lara hasten avstand??

tjenixen

Trådstartare
kan nagon komma pa nagra bra ovningar for att trana hasten att se avstand? alltsa hjalpa den lite pa vagen sa att den borjar tanka lite sjalv i hoppningen?

det ar ett 10 arigt litet fullblodssto (aldrig startat vad jag vet), bra gangarter, bra teknik men anstranger sig otroligt i hoppet. tydligen blev hon pushad lite for hogt for nagra ar sedan o borjade darefter stanna. agaren som ar mest dressyrinriktad anda, slutade hoppa. nu har medryttaren borjat ta upp hoppningen igen o det gar battre o battre, hasten borjar fa upp fortroendet lite igen, men det kommer alltid till samma punkt:

avstanden funkar inte forutom om man inte sitter o mattar o mattar o haller o haller o da slutar det med att hasten gar i botten pa hinder o maste gora en mycket storre anstrangning i hoppet.

travhopp ar si-o-sa, och galoppbommar forstar hon sig inte pa, hon bryr sig inte riktigt om dem, de ar mest ivagen. cavaletti funkar ok. loshoppning gor hon helst inte alls, speciellt inte om det ar en serie, ett hinder funkar men hon tycker inte det ar kul o blir mest sur.

men det ar nastan som att hon ar lite nonchalant o forvantar sig att ryttaren ska placera henne ratt. gor ryttaren inte det, kopplar hon inte forran ett galoppsprang innan hindret och slanger sig over om det ar lagt eller tvarnitar om det blir lite hogre (typ 70cm...).

provade sjalv idag med ett litet hinder pa en volt o galoppera stadigt, latt i sitsen, latt kontakt, bra galopp, for att se vad hon skulle gora om man inte mattade. pannkaka. (avstanden alltsa, hasten var glad o inga stopp eller nat)

nagon som vill dela med sig av sin bukevisdom?

Senast ändrad:
Sv: lara hasten avstand??

Vad vill du få ut av att hon själv kan se avstånden och rätta till dem?

Sedan undrar jag om hon är duktig på att hoppa när man som ryttare placerar henne "rätt" på hindret? Eller är hon en soppa på att hoppa oavsett vad man gör med henne?

Rådet jag har är att inte "throw her in the deep end" utan placera henne och få upp hennes självförtroende i hoppningen, så att hon tycker att det är kul. När hon sedan hoppar stadigt och med framåtanda är det dags för att slappna av lite själv och låta henne börja tänka på egen hand.
Tänk att du har en fjäder från en kulspetspenna i mellan tummen och pekfingret...fjädern är stoet. Om du släpper upp pekfinger för snabbt kommer fjädern att flyga iväg och det blir helt okontrollerat. Men om du släpper upp fjädern lite lite sakta sakta kommer fjädern att öppnas stadigt och det hon har lärt sej kommer att bestå. Ger du henne för mycket frihet och ställer för mycket krav på henne kommer fjädern bara att flyga iväg och det blir inget vettigt gjort alls. Ställ bara de kraven på henne som hon klarar av både psykiskt och fysiskt.
Låt det ta lite tid.

Kommer man för nära har man en för dålig galopp, kommer man stort har man för mkt galopp.
Om du ser till att få en bärig och reglerbar galopp på henne så klarar hon de olika distanserna mkt bättre. Jag skulle själv välja att sänka hinderna så att hon kommer över hur än det går, sedan skulle jag hoppa på den höjden och låta bli att lägga mig i så mkt, ofta kan man ha tagit ifrån hästen förmågan att tänka själv med att alltid hjälpa den. Försök öva upp det igen på sådan höjd att det inte blir obehagligt med missar.
Tillsist, en häst som fortsätter att rusa in i botten hur än man gör, är nog ingen naturlig hoppare och inget att känna sig trygg på om man vill upp i höjderna.

tack for era svar.

ramona: jo, det ar precis det vi jobbar pa, att fa upp hennes sjalvfortroende, och nu tycker hon att det ar valdigt mycket mer positivt an tidigare. det har tagit just over ett ar, sa visst tar vi det langsamt ;)

visst att man kan sitta och placera henne nar man tranar eller hoppar bana el dyl, det ar jag med pa, men samtidigt sa skulle det kannas bra att kunna trana upp sjalvfortoendet lite i markarbetet, sa hon tanker lite mer positivt ang bommar. nu menar jag inte att hon skyggar for dem eller tycker att det ar jobbigt eller nagot, utan helt enkelt att fa henne att borjar tanka lite o inte bara ta for givet att ryttaren ska fixa sa att hon gor det ratt.

ett exempel pa ett positivt framsteg: cavaletti - de forsta gangerna vi gjorde det travade hon bara pa o trampade o snubblade pa bommarna. detta hande gang efter gang o man var tvungen att ta i o rida som i attans for att hon skulle tanka pa att lyfta pa benen. men igar gjorde jag samma ovning och hon tog tag i cavalettin, var taktfast, eftergiven, latt och med schvung. samma tankesatt vill jag forsoka infora till t ex markarbete i galopp, for att sedan sakta arbeta pa det pa enstaka hinder i hoppningen.

darav efterfragan pa ovningar som kan hjalpa med detta.

swe: det ar precis det jag har ansett, och fortfarande gor till mangt o mycket, dock inte med denna hast. igar var det just galoppen jag jobbade pa. hasten hoppas inte hogre and ca 90cm for tillfallet o det ar max en gang varannan manad eller nagot. hindret igar lag pa ca 30-40cm. hon stannar nar det blir den hojden att det blir obehagligt med missar, sa vi pushar inte hojd, utan jobbar pa sjalvfortroendet. men samtidigt bli hon sapass blase' pa lagre hinder att hon knappt bryr sig.

nej, hoppning ar nog inte hennes starka sida, men nar det funkar tycker hon (o ryttare) om det, och det ar overhuvudtaget en hast som 'behover' ett allsidigt arbete, sa vi vill ju inte garna sluta bara for att avstanden inte funkar. utan istallet jobba det battre sa att man kan ta in lite bommar o gymnastisera utan att det ska bli ostabilt arbete 90% av gangerna man forsoker rida pa en bom.

typ ovningar for unghast? :)

Sedan undrar jag om hon är duktig på att hoppa när man som ryttare placerar henne "rätt" på hindret? Eller är hon en soppa på att hoppa oavsett vad man gör med henne?

tja, hon hoppar ganska bra, mjukt o med rygg - fast hon tar ofta i ganska mycket i hoppet. alltsa i sin egen kropp, inte av respekt for bommarna - hon river ganska ofta. sa hindren kanns ofta mkt hogre an vad det egentligen ar.

kan kolla om jag kan hitta lite bilder! :idea:

Undrar om jag förstått rätt, men det låter som om hon är osäker och vill att du visar. Min första fblhäst var mycket noga med att ryttaren visste vad den gjorde och han stannade om inte ryttaren red hela vägen fram till hindret (på lite högre) Han kunde mycket väl bedöma avstånd mm i terrängen skötte han det helst själv, men på hoppbana
ville han veta att ryttaren var i balans hade koll och var med hela vägen.

Han krävde sån ridning helt enkelt det gick inte att träna bort. Jag fick däremot skärpa upp min ridning rejält.:crazy:

Fbl som inte är vana att hoppa gör det gärna emd hängande framben, precis som många unghästar. De lär sig med tiden. Men det innebär att de måste ta i mer för att inte riva:angel: i början.

Bra hinder at träna på är 5½, studsserier, mm.

tja, hon hoppar ganska bra, mjukt o med rygg - fast hon tar ofta i ganska mycket i hoppet. alltsa i sin egen kropp, inte av respekt for bommarna - hon river ganska ofta. sa hindren kanns ofta mkt hogre an vad det egentligen ar.

kan kolla om jag kan hitta lite bilder! :idea:

Ja förmodligen hoppar hon då med hängande framben eler ahr gjort det och har erfarenehten att man måste ta i.

ah! intressant! tack for din synvinkel. det du skriver later valdigt bekant ;)

ja, vi far fortsatta med serier da, hon tycker de ar lite jobbiga, sa man kanske kan slanga in nagon bom istallet for ett hinder i mitten for att 'oppna upp' det lite o pa sa satt ocksa trana henne att anvanda galoppbommar ratt? vad tror du - later detta som nagot som skulle ha kunnat funka for dig?

ja studsar är ju jobbiga om de inte är vana. Vi brukar börja med bommar på varannan och sen lägga upp alla hinder allteftersom.

Och höja lite så att de verkligen måste dra upp sina framben kvickt.

(vi hoppar in 3 unga fulllbod just nu:angel: )

Jag skulle inte höja upp för att få henne mer rädd om sig, hon behöver uppenbarligen stärkas på lägre höjder under en längre tid. Om du lägger upp det på 90 så tar du bort det arbete du gjort på lägre höjder innan, hon måste få förtroende för sig själv och för sin ryttare först.
Gör tekniska övningar på låg höjd så att du kommer åt mekaniken, då kommer hon gradvis att riva mindre.

Jag skulle inte höja upp för att få henne mer rädd om sig, hon behöver uppenbarligen stärkas på lägre höjder under en längre tid. Om du lägger upp det på 90 så tar du bort det arbete du gjort på lägre höjder innan, hon måste få förtroende för sig själv och för sin ryttare först.
Gör tekniska övningar på låg höjd så att du kommer åt mekaniken, då kommer hon gradvis att riva mindre.

Vill då bara förtydliga att jag inte pratar om att höja studsar till 90:smirk:
Kanske skulle ha skrivit det men vi börjar med låga kryss och sen höjer vi till kanske 60 eller 70 som allra högst i mitten av krysset.

Håller helt med ang självförtroendet, och att inte höja innan hästen känner att den vet vad den gör.

Sen är 90 som enstaka hinder inte särskilt högt, om den hoppat lite.

jag haller absolut med, den har hasten kommer inte hoppa studs eller nagon annan sorts kombination hogt. malet ar ju att, som skrivet, jobba med mer tekniska ovningar sa att hon far in mekanik o sjalvfortroende igen, och darefter gradvis hoja enstaka hinder. dock kommer hon nog inte hoppas hogre an 90cm inom det narmaste aret - och det enbart pa 'bra' dagar ;)

tack sa mycket for era svar, de har varit mkt hjalpsamma. nu har vi fatt lite bekraftelse pa att vi har varit pa ratt vag, men att det kanske har varit lite for tidigt att lagga en storre variation pa ovningar. vi far fortsatta med laga serier o dyl for att battra pa markarbetet. sjalvfortroende for bade hast o ryttare kommer forhoppningsvis darefter. samt att det blir lattare for hasten da hon har starkts lite mer i sin egen kropp (vilket ar det vi jobbar pa fn, darav aven viljan att kunna rida ett battre allsidigt arbete, inklusive markarbete, eftersom uterittsmojligheter inklusive klattring ar usla)

tack!

Jag tror inte att du behöver vara rädd att variera övningarna, var bara försiktig att höja dem.
Det är väldigt nyttigt att komma upp ur sväng om man har en häst man vill få att tänka till lite, i studsserier kan vissa få det lite bråttom. Lägg upp ett lågt hinder, rid an mot det, lägg en volt när du är två galoppsprång före och styr upp på hindret. Du ska se att efter några gånger hoppar hon mkt bättre och både häst och ryttare har lätt att hitta distansen. Rid gärna lite svag öppna om du får en lång anridning, det brukar underlätta för hästar med en ojämn galopp.

det dar med volt later som en bra grej att prova! ang variation av ovningar sa syftade jag mest pa att hon for tillfallet inte tanker till, och pa sa satt sa blir det ofta mer komplicerat o rorigt an det skulle behova vara. hon har en jamn o fin galopp faktiskt o ror sig valdigt 'natt'. sa det ar nog mest att jobba pa sjalvfortroende och mekanik sa att de gradvis starks.

kommer du pa nagra fler ovningar sa ar det bara att saga till - alla tips mottages tacksamt! :)

jag skulle sa garna visa kort pa nar hon hoppar for o ge en lite battre bild av hasten, men har inte fatt dem an.

Ja, den övningen är bra och här kommer samma övning i ett annat format. Om man har en häst som är lite stresig så kan man rida upp mot hindret i kort trav. Lägga en volt åt sidan i anridningen (<8m), för att i volten lungt övergå i galopp och rida an hindret. De brukar bli lugna och fina, stressar de upp sig brytar man av till trav och stannar kvar på volten, tills att hästen väntar igen och gör en ny fattning.

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 092
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 030
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar