Lära in slalom

På min aussie körde jag in slalom med 2x2, och hon har fått ett väldigt fint slalomarbete med gott driv, självständighet och väldigt bra förståelse för svåra ingångar :up:. Min mans tävlingshund (dvärgschnauzer) lärde han in det med slalombågar, och för honom var det en perfekt metod. Med min valp (dvärgschnauzer) har jag inte riktigt bestämt metod än...

Som med allt annat så gäller det ju att hitta den metoden som passar för just den hunden man tränar med för tillfället :).

@Belethien fast om man vill ha snabbast möjliga teknik så är ju ex allé helt klart att föredra. Då kommer det ju lite på köpet.

Ja jag håller inte med för jag har sett hundar med allé som inte alls går så fort. Och hundar man har "på gammalt vis" visat med händerna som är supersnabba, t. ex. är b.la. två av de snabbaste mediumhundarna vi har i Sverige lärda på det viset med otroligt säkra slalom som många får gapa efter. Det beror på föraren och hunden upplever jag.

(Jag menar för övrigt inte att allé är en dålig metod. Men jag tror inte att den är ultimat det bästa eller bättre än en annan. Utan det beror på dig som förare och hur din hund är.)

Ja jag håller inte med för jag har sett hundar med allé som inte alls går så fort. Och hundar man har "på gammalt vis" visat med händerna som är supersnabba, t. ex. är b.la. två av de snabbaste mediumhundarna vi har i Sverige lärda på det viset med otroligt säkra slalom som många får gapa efter. Det beror på föraren och hunden upplever jag.

(Jag menar för övrigt inte att allé är en dålig metod. Men jag tror inte att den är ultimat det bästa eller bättre än en annan. Utan det beror på dig som förare och hur din hund är.)
Självklart passar inte alla metoder alla hundar eller förare. Det har väl ingen sagt?

Men generellt tror jag att det är lättare att lära hunden snabb teknik (ett ben på varje sida, inte hopp med båda) med exempelvis allé. Det går såklart även med andra metoder, men generellt kommer det väl mer gratis om man tränar med allé eller liknande.

Sen ser jag många andra fördelar med allé också, som inte har med snabbhet att göra. Men det är för att jag har hundar i min närhet där allé har gett väldigt bra resultat.

Ok. Jag håller inte med. Jag har inte sett enbart goda resulat av allé. Snarare att man pressar fram fart som hunden inte klarar av. Jag tror man låser sig mycket om man tänker så.

Bara för att jag är nyfiken, hur kan man pressa fram fart hunden inte klarar av när den bara ska springa rakt fram mellan rader av stolpar? Den behöver ju inte ens svänga under början av inlärningen.

(Och jag tänker nog mest largehundar nu när jag pratar teknik)

Bara för att jag är nyfiken, hur kan man pressa fram fart hunden inte klarar av när den bara ska springa rakt fram mellan rader av stolpar? Den behöver ju inte ens svänga under början av inlärningen.

(Och jag tänker nog mest largehundar nu när jag pratar teknik)

Det är ju senare när du börjar göra ett slalom av det som jag talar om.. En ung grön hund är inte färdigbyggd vid 18 mån för att ta ett slalom i full fart och det är tanken när du lär in allé. Det är samma princip som att man inte kan lära in ett running för tidigt heller då kroppen inte är redo för det rörelsemönstret förrän hunden växt klart. När hunden maxar fart så är risken stor att den hoppar ur, som jag sett väldigt tydligt på både bågar och allé. Eller att den rör sig med ett konstlat rörelsemönster som inte är optimalt för dennes kropp. Vissa hundar får inte en bra fart om de tar ett ben i taget medan andra får det. För vissa kan man se tydligt hur det blir ett väldigt onaturligt ovant rörelsemönster, syns på flera bcn när man tittar på deras slalom. De blir hackiga i sitt sätt att röra sig istället för att flyta på hela vägen. Eftersom alla largehundar är byggda på olika vis så ska de inte röra sig heller likadant. Vissa har korta ryggar medan andra har långa, vissa har en rejäl rörlighet i framdelen medan andra har bättre baktill. Det ser väldigt flashigt ut men hundar som inte kan, p.g.a. fysiken, egentligen röra sig med ett ben i taget tar bara onödig kraft. Då minskar farten och hela poängen med att vinna hundradelarna försvinner.

Jag vet heller inte hur det kan påstås att det är lättare att lära mer fart med allé när det finns massor av hundar som lärt sig ypperligt med andra metoder. Det finns väl varken statistik eller något form av bevis för det? I slalomträning går det en hel del flugor och jag tror alla funkar utmärkt bara föraren tänker efter.

Tack för alla svar! Ska kanske tillägga att jag pratade om vårt perspektiv gällande fart när jag sa vilken metod jag tror vi kommer köra på.

Det är ju senare när du börjar göra ett slalom av det som jag talar om.. En ung grön hund är inte färdigbyggd vid 18 mån för att ta ett slalom i full fart och det är tanken när du lär in allé. Det är samma princip som att man inte kan lära in ett running för tidigt heller då kroppen inte är redo för det rörelsemönstret förrän hunden växt klart. När hunden maxar fart så är risken stor att den hoppar ur, som jag sett väldigt tydligt på både bågar och allé. Eller att den rör sig med ett konstlat rörelsemönster som inte är optimalt för dennes kropp. Vissa hundar får inte en bra fart om de tar ett ben i taget medan andra får det. För vissa kan man se tydligt hur det blir ett väldigt onaturligt ovant rörelsemönster, syns på flera bcn när man tittar på deras slalom. De blir hackiga i sitt sätt att röra sig istället för att flyta på hela vägen. Eftersom alla largehundar är byggda på olika vis så ska de inte röra sig heller likadant. Vissa har korta ryggar medan andra har långa, vissa har en rejäl rörlighet i framdelen medan andra har bättre baktill. Det ser väldigt flashigt ut men hundar som inte kan, p.g.a. fysiken, egentligen röra sig med ett ben i taget tar bara onödig kraft. Då minskar farten och hela poängen med att vinna hundradelarna försvinner.

Jag vet heller inte hur det kan påstås att det är lättare att lära mer fart med allé när det finns massor av hundar som lärt sig ypperligt med andra metoder. Det finns väl varken statistik eller något form av bevis för det? I slalomträning går det en hel del flugor och jag tror alla funkar utmärkt bara föraren tänker efter.
Men nu fattar jag inte. Vem har sagt att man ska pressa unga hundar som inte är färdiga i kroppen? :confused:
Och åter igen, det är väl ingen som sagt att det finns en enda metod som passar alla?

Jag har lärt båda mina med att visa med handen. Plockade bort handrörelsen ganska snabbt och visade mer med kroppen. Mina hundar tar slalomet på 2.2 sek. Svårigheten med den metoden har varit att vi har dåliga ingångar. Det måste vi träna på separat.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 713
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 298
Senast: QueenLilith
·
Hundträning Hej ! Läst runt på forumet och gillar det :) Jag köpte en omlaceringshund för ett år sedan. Han är bordercollieblandning och väldigt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
15 550
Senast: Killaloe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 852
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka