Sv: Lära hästen stegra uppsuttet
Jag håller med om att det är ett problem då man över nätet uppmuntrar andra att hålla på med saker som att lära hästar stegra, låta dem sparka mot människor etc.
Det funkar säkert fint för ett fåtal. Men de flesta skulle aldrig klara av att läsa hästen nog att göra sånt utan skador.
Och de flesta är i andra situationer med sina hästar. Där hästen måste göra som människan säger, annars blir det farligt.
Har man koll på hästen kan man växla mellan häst/människa som för kommando. Men de flesta har inte förmåga att återta kommando i alla lägen.
Är man bara på sin egen gård i skogen kan det funka.
Men vill man kunna åka till klinik, tävla, stå på anläggning med andra, vara vid starkt traffikerade vägar etc så kan man råka riktigt illa ut.
Alla hästar är heller inte lämpade för det.
De flesta människor är okonsekventa, otydliga, för långsamma i sin timeing i signaler etc i sin hantering för att klara av en häst som reser sig. De är också för långsamma undan om det skiter sig och man behöver kasta sig ur vägen.
Tycker man att man kommit långt för att man kan rida i halsring så är man lite naiv. Det går ofta att göra rätt så fort på många hästar. Och det triggar helt andra impulser i en häst att resa dem. Och en helt annan energi.
Utöver det så måste man vara medveten om att man kanske måste göra sig av med hästen. Om det nu inte är så att andra redan måste hantera den dagligdags till hage etc.
Iom att jag gör en hel del problemlösningar så får jag ofta träffa de hästar som man lärt resa sig och det skitit sig med. Inte kul!
Jag tricktränar ju också en del. Och har en del såna lektioner. Men där får man i stort sett ALLTID bromsa människor! Jag har ALDRIG varit med om att man får säga "nu måste ni göra något mer avancerat!".
I ridning får man ofta pressa elever att man ska ta steg vidare i utbildning. Man VET att vissa saker är avancerat och kräver mycket. Så där har man automatiskt en spärr som säger att vissa saker "kommer jag aldrig klara". Sen blir de duktiga nog att få avancera. Men de tror inte på det förrän de klarat av övningen.
I trick är det tvärtom! Där vet folk för lite om tricken, den energi den sätter i hästen, vad som kan triggas(ev oönskade beteenden), man har heller inte tänkt igenom vad som kan ske om hästen gör tricket i oönskat läge etc.
Där får man förklara sånt, hejda, bromsa och sen ta helt andra trick än folk hade planerat.
Både hästar och människor brukar tycka trickträning är skoj. Men det är samma där - man bör ta tränarhjälp! inte fasen tror man att man ska kunna lära sig rida Grand Prix på egen hand. Stegring är i mina ögon snäppet över Grand Prix om man ska se till det i trick-skalan.
För att göra det bör man först bemästra en heeeel del annat, hela utbildningstrappan. Inte bara LA, vilket halsringsridning är.
Och precis som inom dressyr så kan inte alla hästar lämpa sig för allt, tex GP eller vidare: skolorna ovan mark..
Ej heller alla människor. Och är man ung måste man först nöta grunder för att FÖRSTÅ hur allt funkar i hästen kropp och skalle.