslagare ÄR en utbildad hovslagare men då är frågan vad man menar om utbildning.

Allt handlar egentligen om valet man gör, man ska känna sig trygg i det! Annars kan det kvitta. Jag gjorde så här och ni gjort så. Mer än det kan vi egentligen inte säga.

Det du skriver i ditt inlägg talar ju egentligen för varför man inte bör välja en outbildad hovis, du verkar ju ha behövt byta många gånger under åren vilket bara i sig blir en nackdel för hästen.

Att sedan många outbildade finns inom travet, ja då blir det ju ytterligare en aspekt på varför man bör undvika en sådan hovis på en ridhäst. Att sko en kör respektive ridhäst omfattar diverse skillnader, det är helt uppenbart.

Vi fortsätter, om hästen blir sjuk i ben och hov kan det uppstå diskussion med försäkringsbolaget ang ersättning och den uteblir i sämsta fall. Till skillnad mot travhästar så finns ju hältutredning på försäkringen hos ridhäst, man bör därför se till att hovvården är säkrad för sin häst. Egentligen en enkel investering i sin egen investering om man säger så.

En annan aspekt är att vi vill gärna ha kvar våra vänner lite längre, vi vill att de ska vara friska och hållbara. Det är alltså ingen slump att
hovslagareföreningen har yrkat på en förlängning av utbildningen till 3 år, detta vill hästägare tro att man att man kan lyckas lära in på en eller ett par helgkurser.:eek:

Jag tycker absolut att man ska gå dessa kurser, dock i ett annat syfte nämligen att ta lärdom av. Även om man anlitar kunnigt folk så fri skriver ju inte det hästägaren från att ta in egen kunskap.

Innan vi fortsätter så vill jag bara säga en sak. TRO INTE att du vet mina anledningar! Om jag inte skriver mina anledningar i ett inlägg så får man fråga efter det och INTE tyckas sig tro att man vet dom, Ok? ;) Good!
För det blir väldigt tråkig i slutet, eller hur?
Jag kommer i alla fall försöka inte ha det med dig :) Med försöka menar jag att vi är trots allt mänskliga och vi har olika åsikter om saker och ting, vilket kan heta till det lite i bland. Och saker bli sagt som kanske skulle ha varit osagt.

Så vi kan börja med just varför så "många" byten med hovnissare genom åren?

Jadu, kanske för att det händer saker och ting i ens människas liv...sjukskrivna, andra slutar, andra har det hänt saker i deras liv så dom har Skitit i och svara i telefonen och tiden bara rinner iväg, andra flyttar, andra minskar på sina kunder ect ect listan kan göra lång.
Och en som jag inte var nöjd med. "Aha!, en outbildad sådan, kan jag tro" *tänker ni*
Nej, faktiskt en utbildad men passade inte in i mina ögon att sko en travhäst.
Hur lång tid stannar dom då hos dig? 1-3 år ca,ca.

Så där har du lite svar på den frågan och då kom försäkringsbolaget.
Där är det väldigt olika vad det gäller ridhästar och travhästar. Så de tänker jag inte gå in på. De kan bli långt och en krånglig väg att tag sig igenom.

Vad det gäller längden på hovslagare utbildningen. Så förstår jag vad du menar, för jag själv har haft dom tankarna. "Hur kan man lära sig av en annan hovslagare och tro att det räcker?" Men tydligen så funkar det. Jag känner mig trygg i mina beslut vad det gäller valet med mina hovslagare.

Jag tänker inte gå in på vilka legender (i mina ögon då) som har "utbildad" mina hovslagare eftersom att i dina ögon är dom

Utbildning är bra! Absolut att man ska gå på sånt för att lära sig mer. Men varför gå en utbildning om man inte använder den...

Gamla hovisen sa alltid "det ska vara lite fel på dem, annars är det ingen häst"...

Hade jag haft hen som hovslagare, hade jag sparkat ut hen genom stalldörra!
Det ska väl inte vara NÅT fel på en häst i mina ögon i alla fall.

Du hade otur! Men tur att du fick dig en bra hovslagare sen :)

Min hovslagare har jag haft i lite över 20 år, han har skott våra hästar hela tiden. Med undantag för när han varit på semester, sjukskriven osv, då har en annan hovis kommit vid dessa tillfällen men som har kommunikation med ordinarie. Det finns också ett annat undantag, det är unghästar som stått i unghästflock men även de verkas av en utbildad och godkänd hovis. Annars har det som sagt handlat om samma person hela tiden.

Nu borgar ju inte en utbildning för att personen tar hand om sina kunder hästarna på rätt sätt, nu menar jag den sociala biten du tar upp med att de kommer i tid, inte uteblir osv. Men de får ett rätt dåligt rykte snabbt, och det är lätt att sortera bort då det för mig är oerhört viktigt att människor passar de tider vi kommit överens om.

Vill man verka sin häst själv tycker jag nog att man bör skaffa sig lite mer utbildning än ett par helgkurser, det är ju inte bara en gång en verkning/skoning har misslyckats och tagit många hovvårds perioder i anspråk innan den kunnat rättats till.

kl

Intresse och kunskap sitter inte i utbildningen i sig! Men på en utbildning är den paketerad så för den som är seriöst intresserad och inte bara går utbildningen för papprets skull så kan det bli riktigt bra.

En jädra skillnad på att underhålla ett fåtal hästar man ser var dag och hur det ska vara för att funka och att fara runt och ta hand om femtioelva hästar med varierande förutsättningar. Det senare kräver så mycket mer! De som klarar det och gör det bra är proffs.

Som en som tillhör den förra gruppen är jag beroende av dessa proffs, men de är attans så svåra att få tag på och ännu värre att få att ha tid att komma. Så är det bara och det är inte självvalt det bara är så.

Ptr

Nu borgar ju inte en utbildning för att personen tar hand om sina kunder hästarna på rätt sätt, nu menar jag den sociala biten du tar upp med att de kommer i tid, inte uteblir osv. Men de får ett rätt dåligt rykte snabbt, och det är lätt att sortera bort då det för mig är oerhört viktigt att människor passar de tider vi kommit överens om.

Det låter som att du har hittat din rätta hovslagare du gillar! ^^ Och det är bra!

Och sen igen, tro inte du vet mina anledningar. Jag sa inte att jag byter mina hovslagare "för att dom inte kommer i tid". Dom som "finns i trav världen" kommer för mesta dels aldrig i tid. Men man lär sig som hästägare hur man ska hantera det.

Du säger att det är noga för dig att din hovslagare passar tiden och för min del hade det underlättat en del om min hovnisse kom i tid. Men som jag sa innan jag har lärt mig hur jag ska hantera det. Vill tillägga att jag gillar min hovslagares arbete men inte hens tidpassning och med det så får den hovnissen vara kvar hos mig.

*kl*

Mina hästars hovar är friskare och betydligt bättre NU än när jag hade en relativt nyutbildad hovslagare. Har haft flera utbildade som inte hållt måttet. Nu gör jag det själv och alla är nöjda.

Vad skulle det vara för positivt med att hovslagaren var nyutbildad? Det handlar om erfarenhet.

Kl

När min gamling inte skulle skos mer så raspade jag hovarna på honom lite varannan vecka för att hålla efter och inte behöva göra så mycket.. å så kom min hovslagare 1 gång var fjärde månad ungefär(hans hovar växte långsamt sista åren), vilket funkade jätte bra. Något annat skulle intr jag ge mig på utan kurs och jag skulle aldrig ta en outbildad hovslagare, eftersom jag bara på 15 år bara hittat 2 utbildade jag gillar och litar på..

De har ju den senaste kunskapen, dessutom papper på det.

Har använt hovisar med mångårig erfarenhet också men inte varit nöjd.

De hovslagare som är duktiga häromkring tar inte emot nya kunder. Så då får man ta saken i egna händer.

Kl

Vad är den generella skillnaden då egentligen på ridhästhovar och travhästhovar??

Det är väl fortfarande fyra hovar, en häst som kräver samma optimala förutsättningar vid verkning av hovarna?

Jag vet flera som har travhästar använder hovslagare som skor ridhästar och jag kan inte se några större skillnader/fix av travhästens hovar som skiljer sig sådär väldigt mycket?

Jag förstår nog inte riktigt hemligheten bakom travhästens verkning där.
Däremot må jag säga att det är oftare travhästhovar ser förjäkliga ut..så jag undrar jag.

För att en travare ska springa så fort som går och är antagligen inte ens kvar i sporten när den är 6 år gammal till skillnad från en ridhäst som ska ridas upp till 20-års åldern. Vet inte hur det ser ut i travet nu, men när jag jobbade inom sporten för 5-6 år sedan så tog dom ner trakterna väldigt mkt på hästarna för att dom inte skulle ta i marken lika tidigt. Den cm(rarna) dom tog bort kan göra skillnad på hästens steglängd och därmed de hundradelssekunder som kan ge en placering i ett lopp. Dessutom skodde dom oftast om, eller iaf sömmades om inför varje lopp för att inte skorna skulle åka av i loppet, och det ger ju ett ganska bra slitage på hovarna med alla sömmar.. Tror en travhäst får starta med 10 dagars mellanrum, så det blir ju ganska mkt sömmande på ett år i jämförelse med en ridhäst som skos var 6-8:e vecka. I stallet jag jobbade var det ju ingen som skodde för att hästen skulle hålla i längden utanför att den skulle kunna springa så fort det bara gick. Och det var ingen amatörtränare jag var hos utan en av de största med nästan 200 hästar i träning.

Och för att en travare skall kunna springa så fort som möjligt behövs bra skoning.

KL.
Efter som jag är skadad efter min hovslagarutbildnig så tittar jag mycket på hovar när jag är på tävling (hopp, dressyr och trav) och gråter ofta i det tysta när man ser skoningar som både utbildade och outbildade har gjort och inser att hästar är hållbara varelser.

Och för att en travare skall kunna springa så fort som möjligt behövs bra skoning.

KL.
Efter som jag är skadad efter min hovslagarutbildnig så tittar jag mycket på hovar när jag är på tävling (hopp, dressyr och trav) och gråter ofta i det tysta när man ser skoningar som både utbildade och outbildade har gjort och inser att hästar är hållbara varelser.
Så är det nog.

Jag tror inte att nyutbildade skulle vara bättre för att de "kan" det senaste.

Det krävs tid(otaliga hästar), geunint intresse o talang för att bli o förbli en god hovis. En skicklig hantverkare.

En häst är en häst, är en.... o hovarna har sett likadana ut i alla tider.

Jag tycker nog att det är illa nu när modeskor används som substitut för god verkning. Tåriktade skor skulle lösa allt!
Skulle inte tro det.

Så är det nog.

Jag tror inte att nyutbildade skulle vara bättre för att de "kan" det senaste.

.

Tror inte jag heller. Hade ut en nyutbildad hovslagare för några år sedan. Ena hästens skoning såg bra ut, den andra hästens skoning såg efter någon skoning hemska ut eftersom hovslagaren inte tog ner trakten något alls. Tänk kubiska hovar :/

Det är dessa verkningar jag kan gråta över ibland att se, obefintliga trakter och hela hoven i total obalans. Inte konstigt att livet blir kort för vissa :cry:
Det borde inte anses vara okej att spela på hästens hälsa för några sekunders skillnad faktiskt.

Min 22 åriga travare har vi kämpat med i flera års tid och har bara kunnat få upp trakterna pytte pytte hela tiden.
Det kommer aldrig att bli helt bra utan bara bättre.
Detta sätt att verka har förstört hela hållbarheten i hoven då hans väggar blivit så tunna av att ha haft hovar verkade så totalt dåligt/inte i balans. Tack och lov är han röntgad båda fram och det fanns inga tecken på skador/förslitningar men det hade man lätt trott.

Tror inte jag heller. Hade ut en nyutbildad hovslagare för några år sedan. Ena hästens skoning såg bra ut, den andra hästens skoning såg efter någon skoning hemska ut eftersom hovslagaren inte tog ner trakten något alls. Tänk kubiska hovar :/

Tänk individ, historik och exteriöra förutsättningar.

För att inte ens nämna en så "enkel sak" som vad varje enskild individ förmedlar i trauma.

Tror man på fullaste allvar att alla hästar är stöpta i samma mall så har man heller inte förståelse för att varje individ är unik och har en personlig historik.

Nej absolut inte bra skoning bara bra utrustning..

Vissa springer fortare om dom blir jagade å vissa när dom blir jagade..

Vad tror du är anledningen till travets uppfinningsrikedom tilldessa otaliga utrustnings "detaljer" som ska få hästarna att prestera allt!!!

Å det mest tragiska,, när denna travare har gjort sitt och inte längre (eller tidigare aldrig ens) tjänar pengar enligt statestiken som säger att endast 40% av alla tvååringar ens kommer till kval/premielopp så hamnar dom mer som regel än undantag i läran om att verka sina egna hästar.

Är det verkligen hästarnas välbefinnande man eftersträvar???

Senast ändrad:

kl

Jag verkar mina hästar själv, men tar hjälp av en utbildad barfotaverkade (ordentligt påläst och inte strasser f.ö) då och då. Hovarna har lite olika behov och det tar jag såklart hänsyn till.

Hade jag haft "krångliga" hovar med någon skada eller konstigheter hade jag inte verkat själv.

Jag hade aldrig skott själv dock.

Om du vill köpa häst att ha barfota bör du kanske leta efter en häst som rids barfota idag utan bekymmer. Vissa hästar kan gå barfota men behöva boots på vissa underlag/vid hårdare ridning.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?