Lära sig rida Islandshäst

Sv: Lära sig rida Islandshäst

Har själv gått från stor häst till islandshäst, hade många års riderfarenhet innan och hade ridit mycket dressyr. Att rida islandshäst blir roligare ju mer man lär sig tycker jag, genom att rida många olika hästar med olika typer av gångartsproblem och taktfel får man många verktyg att använda sig av. Nu har jag ridit islandshäst i 4-5 år och nu börjar det bli riktigt roligt och jag kan verkligen känna när jag får till helt ren tölt. Hur snabbt man lär sig att känna rena gångarter beror ju givetvis på antalet timmar i sadeln och jag har inte kunnat vara jätteregelbunden med ridningen under vissa perioder av olika skäl. Jag har ridit på ridskola, gått sommarkurser/läger och tagit mycket privatlektioner. Jag har också läst mycket teori om att rida islandshäst och gångarterna och även haft en isis som medryttarhäst. Kommer definitivt att skaffa egen så småningom men just nu passar det inte in i mitt liv. Lycka till!

Håller inte med visa andra här. Skillnaden mellan en "vanlig" häst och en islandshäst är egentligen inte så stor som många tror. Det man vill eftersträva när man rider t.ex. engelsk ridning är att använda skänkeln och händerna så lite som möjligt och istället använda dig av sisten för att öka, sakta ner, svänga m.m
Däremot kan det vara lite svårt att känna skillnaden på tölt och pass i början, så jag förselår ridskola nån termin och sedan fortsätta för tränare när du köpt din häst. Ha en vann islandsmänniska med dig när du provar häst så du inte blir pålurad någon grisepassare ;)

*KL*
Det tar säkert längre tid om man inte är van vid gångarterna men det att du öht är van vid unghästar tycker jag är ett stort plus.
Kanske kan du även rida andra islandshästar parallellt med din unghäst för att få den rätta känslan? (Det är ju dock en fråga om tid och pengar, inte alla som har den möjligheten.)

Har du ingen brådska och har duktig hjälp så tror jag nog att det går.

Nu vet jag inte hur du ställer dig till det men man kan ju även lämna bort hästen för töltsättning. Har ett par kompisar som haft unghästar, de har ridit in dem och lärt dem grunderna själva men själva tölten har någon annan fixat. Kan ju vara ett alternativ?

Till alla. Det är intressant att veta hur ni gjorde när ni lärde er. En säger turridning gick hur bra som helst medan nästa säger nej. Men har då den som lärde sig tölten genom turridning inte lärt sig det helt enligt näste? Blir att utforska och testa många sätt. Som sagt, när känslan sitter och aha:idea:-upplevelsen kommer till mig så sitter den där. Som att lära sig köra bil?

Mvh Louise

Jag började iofs på turridning, men där lärde jag mig inte särskilt mycket, därefter började jag rida lektion, då ska tilläggas att jag klev direkt från halvblod till islänning och detta var runt 1990 sedan har jag hunnit med mycket sedan dess.

Jag gick från "vanliga" hästar till islandshästar då jag fick jobb på en islandshästgård i Danmark (hos en av Danmarks bästa islandshästryttare). Här rider jag både mer utbildade hästar och rider in dem (såklart med hjälp).

Att rida in en islandshäst om man jämför med en "vanlig" är inte så stor. De största skillnaderna är såklart töltsättningen och lära hästen att skilja på gångarterna och gå rent.

Innan jag fick jobbet hade jag ridit lite turridning och vart på något islandshästläger när jag var yngre och det är VERKLIGEN INTE samma sak. Fick verkligen en aha-upplevelse och en helt annan (positiv) bild av islandshästridning. På turridning och ridläger (de jag varit på) lär man sig att ta upp händerna 20 cm och banka med skänklarna så töltar hästen och dessutom ska den helst ha huvudet bland stjärnorna, och så går det inte alls till egentligen.

Jag tror inte jag kommer hålla på med islandshästar hela mitt liv (eller köpa en, eller kanske men ja). Är lite fast mellan storhästvärlden och isisvärlden :D, kan inte riktigt betsämma mig vart jag ska landa. hahah!

Bråska har jag inte, jobbar dock en del men samtdigt mycket tid över. Haft medryttarhäst nu för att testa om jag hade tiden som krävdes. Det känner jag att jag deffinitivt har och vill lägga på "min". Som jag skrivit tidigare så är det en självklarhet att rida utbildade islandshästar sidan om.
Vad jag har i tankarna nu så är töltsättning inget jag är intresserad av att skicka iväg på. I mitt fall är det inte pengarna utan bara att jag vill göra det själv, självklart med hjälp från proffs. Sen ser jag inte det som ett måste att den måste vara helt grön, bara rätt häst.

Tack för svar!

Tack! Du får gärna utveckla mer. Lärt mycket tar jag som utökad kunskap? Vad var det som klickade senare? Eftersom du ridit halvblod innan islandshästarna så vad var skillanden som du hunnit med sedan dess, alltså den stora förändringen utom gångarterna? För de tar jag förgivet att du visste att en islandshäst hade.

Intressant! :)

Mvh Louise

Lite som jag tänkte då, skillnaden på inridningen är ingen skillnad mer än töltsättningen. (Självklart olika individmässigt) Jag tror jag kommer uppskatta sortens ridning mer då jag rider på känsla och rumpa, samt att jag inte är särskillt stor så kan erkänna att det kan va svårt att bära upp ett obalanserat halvblod.

Tack för bra svar!

Den stora skillnaden vid inridning förutom töltsättning är att töltsättning på en del hästar inte ens är nödvändig man kan däremot behöva lära dem trava. Ber du en stor brun att öka takten så travar eller galopperar den, islandshästen rör sig snabbare oftast blir det något som liknar trav, men det kan bli i stort sett vad som helst. Väljer du en unghäst med en stark trav och galopp så så gör du livet enklare för dig.

Tack! Du får gärna utveckla mer. Lärt mycket tar jag som utökad kunskap? Vad var det som klickade senare? Eftersom du ridit halvblod innan islandshästarna så vad var skillanden som du hunnit med sedan dess, alltså den stora förändringen utom gångarterna? För de tar jag förgivet att du visste att en islandshäst hade.

Intressant! :)

Mvh Louise

Man kan inte ta gångarterna för givna på en islänning, likaså sitter inte töltknappen på samma ställe på alla hästar om det nu ens finns tölt.:angel:

Galoppen är inte självklar, ej heller traven och kommer vi till just tölten så får man väl säga att den kan finnas i en hel hög med olika varianter och inslag.

Jag upplever att ska man korrigera en islänning så måste man tänka före hästen, dvs när hästen tänker tanken så ska korrigering ske för när felet väl uppstår så krävs ofta mycket mer av ryttaren än att bara korrigera.

Ridningen i sig skiljer sig inte åt, men man måste vara mycket snabbare i tanke och handling och man måste lära sig om den egenskapen inte redan finns känslan för takten i de olika gångarterna. Just tölten är nog knepigast oavsett om du har ridit tidigare, har man inte provat lite olika hästar med ren tölt så vet man nog inte vad det är man ska leta och/heller känna efter.

Som ryttare måste man vara oerhört balanserad, för i mångt och mycket måste ryttaren hjälpa hästen till en bra balans i gångarterna och här kan det skilja mycket mellan olika hästar vad som krävs och vilket stöd var och en behöver.

Ju fler hästar man ridit, desto större erfarenhet får man och en bredare instrumentpanel med knappar att röra sig med.

Kort sagt, erfarenhet kommer med antalet hästar och inte att man rider på samma häst i flera år.

Det första förstog jag och visste men det sista får du gärna ta igen. I tråden har jag nu både blivit tipsad om att det är enklare med naturtöltare och nu att det är bättre med en som har stark trav?

Vill veta, inte meningen att låta ironisk av något slag.

Sen
Mvh Louise

Jag har ett sto med stark trav, kommer att mest troligast att skicka iväg henne på töltsättning trots att jag anser mig vara en någorlunda erfaren islandshästryttare. Men det är olika från häst till häst och även från ryttare till ryttare :D

Ja, det där visste faktiskt inte jag innan jag blev isisfrälst, att de vanliga tre gångarterna inte heller alltid finns där och att man kan behöva jobba en hel del med hästen för att få fram trav och galopp.

Det är bara två olika sätt att tänka, en "naturtöltare" alltså en häst som väljer tölt och går i ren 4-takt även om ryttaren egentligen inte har koll på vad den gör, åtminstone om man inte gör alltför mycket fel, är perfekt för att känna in hur tölten ska kännas. Det är ett relativt säkert kort för att kunna behålla tölten och inte råka rida bort den. Här kan man ha svårt att hitta traven också, men inte alltid.

En häst med bra grundgångarter däremot gör det lättare om man som storhäst ryttare (eller fd sådan) ska rida in hästen, du känner dig mer hemma och det blir mindre trassel och blandning, åtminstone till att börja med. Kvaliten på tölten rent gångartsmässigt beror inte på hur svårt det är att hitta den.

Vad man väljer är väl en smaksak. I slutändan lär du köpa en helt annan häst än vad du egentligen tänkt dig, det brukar bli så ;). Egentligen är ju det viktigaste att hästen är frisk och kry och att man tycker om den och den har ett lynne som passar.

Ja precis, man får hoppas på det bästa helt enkelt :) Mycket trevligt svar!

Har letat runt lite och hittat ett kanonställe ganska nära.

Blir att rida min första lektion redan i december! Ska bli så kul!:)

Hej!
Jag är lite i samma sits fast jag tänkte vänta m att köpa egen islandhäst tills jag kommit en bit på vägen.
Jag hitta ett stall i närheten som driver en ridskola (och turridningar) som verkade vara bra. Bor också i Lund och stallet ligger utanför Blentarp, Valleröd.
Kanske är något att testa för dig också? ;)
Jag börjar till våren så jag kan inte säga om det är bra eller dåligt men det kan ju vara ett ställe att prova på :)

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 542
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 815
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 010
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar