Lära sig AR utan egen häst..?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag har haft uppehåll länge och vill komma igång med ridningen igen och är då främst intresserad av AR. Kruxet är ju att jag ännu inte hittat någon ridskola inom AR....

Måste man ha en egen häst och rida för instruktör för att kunna lära sig? (Alternativt hitta en medryttarhäst.)

Jag är skogsmulle och kan väl tänka mig att fortsätta som skogsmulle (tills jag kan skaffa egen häst) om det finns en risk att jag "lär mig fel" och måste lära om, om jag börjar på vanlig ridskola.

Jag vet av erfarenhet att jag har ganska svårt att lära om något som väl har satt sig i ryggraden...

Hur skulle ni ha gjort, rekommendationer?

Sv: Lära sig AR utan egen häst..?

Jag var nästan i samma sits som dig när jag började med AR. Hade tagit upp ridningen under något år efter många års uppehåll, men skötte häst och red "vanligt". När jag hittade AR försökte jag träna på sköthästen, men det var svårt utan instruktör och med så mycket gammal vana i ryggraden.

Jag skaffade istället egen häst, unghäst, och började från marken och höll på så något år innan det var dags att sitta in och rida in hästen. Vid det laget hade jag lagt mig av med en hel del av de gamla fula ovanorna från tiden med vanlig ridning, så som att ha korta tyglar och använda driva hästen med skänklarna lite då och då, halvt omedvetet.

För min egen del var det bra att åter igen få ett uppehåll från ridningen, för att kunna börja om på nytt så att säga. Om du börjar sköta en häst, är det mest lämpligt att ägaren till den är intresserad av AR och kan hjälpa dig på vägen, alternativt inte har något emot att du tränar enligt AR och även rider för AR-tränare med hästen.

Suget efter att rida och ha roligt med häst, kan dock vara så stort att man kanske inte vill ge sig till tåls att vänta tills man kan skaffa egen häst, men hör runt där du bor och se om det finns någon som vill ha en AR-medryttare. Det är det absolut bästa att ägaren själv är AR-intresserad. Annars blir det lite som att vara Western-intresserad men vilja träna Western på ägarens dressyrhäst, eller tvärt om, när ägaren inte delar ens intresse eller syn på hästträning.

Har du varit på AR-kurser? Det är annars ett bra sätt att hålla inspirationen vid liv, att se andra träna sina hästar. Man lär sig också en hel del på det. :)

Ja det är lite därför jag känner att det vore bra att börja direkt med AR igen nu när jag ska ta upp ridningen eftersom uppehållet gör att det blir som att börja om på nytt. Hade jag ekonomin hade jag letat egen häst på en gång, men nu har jag inte det tyvärr utan behöver se mig om efter andra alternativ under studietiden (två år till).

Nej jag har inte gått på några AR-kurser, tanken hade inte ens slagit mig att man kunde gå på sånt utan häst?

http://knighthoodoftheacademicartofriding.eu/academy/sweden/

Kolla efter instruktör i din närhet här. Har du tur så kasnke du kan ta lektion på lånad häst. Även om du vill rida så är det väldigt inspirerande att gå på kurser som fotfolk. En variant är ju att bli medryttare där du får ta med pållen på kurs...

Lycka till
Annika

Praktik? Vad menas med det? Åka iväg och bo, jobba och rida hos någon? Det har jag tyvärr inte tid med. :)

Praktik? Vad menas med det? Åka iväg och bo, jobba och rida hos någon? Det har jag tyvärr inte tid med. :)

Praktik behöver ju inte nödvändigtvis vara flera månader utan kanske en vecka bara för att få en kickstart till inte alltför snordyr kostnad! :p
Å andra sidan funkar det säkert lika bra att åka iväg till en tränare och ta lektioner på tränarens hästar (om man hittar någon som erbjuder det).

Hursomhelst tycker jag det skulle vara smart att komma igång med några lektioner. Även om det hinner gå lång tid emellan och lång tid innan man skaffar egen häst så brukar både det praktiska och teoretiska behöva tid att mogna (vare sig man gör det regelbundet eller bara då och då).

Ja jag har kikat runt nu och åka iväg och rida intensivt en vecka då och då låter helt klart som ett alternativ! :) Där mellan gå på kurser vid sidan av. Jag är typen som gärna "sover på kunskapen" innan den fastnar.

Vad jag är glad att jag startade tråden! Tack för tips alla. :bow:

(Sen sitter jag förstås och dregglar över hästannonser ändå då men... :p)

Jag råkar veta att det finns en del "akademiker" i dina trakter, bla en riddare. Har du hittat dem?

Nej inte än, jag blev lite distraherad av valpköpet, men då vet jag vad jag ska leta efter. ;) Tack!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama