Lära in slalom

fryckan

Trådstartare
Vet att det finns en agility-tråd men tänkte att jag postar en egen tråd i ämnet.
Jag har precis börjat agility-kurs med Max och idag provade vi slalom för första gången. Min instruktör gick igenom inlärning med skenor, allé-metoden och 2x2-metoden. Hur gör ni när ni lärde/håller på att lära er hund slalom. Vad finns det för för- och nackdelar med metoden? Ni får jättegärna komma med andra tips och vanliga fel man kan undvika :D

Jag ställde upp slalom, gick bredvid slalomet med en köttbulle i handen och visade hunden hur han skulle gå och sa samtidigt slalom och efter ett par ggr fattade han:D Den hunden är dock ingen hund, han är i så fall en oerhört smart hund som fattar allt efter 2 ggr!

Jag tror att de flesta metoder funkar så länge de passar föraren och hunden. Man får nog många olika svar på vad som är den "bästa" metoden. Smaken är som baken, delad. :)

Jag har provat det mesta (bågar, 2x2, visa med handen etc.) utom allé. Det jag fastnat mest för har varit 2x2 och det har gett säkra snabba slalom för min del. Jag värdesätter att hunden tänker själv och vill att den ska verkligen förstå vad slalom är för något. 2x2 visar tydligt vad hunden kan och inte kan.

Bågar har jag inte tyckt om dels för att jag orkar inte pilla med dem av och på samt att jag tycker det är lätt att fuska fram ett resultat som faller isär lätt när man lägger för mycket press på hunden. Av de hundar jag har sett bli tränade med den metoden har jag inte varig nöjd med resultatet, speciellt inte hundens rörelsemönster.

Allémetoden är nog val nr 2 för mig om jag inte skulle köra 2x2. Men jag är inte så brydd om att få fram en fart direkt och känner då inte behovet av den träningsformen. Jag vill ha tänk och precision först, sen kommer farten.

Jag har lärt in slalom på båda mina genom att visa med handen bara. Har funkat bra.

Med Stoja påbörjade jag allémetoden men när hon blev tillräckligt gammal för att träna agility på riktigt kom innesäsongen och där fanns inget alléslalom så då testade jag att visa, hon lärde sig direkt (sen har det såklart behövt finslipas).

Har bara testat bågar nån enstaka gång, men iaf med den hunden (en kompis hund jag tränade lite med) hade det behövt massa jobb bara att lära hunden vad bågarna gick ut på (var inte rädd för dem, hoppa inte över dem) så det kändes för krångligt.

Jag har för mig att jag körde på allémetoden när jag lärde Wahidah slalom. Upplevde i alla fall att det passade oss väldigt bra. Ska dock läsa mer om 2x2 innan jag lär Aysu något. Det enda jag inte skulle göra är att ha plastskenor (eller liknande) eller på annat vis bara föra hunden genom slalomet. Jag vill att den tänker själv och klurar ut vad den ska göra eftersom jag upplever att mina hundar lätt "glömmer" annars. Jag tror m.a.o. att de inte lär sig något ordentligt om de inte själva fått lista ut hur något ska göras. Tex så shejpar jag in i princip samtliga tricks just därför. Tar något längre tid att lära in så, men ger för oss ett mer hållbart resultat.

Vet att det finns en agility-tråd men tänkte att jag postar en egen tråd i ämnet.
Jag har precis börjat agility-kurs med Max och idag provade vi slalom för första gången. Min instruktör gick igenom inlärning med skenor, allé-metoden och 2x2-metoden. Hur gör ni när ni lärde/håller på att lära er hund slalom. Vad finns det för för- och nackdelar med metoden? Ni får jättegärna komma med andra tips och vanliga fel man kan undvika :D
Jag har kört en blandning av 2-4 stolpar där det var viktigt att han gick in på rätt sätt oavsett var jag var i förhållande till honom och länkat på lite med hinder före och efter. Sedan har jag kört det långa med bågar. Bågarna plockades först bort i mitten och sedan ut mot början och slutet. Jag har helt struntat i farten för jag vill ha säkerhet först. Nu är slalomet helt nyinlärt och det långa klarar han inte i länk med mer än ett hinder ännu. Men han tycker det är det roligaste på hela agilitybanan och han har självmant ökat farten nu när han känner sig säkrare. Han är också helt oberoende av var jag är.

Något som jag märkt med slalomet är att man inte kan köra det för många gånger på raken. I alla fall kan inte jag det med min hund. Instruktörerna talade om detta redan på grundkursen men jag fattade nog inte vad de menade förrän helt nyligen. Den här hunden klarar ju att jag tragglar andra saker kanske 15-20 ggr på raken i vanliga fall. Men när det gäller slalomet får jag hålla mig till 2-3 repetitioner innan det blir paus. Annars kommer felen!

Jag visade med handen bara, och i handen fanns en köttbulle ;) Han är dock liten så han har gott om plats och sen så är han väldigt lättlärd och följer handen bra :)

Nästa hund hoppas jag kunna träna med allé plus bågar. Hundar som är tränade på det sättet brukar få en grym fart och teknik och det är enkelt att lära hunden att slalom är det bästa som finns :)

Jag körde allé med bågar med unghunden. Har fått ett snabbt slalom med en hund som självständigt söker ingång med väldigt liten arbetsinsats! Har dock haft lite paus med slalomet så jag ska boosta det lite igen nu :) Hunden har fått en väldigt positiv inställning till slalom med!

På klubben har vi slalombågar, alléslalom och möjlighet att köra enligt 2x2 – ingen av dem fungerade för Billy. :banghead:

Vi har fått hitta på en egen variant i stället, där vi har fokuserat på att isolera och shejpa in att göra själva runda-slalompinnen-rörelsen. Det gjorde att slalomen blev "stadig" men ganska långsam, så under vintern har vi kört full fokus framåt och mycket fokus på självständighet, och och nu har vi ÄNTLIGEN en grymt bra och snabb slalom.

På min kurs använder vi en metod där man ska locka igenom hunden. Jag är inte ett fan. Alice köper det inte. Jag står med Alice kopplad i början av slalomen och på andra sidan slalomen står en skål med godis. Tanken är att hunden ska dra mot belöningen och att man ska styra hunden rätt, första gången. När den gått hela slalomen får den belöningen. Nästa gång är det samma veva, tills hunden fattar att den snabbaste vägen fram till belöningen är genom korrekt slalom.

Denna metod är inte effektiv för oss då Alice inte är något direkt matvrak. Klubben använder metoden och den fungerar uppenbarligen. Men jag är skeptisk.

Jag ska testa att träna slalomen i portar. Misstänker att det är 2x2-metoden. Alice är snabb och smart, så jag tror den passar henne bättre.

På min kurs använder vi en metod där man ska locka igenom hunden. Jag är inte ett fan. Alice köper det inte. Jag står med Alice kopplad i början av slalomen och på andra sidan slalomen står en skål med godis. Tanken är att hunden ska dra mot belöningen och att man ska styra hunden rätt, första gången. När den gått hela slalomen får den belöningen. Nästa gång är det samma veva, tills hunden fattar att den snabbaste vägen fram till belöningen är genom korrekt slalom.

Denna metod är inte effektiv för oss då Alice inte är något direkt matvrak. Klubben använder metoden och den fungerar uppenbarligen. Men jag är skeptisk.

Jag ska testa att träna slalomen i portar. Misstänker att det är 2x2-metoden. Alice är snabb och smart, så jag tror den passar henne bättre.

Den metoden har jag och en kompis provat med hennes unghund, och det fungerade bra för dem – men för hennes andra hund var det inte aktuellt över huvud taget.

@MiniLi Dom har några portar uppställda på klubben som vi har använt. Men vi har precis börjat med slalomen. Jag ska få be om att få träna med portar under träningarna. Även fast mina instruktörer har agrumenterat för varför de tycker "dras sätt" är att föredra. Jag känner min hund bäst, tror inte det kommer vara några problem att få träna på "mitt sätt". (tror dock att en av instruktörerna kommer bli lite sur, men han och jag kommer inte riktigt överens annars heller, så. Alice avskyr honom ;) )

@GardenAngel du får argumentera för varför du vill byta metod! Större chans att du får instruktörerna med dig om du säger "nu har vi ju testat denna metod men jag upplever att Alice lär dig bättre om vi jobbar såhär eller såhär, har du några andra tips som kanske kan passa oss bättre?"

Tack för alla svar! Jag tror jag kommer satsa på allé-metoden (eller 2x2 men då måste jag läsa på lite) just för att jag vill ha fart i Max.

Tack för alla svar! Jag tror jag kommer satsa på allé-metoden (eller 2x2 men då måste jag läsa på lite) just för att jag vill ha fart i Max.
Jag tror du kan få fart i hunden oavsett vilken metod du använder. Det beror bara på vad du själv gör när slalomet är inlärt. Mina travade genom slalom vid inlärning (2x2), nu går min smallhund snabbare än flera border collies i slalomet och mediumhunden likaså. Jag prioriterar först stabilitet och senare går vi vidare med fart och pressar hunden när den är redo. Fart kan man nog få av att visa med händerna också om man vill det.

Smalltikens slalom idag, efter mammaledighet så hon tar inte i som hon brukar :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 883
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 765
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hej ! Läst runt på forumet och gillar det :) Jag köpte en omlaceringshund för ett år sedan. Han är bordercollieblandning och väldigt... 9 10 11
Svar
207
· Visningar
15 572
Senast: Killaloe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 990
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka