Jag tror det vore jättebra om din man lärde sig svenska! Det blir så mycket enklare om alla i familjen förstår varandra. Osmidigt att behöva översätta för honom när man pratar med barnet etc. Och roligare när man träffar familj och vänner.Så intressant att läsa! Jag och min man kommer förhoppningsvis få tvåspråkiga barn, då vi båda tycker det är superviktigt att hålla fast vid våra modersmål. Nu har jag bott många år i min mans hemland så talar hans språk flytande så det är mer att min man blir utanför om jag pratar svenska med barnet. Men det får han ta eller så får han ta och lära sig svenska jag ska hålla benhårt på att tala svenska med barnet även om jag talar min mans språk med min man.
Det finns ett par förskolor i Sverige med stark prägel av min mans hemland och jag har flera vänner som gått dessa. Jag skulle dock inte vilja sätta mina egna barn i dessa skolor då jag tyvärr fått lite sekt- och hjärntvättsvibbar av dessa Då skulle jag mycket hellre välja en förskola/skola med internationell prägel.
Vi bor i min mans hemland, men vi pratar alltid våra hemspråk hemma (sen vi fick barn, innan blandade vi ganska vilt). Femåringen som går på Kindergarten pratar mindre svenska än tidigare, medan två-åringen ännu så länge pratar mest svenska. Man märker tydligt att båda pratar mer svenska efter att vi varit i Sverige på semester eller haft besök. Alla svenskar uppskattar att min man 'gjort sig besväret' att lära sig svenska!