Lära sig galoppombyten

Victovie

Trådstartare
Både jag och min storhäst ska lära oss galoppombyten:) och jag undrar om det är någon som har några bra tips? Är rädd för att göra fel och då få hästen stressad o tycka det e obehagligt.:crazy:

Sv: Lära sig galoppombyten

Den förvända galoppen måste fungera först. Sen finns det lite olika skolor om vad som fungerar. Det kan bero på ekipaget vilket sätt som passar just er.

Bästa tipset är att ta hjälp av en duktig tränare, det är så mycket som kan gå fel om man ska "exprimentera" på egen hand.

Lycka till! :banana:

Man kan använda bommar liggande på marken, byt galopp i språnget över bommen. Eller vänd halvt igenom och byt galopp när ni kommer ut till väggen/staketet.
Instämmer med "tidigare talare": se till att förvänd galopp är riktigt befäst samt ta hjälp av tränare.

Tack:)
Min häst är bra befäst i förvänd, hon har mkt bra balans trots att hon har lång rygg. Jag har en mkt bra tränare :), men hon hinner vi inte träffa särskilt ofta - i genomsnitt 1gång/månad el. mindre. Men det blev lite väl stressat när vi försökte med att rida halvt igenom och byta när vi kom ut till spåret... Detta var ett tag sen nu

Träna enkla byten först, när hästen kan göra ett enkelt byte med 2 eller kanske tom. bara 1 skrittsteg helt avslappnat så är det inte så svårt att få den att förstå ett byte i språnget sen. Som någon annan sa, tränare över bom. Då blir språnget lite större och både du och hästen får lite längre tid på er.

Tjena :smirk: Kände igen bilden och namnet:p ..

När vi började med miranda se red vi över i förvänd och red henne i det på hela fyrkanten och när han låg stadigt och balanserat så bankade jag till med vänsterskänklen ( red i vänster galopp) och så bytade hon för att hon blev så överraskad, lotta sa att om man märker att de börjar bli stressade i bytet så ska man gå ner till skritt direkt efter bytet så de inte far iväg..svårt att förklara men så måste hästen vara rakställd, och så måste man ha någon som ser så att bytet alltid blir rent så att de inte befäster det.

p.s miranda gjorde 4 rena byteni skogen sist jag red..(synd o säga att hon tycker det är skitkul:p )

vi hörs..

mvh (nisse och med resten)

Tack för alla tips!:bow: Har kört över bom vid två tillfällen nu och det funkar super.:rofl:
Hehe, har inte hört om "överaska -metoden" förrut:D , men tror tyvärr inte den skulle funka på henne, då hon har Mycket(!) bra balans, men lättare för att spänna sig.;)

Bom är en superbra övning! :)

Något lite mer avancerat är att du rider på spåret i galopp. Gör en galoppsluta på diagonalen, sen när du kommer ut i hörnet så sitter du om, ställer om och byter galopp. Jag gillar den övningen för att den gör hästen mycket stark i galoppen.

Det farliga med att byta över bom är att det är lätt att få kast i bytena vilket ärr väldigt svårt att träna bort sedan..

ok.
trodde att ni mena att hästen kunde börja "vifta/hoppa upp" med frambenen i själva bytet.. men det är väl positivt med briar byten? ;)

Lancet skrev:
Det farliga med att byta över bom är att det är lätt att få kast i bytena vilket ärr väldigt svårt att träna bort sedan..
det beror ju på om man låter hästen gå iväg eller inte över bommen...ser man till att hästen sitter ihop hela vägen blir inte bytet flackt.
att byta över bom kan vara bra om man har en häst som inte ännu har förstått att den ska byta när man ger hjälpen.

Har sätt en del ryttare lära sina hästar byta över bom...*suck* då gör dom som en åtta och så blir det at hästarna sedan svajar i bytena och om man sedan ska börja på byten i serir så kan det bli stoort problem

Lancet skrev:
Har sätt en del ryttare lära sina hästar byta över bom...*suck* då gör dom som en åtta och så blir det at hästarna sedan svajar i bytena och om man sedan ska börja på byten i serir så kan det bli stoort problem
precis! bytet blir inte rakt.. och då får man sedan problem om man sedan ska gå över till att byta i serier.Svajiga byten är inget som är önskvärt på dressyrbanan.Ett annat problem som ofta blr är att hästen blir gämfota bak i byterna..

Det bästa sättet är igentligen när man ska lära sin häst att göra DRESSYR byten är att göra enkla byten ..Alltså med skrittsteg i mellan..Och om man är grön ryttare rida en häst som redan har befästa byten så man själv som ryttare får rutin.Och under övervakning av en bra tränare..

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 374
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Jag går hos en psykolog på grund av bland annat ångest och har fått i "läxa" att göra avslappningsövningar/ guidad meditation några...
Svar
3
· Visningar
275
Senast: Tassa
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 463
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund

Hästrelaterat

Omröstningar