Lära hästen stegra uppsuttet

Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Förmodligen en attans vass rygg med ryggraden långt ovanför och ett löst skinn som kanar omkring, så barbacka är ingen höjdare. Det är förmodligen svårt att få en sadel att passa, manskapssadel gick i alla fall inget vidare... MEN de tjurar vi testade var betydligt mer tåliga för klängande på ryggen än kvigorna och den enda stuten vi hade under de där åren vi höll på med sådanan saker. Men det var inga riktiga, vuxna avelstjurar utan bara lokala unga förmågor som hamnade på bordet när de växt till sig.
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

*kl*
Vet att du inte vill ha denna typ av svar men har svårt att hålla tyst här. Varför vill man lära hästen att stegra sig? Att stegra sig är en ovana som är farlig och som ska jobbas bort inte läras in eller uppmuntras det finns många som får jobba hårt för att få bort detta oönskade beteende hos sin häst. Ingen lär sin häst att sparkas eller bitas? Att hästen stegrar sig är precis lika farligt och dumt som att sparkas eller bitas. Och vad händer om du säljer hästen? Det är synd om en häst som ena dagen för beröm för ett beteende och nästa dag får bestraffning för det. Tyvär är det enda svar jag kan ge dig...
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Du har såna konstigheter för dig! :D du borde ladda upp filmklipp på det så jag kan visa mamma vad hon ska lära sina hereford. Nu på sommarbetet har hon problem att ens komma tillräckligt nära för att klappa, de som var så tama och keliga i vintras, särskilt sedan de fick en tjur...

TS
Tua har mycket kunskap och erfarenhet. Du borde läsa hennes inlägg mycket noga och tänka till innan du lär hästen att stegra. Tänk över skaderisken både på dig och häst.
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Hade jag bara haft nån som ville filma så, men bonden tom. blåvägrar att ta kort. Bönder! *Suck!*

Konstigheter vet jag inte, jag bara förstärker det dom börjar med, och befäster det, och filar lite på detaljerna. Det gäller att vara lyhörd och både ge och ta, och djur är så mycket lättare att interagera med än människor. :)
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Man får skilja på vild fantasi och sanning ;) Gång på gång på gång..

Ja det är ju bra att du vet, du har ju varit med,,,,,,,,eller hur var det nu? ;)


Jag umgicks med djur innan du var född så jag har ju skaffat mig lite erfarenheter på vägen, men det kanske du inte tror? Dessutom har jag haft egen djurbil och kört allehanda djur land och rike runt men det är ju klart, det kanske jag bara drömt? :meh:
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Det där var väl ett mkt märkligt uttalande för att inte säga onödigt ?

Varför skulle det inte vara sant ? Att det är udda håller nog alla med om som är vana vid McGyvers förfaranden men att han kör med hittepå och villfarelser är ju inte ett dugg sant för den skull .
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Jag tror inte att det är omöjligt och om jag ska tolka tidigare inlägg av McG leker han mycket med alla djur, såväl hästar som hundar och kor. När jag hade ponnyn på boxvila hanterades hon så mycket att jag fann det smidigt att lära henne att gå dit jag pekade (ut i stallgången när boxen skulle mockas, undan för en eller annan pryl och tillbaka in i boxen). Det lärde hon sig fort. Hästar har jag sett plocka upp vantar från marken och vinka på kommando. Varför skulle inte en ko kunna räcka vacker klöv då? Jag tror att kor mest är för lite tränade för att man ska se vad de kan.

Åter till ämnet: McG skulle säkert kunna lära en häst (eller ko) både att stegra och sparka bakut om han vill, precis som många andra här. Han skulle säkert kunna hantera det liksom flera här på forumet, däremot känner jag mig tveksam till att uppmuntra någon till att lära sin häst att stegra över ett forum när man inte sett hur förhållandet häst-människa är, särskilt som det är en maktgrej från hästens sida. Om hästen skulle säljas kan det lätt bli problem för nya ägaren oavsett vem som lärt in beteendet dessutom. Så, ja, vi som sitter här bakom våra skärmar och tycker att det är en dålig idé är skittråkiga men det är inte särskilt vettigt att lära något sådant över ett forum, inte heller att uppmuntra det. Ska man lära in sånt där och inte själv vet hur man gör det på ett säkert sätt: ta hjälp av tränare!

När jag var liten såg jag ett inslag på tv om hur en tränare på cirkus lärde sina hästar att stegra. Undrar hur många som praktiserade det och hur många som fick problem senare...
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Jag vet mycket väl att en ko kan lära sig att räcka fram sin klöv, eller till och med att sitta med träning.

Men det är uppenbart att de flesta av historierna är just historier.
När vissa andra på forumet (som dessutom har sjukdomar) skriver historier så är folk där och hugger direkt, men det är väl bara okej på vissa medlemmar ;)
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Ja?
Jag undrar bara varför det är okej att påpeka att vissa medlemmar berättar sagor, och inte andra. Man kan ju aldrig veta till 100% med någon av dom.
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Jag håller med om att det är ett problem då man över nätet uppmuntrar andra att hålla på med saker som att lära hästar stegra, låta dem sparka mot människor etc.

Det funkar säkert fint för ett fåtal. Men de flesta skulle aldrig klara av att läsa hästen nog att göra sånt utan skador.
Och de flesta är i andra situationer med sina hästar. Där hästen måste göra som människan säger, annars blir det farligt.
Har man koll på hästen kan man växla mellan häst/människa som för kommando. Men de flesta har inte förmåga att återta kommando i alla lägen.
Är man bara på sin egen gård i skogen kan det funka.

Men vill man kunna åka till klinik, tävla, stå på anläggning med andra, vara vid starkt traffikerade vägar etc så kan man råka riktigt illa ut.
Alla hästar är heller inte lämpade för det.

De flesta människor är okonsekventa, otydliga, för långsamma i sin timeing i signaler etc i sin hantering för att klara av en häst som reser sig. De är också för långsamma undan om det skiter sig och man behöver kasta sig ur vägen.

Tycker man att man kommit långt för att man kan rida i halsring så är man lite naiv. Det går ofta att göra rätt så fort på många hästar. Och det triggar helt andra impulser i en häst att resa dem. Och en helt annan energi.

Utöver det så måste man vara medveten om att man kanske måste göra sig av med hästen. Om det nu inte är så att andra redan måste hantera den dagligdags till hage etc.

Iom att jag gör en hel del problemlösningar så får jag ofta träffa de hästar som man lärt resa sig och det skitit sig med. Inte kul!

Jag tricktränar ju också en del. Och har en del såna lektioner. Men där får man i stort sett ALLTID bromsa människor! Jag har ALDRIG varit med om att man får säga "nu måste ni göra något mer avancerat!".
I ridning får man ofta pressa elever att man ska ta steg vidare i utbildning. Man VET att vissa saker är avancerat och kräver mycket. Så där har man automatiskt en spärr som säger att vissa saker "kommer jag aldrig klara". Sen blir de duktiga nog att få avancera. Men de tror inte på det förrän de klarat av övningen.
I trick är det tvärtom! Där vet folk för lite om tricken, den energi den sätter i hästen, vad som kan triggas(ev oönskade beteenden), man har heller inte tänkt igenom vad som kan ske om hästen gör tricket i oönskat läge etc.
Där får man förklara sånt, hejda, bromsa och sen ta helt andra trick än folk hade planerat.
Både hästar och människor brukar tycka trickträning är skoj. Men det är samma där - man bör ta tränarhjälp! inte fasen tror man att man ska kunna lära sig rida Grand Prix på egen hand. Stegring är i mina ögon snäppet över Grand Prix om man ska se till det i trick-skalan.
För att göra det bör man först bemästra en heeeel del annat, hela utbildningstrappan. Inte bara LA, vilket halsringsridning är.
Och precis som inom dressyr så kan inte alla hästar lämpa sig för allt, tex GP eller vidare: skolorna ovan mark..
Ej heller alla människor. Och är man ung måste man först nöta grunder för att FÖRSTÅ hur allt funkar i hästen kropp och skalle.
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Fast du påstår att McGyver hittar på och fantiserar, det har du ju ingen som helst susning om eller hur, så varför påstår du att han ljuger?
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Min gamla häst stegrade på kommando, men han hade fallenhet för att stegra och var otroligt klok och lättlärd så det var väldigt lätt att lära honom. Hade inget särskilt kommando, samlade till han reste sig och tänkte det.

Han var aldrig en farlig häst, världens snällaste och mkt stark och välutbildad.

Det är skillnad på stegring och stegring, det kan göras okontrollerat på en häst som varken är stark eller lydig och då kan det självklart bli farligt! Men det kan också läras in från samling och vara en stärkande och självförtroendebyggande övning, då är stegringen snarare en pesade. Min häst lärde sig också croupade vilket han tyckte var jättekul.

Men som sagt, det kräver en väldigt stark och välmusklad häst med bra balans och ett energiskt men tryggt temperament. Om hästen inte har de kvalitéerna så hade jag inte försökt lära den stå på bakbenen, då finns det andra trick som är lämpligare. Det låter inte som du och din häst har kommit dit (än).

Prova lära den spansk skritt, att sitta, ligga osv istället.
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

En medryttare lärde min häst stegra, hon stilade med det inför en annan tjej i stallet.
Det var inte kul, han använde det så fort han inte fick som han ville. Ville galoppera men inte fick? Stegra! Gå en väg han inte ville? Stegra!
Vid ett tillfälle höll han på att mosa mig, han stegrade i uppförsbacke och slog nästan över mig. Jag såg himlen och kände manen i ansiktet uppifrån. På något sätt lyckades jag knuffa mig av bakåt bort från honom. Lite skakis sen när jag fattat vad som nästan hände...
Jag fick tyvärr ta i hårt för att få bort stegringen, men som tur är har jag en snäll och mjuk häst, så nu stegrar han aldrig helt längre. Liten resning med frambenen kanske bara, men sällan.
Låt bli ! Är mitt trista råd. ;)
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Kl, jag lärde min ponny att stegra, hade haft honom i 14 år och han följde mig som en hund. Efter att ha lärt in diverse stretching så testade vi att stegra, höll upp ena benet på honom, höll en bit äpple ovanför huvudet på honom och sa upp. Gick några gånger innan han lärt sig hur man skulle få tag på godiset, men han reste sig bara om stöttade honom med benet och hade man inget godis så reste han sig inte vid kratsning t ex. Ponnyn var en gammal gubbe på 27 år, liten b ponny och otroligt försiktig.

Shettisen vi haft lika länge skulle jag aldrig lära ngt sånt, bara man lärde henne vacker hov så var hon på väg upp på bakbenen. Snäll och söt ponny men hon har inget tålamod.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp