Lära hund hoppa i badkaret själv!?

Domino_s

Trådstartare
Är detta möjligt....

Har problem med ryggen, höfter, axlar o nacke....(medfött ryggfel och sedan skada ovanpå det)

Men jag vill ju gärna kunna sköta min vovve för det....Och det blir ju problem när det är dags för bad (och ja, jag badar ganska ofta då jag har en vit hund som har fått för sej att hästskit e skitskoj) :angel:

Så jag undrar, går det att lära min vovve att komma ner och ur badkaret själv....ur har hon hoppat själv innan, men ner är ju värre....vill ju inte att hon ska slå ihjäl sej!? :crazy:

//Domino_s

Sv: Lära hund hoppa i badkaret själv!?

Lägger du en ordentlig "anithalk-matta" i badkaret borde det ju fungera utan bekymmer men utan skulle jag aldrig ens prova. Risken för halka och skador blir gigantisk...

Har du ingen dusch, mycket lättare. ;)

Det går,men passa dig för att hon inte halkar till med klorna mot själva badkatskanten!
Min gjorde det och nu är det kört! Får hiva i henne..
Men jag badar henne oftast i tvättstugan,har fixat duschmunstycke dit!
Har du ingen tvättstuga att smyga ner till på kvällen och bada hund?

Min stora hund hoppar alltid i badkaret själv, det är bara att säga "hopp i" ;)
Men då har vi halkskydd i också, annars hade jag nog inte velat bada dem däri alls...

Nu vet jag inte hur stor hund du har? Eller hur högt badkar?

Vi har ett sånt uråldrigt badkar med jättehög kant och en stor hund.

Jag har lärt henne att hoppa i med frambenen först och sen bara puttar jag på henne lite bak för hon ska få i bakbenen, det funkar för mig. Jag kan inte bära i henne nu (grav i v.35) så det är bra att hon lärt sig det. (hon är iofs inte lätt att bära icke gravid heller) :)

Kan tillägga att detta lärde hon sig gå bara 2ggr, utan mutor.
Förutom massagen man får på köpet när man tvättas... :)

Jo...antihalkmatta har jag....men jag har också funderat på det där med badkarskaten....Tänk om hon slår i....

Min tanke var att ta fram en pall eller liknande och först låta henne hoppa upp på den och sen ner i badkaret....:idea:

Skulle de funka?

//Domino_s

Nu vet jag inte hur stor hund du har? Eller hur högt badkar?

Vi har ett sånt uråldrigt badkar med jättehög kant och en stor hund.

Jag har lärt henne att hoppa i med frambenen först och sen bara puttar jag på henne lite bak för hon ska få i bakbenen, det funkar för mig. Jag kan inte bära i henne nu (grav i v.35) så det är bra att hon lärt sig det. (hon är iofs inte lätt att bära icke gravid heller) :)

Kan tillägga att detta lärde hon sig gå bara 2ggr, utan mutor.
Förutom massagen man får på köpet när man tvättas... :)

Hon är en herdehund (storlek som en schäfer ungefär) men väldigt nätt i kroppen, väldigt smidig...hon hoppar utan problem upp på köksbordet stillastående....;) Hon väger ju inte flera ton, men p g a rygg, nacke o axlar kan jag ju inte lyfta på henne alls....:crazy:

Badkaret är ett sånt där nyare standard....

Når hon ner med baktassarna till golvet om hon ställer fram i badkaret?

Isåfall slipper hon ju själva hoppet och därmed risken att slå sig i kanten.

Når hon ner med baktassarna till golvet om hon ställer fram i badkaret?

Isåfall slipper hon ju själva hoppet och därmed risken att slå sig i kanten.

hmm...vet inte...har inte testat nån gång, men ska testa när ja kommer hem...

Kan man lägga en mjuk "plstmatta", en sån där vävd över kanten, blir det lite mjukare för henne? :idea:

//Domino_s

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 384
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 924
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 542
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på... 2
Svar
28
· Visningar
5 977
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pendelparkering Stockholm
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Boendeyta med barn

Hund, Katt, Andra Djur