Lära sig rida Islandshäst

bellabus

Trådstartare
Hejsan

Jag har nu bestämt mig att helt gå över till islandshäst. Har funnits i tankarna några år nu och i sommar vill jag köpa min första isis.
Problemet är nu att jag aldrig har "ridit" på en islandshäst mer än provat för länge sen.
Hur är bäst att lära sig deras gångarter? Ridskola? Privatlektioner när jag väl köpt? Bor i Skåne, Lund.
Har haft egna "vanliga" hästar sedan tidigare.

Mvh Louise

Sv: Lära sig rida Islandshäst

Jag skulle i dina kläder välja att börja med någon ridskola, och då för att lära skillnader i gångarter vilket är nödvändigt att veta när man rider en islänning. När du köpt egen häst så föreslår jag privatlektioner eller sk kurser med egen häst och där du då väljer när och för vilken instruktör. Detta för att få hjälp med era ev problem.

Grattis!! Kul att du ska köpa en isis. Du kommer aldrig att ångra dej, jag lovar!

Det bästa du kan göra nu innan köpet är att du letar upp en turridningsfirma och får prova på hur det känns med alla gångarterna. Så gjorde jag.
Sen hade jag sådan tur att kompisen köpte sin isis 2 år innan så jag hann prova lite själv oxå.

Du är ju hästvan sedan tidigare så det skulle inte vara några större problem. Det gäller bara att hitta dom rätta "knapparna".

Min första islandshäst var precis inriden när jag köpte honom. Jag gick på en helgkurs för att lära mej var töltknappen satt. Det tog tid, men det gick!

Så lycka till!! :bow:

Jag skulle absolut inte ta mig till en turridningsfirma, de säger "aa du får en töltmoppe", men de har bara grisepassare...

Snarare gå till en ridskola och be att få en privatlektion. Då vet man att de ser om det inte är tölt... :)

Då blir det att leta upp en ridskola med islandshästar :) Kanske även någon som ger privata lektioner. Hmm... Sen kurs med framtida häst kommer det deffenitivt bli! :) Tack för bra svar!

Jag rekommenderar privat lektioner för en och samma tränare, och sen kurser några gånger om året för andra instruktörer. :) alltid nyttigt att rida för olika personer! men samtidigt behöver man en tränare som känner ekipaget lite mer och kan hjälpa er framåt.

Det är stor skillnad på att rida islandshäst och storhäst, har själv gjort den "övergången" (och ångrar mig absolut inte!) Det som jag upplevde var stört skillnad var gångarterna, på islandshästar ligger mycket fokus på att gångarterna ska vara rena, medan man på en storhäst redan har takten och gångarterna "gratis". På en islandshäst behövs mer känsla!

Som första häst skulle jag rekommendera att du åker till dem lite större företagen, som har många salu hästar! Där kan dem mer "leta på" en häst som passar dig. Åker du till en privat person som väldigt gärna vill sälja så kanske denne bara har en häst och "lurar på" dig nån som kanske inte blir så bra sen.

Vet inte om man får rekommendera folk? kan göra det i ett till svar, så kan moderator bara ta bort om man inte får...

Nu vet jag inte så bra hur nivån på ridskole- och turridningshästar är hos er i Sverige, men med tanke på läget här hos oss skulle jag absolut rekommendera en ridskola framför turridnings-firma.
Inget illa menat, turridningsfirmorna gör ett bra jobb inom sin bransch, men om man verkligen vill lära sig rida gångarter "på riktigt" är det nog ridskola (en sån med bra hästar och lärare) och/eller kurser som gäller.

Sedan en annan sak jag tycker är viktigt att komma ihåg: det finns väldigt stor variation på islandshästar. Mindre man som ryttare vet om gångartsridning mm desto viktigare är det att man köper rätt sorts islandshäst.
T.ex. blir det sällan bra när en icke-kunnig ryttare köper en häst som blandar gångarter friskt.

Med lite förkunskap och kunnig hjälp vid köpet blir det dock säkert bra, lycka till!

Jag började som medryttare och fick ut mycket av det. Hittar du rätt hästägare finns chansen att lära sig mycket och samtidigt lotsas in i lokalklubben. Så det är mitt bästa tips!

Jag har kört "medryttarmetoden", dvs varit medryttare på några olika isisar och då även ridit privatlektion. En fördel mot att rida på ridskola är att man även får lite chans att "testa själv" mellan lektionerna vilket jag i alla fall tycker att man lär sig rätt mycket av. Det förutsätter ju att man redan är hyfsat erfaren på ridning men det var väl TS?
En nackdel kan vara att man kanske inte får möjlighet att rida olika typer av hästar (jag är medryttare på EN häst men hoppar även in och rider andra i stallet, den möjligheten har ju inte alla). En annan är att hästarna kanske inte är lika välridna som på en bra ridskola.

Det är ju en fördel för dig om du får rida olika typer för att lättare känna av vad du egentligen är ute efter vid köpet :).

Tack alla för bra råd. Jag har lite olika funderingar. Tanken var egentligen att köpa en unghäst och utbildas med, med mycket hjälp från tränare o dyl. Ha ridit in mina vanliga hästar sen innan och gillar att gå den vägen då jagtrivs att växa ihop från början. Är alltså inte intresserad av någon redan utbildad. Att däremot gå privatlektioner på redan duktiga utbildade islandshästar har jag räknat med. Sen rider jag även de vanliga sidan om. Skriver från mobilen så blir lite klyddigt men ville svara snabbt så ni inte tror jag skiter i era råd. :) mvh Louise

Då måste du veta skillnader i gångarter, och hur man korrigerar osv. I annat fall kommer det att uppstå en situation där en blind ska leda en blind.;)

Vad jag noterat så har de flesta turridningsfirmorna ridskola och ridskolorna turridning, åtminstone här omkring, men rena turridningsfirmor har troligen inte rätt kvalite på hästarna för ändamålet.

Många underskattar svårigheten att rida hästen i tölt, visst finns det unghästar som har lätt för att sortera ut gångarterna men passar man sig inte och råkar få en häst med gångartsproblem så kan det beli väldigt rörigt, eller så bara grisepass.

Det är därför jag tänkte börja nu med ridskolehästar och privatlektioner för att känna skillnad. Sen fortsätta med det även när jag har min egna. Samt åka iväg på kurser mm. Låter det som en så dum idé?

Jag tycker det verkar vara ett klokt beslut bellabus! Sedan när du köpt din egen isis så snällasnälla, sätt in en bild på den är du snäll!! :bow:

Jag underskattar deffinitivt inte svårighetsgraden av att lära hästen tölta rent, skilja gångarterna åt. Har klart för mig att det ligger en del jobb bakom. Det lär jag mig också. Byter upp mig för jag är sugen på något nytt, en utmaning helt enkelt och då vill jag också lära mig det ordentligt.

Till alla. Det är intressant att veta hur ni gjorde när ni lärde er. En säger turridning gick hur bra som helst medan nästa säger nej. Men har då den som lärde sig tölten genom turridning inte lärt sig det helt enligt näste? Blir att utforska och testa många sätt. Som sagt, när känslan sitter och aha:idea:-upplevelsen kommer till mig så sitter den där. Som att lära sig köra bil?

Mvh Louise

Det kan gå bra eller åt h-vete, det beror helt på dina kunskaper och vad för häst(ar) du köper samt hur mycket tid du lägger ner på ridskolan.

Har du god känsla för takt och exempelvis rider dressyr på hög nivå och på ett bra sätt (Islandhästar är små och påverkas mer av exv obalans hos ryttaren som inte ens märks på en "vanlig" häst) så kan du klara det galant med bara lite eller ingen träning. Ligger du på skogsmulle nivån kan det också gå perfekt i dina ögon, det är många som rider runt i skogen med diverse gångartsfel och är lika glada ändå.

Är du däremot en vanlig dödlig som jag så skulle jag rekommendera en häst som redan kan sin sak, den behöver på intet sätt vara lastgammal, men som Boj skriver det är svårt att lära en häst tölta om man inte kan själv.

Det beror helt på kvalitén på turridningen. Rider man ut ett gäng med en ledare på 10-15 hästar så får man nog inte mer instruktioner än vad nöden kräver så att man kan hänga med. Rider man tur mer regelbundet där det är duktiga hästar och turledare samt mindre grupper så är det ett bra sätt att lära och mer en smaksak vilket vis man väljer.

Jag började på ridskola, skaffade sedan en medryttarhäst som jag slutade rida när jag började nosa på att få honom att tölta, inbiten grisepassare. Red lite till på ridskola och köpte mig sedan en rolig ridhäst med en hel del fart och lättriden tölt. Innan jag skaffat mig en egen häst, lättriden tölt, men det krävdes lite för att få tölten helt ren. Denna 13-åriga dam var den som verkligen lärde mig rida tölt. Ingen ridlärare i världen kan mäta sig med den rätta hästen.

Jag rider bra men inte på någon elitnivå då jag alltid hållt på med unghästar.
Skillanden är att jag tänker köpa någon som ska finnas där från dag ett till slutet. Inte någon häst ja vill ha några år sen sälja. Jag har alltså all tid i världen att få det rätt. Jag är inte stressad över att det ska funka direkt, utan att det blir rätt och musklerna sätts rätt. Prioterar välmående i första hand. Dessutom är jag väldigt säker på mig själv i ridningen men kan även ta kritik. Vilket kommer gynna oss båda. Ska bli kul att testa något nytt!

Som sagt, ska börja titta på häst i sommar men kan lika gärna ta till nästa innan jag hittar rätt.

Mvh Louise

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 542
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 815
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 010
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar