Det är ju senare när du börjar göra ett slalom av det som jag talar om.. En ung grön hund är inte färdigbyggd vid 18 mån för att ta ett slalom i full fart och det är tanken när du lär in allé. Det är samma princip som att man inte kan lära in ett running för tidigt heller då kroppen inte är redo för det rörelsemönstret förrän hunden växt klart. När hunden maxar fart så är risken stor att den hoppar ur, som jag sett väldigt tydligt på både bågar och allé. Eller att den rör sig med ett konstlat rörelsemönster som inte är optimalt för dennes kropp. Vissa hundar får inte en bra fart om de tar ett ben i taget medan andra får det. För vissa kan man se tydligt hur det blir ett väldigt onaturligt ovant rörelsemönster, syns på flera bcn när man tittar på deras slalom. De blir hackiga i sitt sätt att röra sig istället för att flyta på hela vägen. Eftersom alla largehundar är byggda på olika vis så ska de inte röra sig heller likadant. Vissa har korta ryggar medan andra har långa, vissa har en rejäl rörlighet i framdelen medan andra har bättre baktill. Det ser väldigt flashigt ut men hundar som inte kan, p.g.a. fysiken, egentligen röra sig med ett ben i taget tar bara onödig kraft. Då minskar farten och hela poängen med att vinna hundradelarna försvinner.
Jag vet heller inte hur det kan påstås att det är lättare att lära mer fart med allé när det finns massor av hundar som lärt sig ypperligt med andra metoder. Det finns väl varken statistik eller något form av bevis för det? I slalomträning går det en hel del flugor och jag tror alla funkar utmärkt bara föraren tänker efter.