"Lära en gammal hund sitta..."

MikaTela

Trådstartare
Fast nu är väl inte sitta ett problem eller något åt det hållet heller MEN jag har stora problem med min hane då han inte kan vara lös. Eller ja stora är dom väl inte, men man tycker ju lite synd om honom då han inte kan leka med dom andra lösa hundarna. Det är även liiiite bökigt att springa runt med lina när vi tränar agility.

Allt funkar, men det skulle underlätta väldigt mycket om han kunde vara lös.
Går det inte så går det inte, så är det bara. Men jag är sugen på att göra ett försök att träna honom vara lös.

Jag läste en gång om en som jagade hunden när den stack tills den slutade springa, detta är inget jag kan göra då jag inte kan springa pga skadad fot.

Jag har tyvärr ingen bra inhägnad plats att tillgå för att träna honom i, tyvärr. Och inomhus och i koppel är det inga problem med inkallningen.

Men kommer han lös (smiter) så är det precis som han slår block för öron och sätter på skygglappar. Hör inget, ser inget, iaf inte matte och husse som ropar och lockar på honom.

Har ni några bra råd eller är det bara att gilla läget?

Sv: "Lära en gammal hund sitta..."

Om ni går iväg åt andra hållet och "skiter i honom", kommer han inte tillbaka då? Finns det någonting som han älskar mer än allt annat (leksak, godisbit, annat) som ni kan locka med?

Nix han bryr sig inte om vi går åt annat håll och nonchalerar honom.
Går inte att bjuda in honom till lek eller annat han tycker är roligt, inte heller mutor funkar. :crazy:

Fast nu är väl inte sitta ett problem eller något åt det hållet heller MEN jag har stora problem med min hane då han inte kan vara lös. Eller ja stora är dom väl inte, men man tycker ju lite synd om honom då han inte kan leka med dom andra lösa hundarna. Det är även liiiite bökigt att springa runt med lina när vi tränar agility.

Allt funkar, men det skulle underlätta väldigt mycket om han kunde vara lös.
Går det inte så går det inte, så är det bara. Men jag är sugen på att göra ett försök att träna honom vara lös.

Jag läste en gång om en som jagade hunden när den stack tills den slutade springa, detta är inget jag kan göra då jag inte kan springa pga skadad fot.

Jag har tyvärr ingen bra inhägnad plats att tillgå för att träna honom i, tyvärr. Och inomhus och i koppel är det inga problem med inkallningen.

Men kommer han lös (smiter) så är det precis som han slår block för öron och sätter på skygglappar. Hör inget, ser inget, iaf inte matte och husse som ropar och lockar på honom.

Har ni några bra råd eller är det bara att gilla läget?

men fins de någon ridklubb i närheten , att använda sej av ridbanan bruka va kanon till en början , ta reda på de så få du säkerligen vara där å träna :D

Nix han bryr sig inte om vi går åt annat håll och nonchalerar honom.
Går inte att bjuda in honom till lek eller annat han tycker är roligt, inte heller mutor funkar. :crazy:

Och om du blir jäkligt arg, vad händer då?

Du måste länga ditt metala koppel.

Nånstans så har du en radie där din hund lyssnar på inkallning utomhus, den kanske är tre meter? Dvs är hunden längre bort än tre meter så är du rökt.

Då skulle jag släppa hunden, låta den springa tre-fyra meter framför mig och sedan göra en inkallning. Är det då "ingen hemma", så kasta kopplet efter hunden. Du behöver inte träffa, utan hunden ska hoppa till eller avbryta det den gör. Snabbt kommer en kvittrande-glad-matte-inkallning. När hunden kommer fram kan du berömma, passa på att öva plats när du går och metar upp kopplet igen.

Det blir väldigt tjatigt i början, men du märker snabbt att din mentala koppel blir starkare/längre.

Gör bara ett par inkallningar i början, då det är ganska prövande både för matte och hund, sen kopplar du så ni båda kan pusta en stund.

Lät väldigt bra, men just nu ligger nog mentala kopplet på 2 cm när han är lös men oftast minst 5 m när han är kopplad. :crazy:

Dock bra tips! :bow:
Värt att testa så småningom!

Jag skulle leta reda på en stor inhängnad... det finns om man letar.
Ridhus, hockeyrink, vissa fotbollsplaner, skolgårdar, dagis osv. Kan dock inte garantera att man får vara på dessa ställen.

Men jag har tex tränat på en inhängdad fritidsgård sent på kvällen och givetvis plockar jag upp efter min hund och ser till att han är välrastad innan.

Blandrastik har gett ett bra tips, vattenballonger kan också vara effektiva :angel:

blandrastik kom med ett bra förslag.
Han gick alltså inte igång på lek ?
Går han igång på att du tjoar och stojar och springer runt och ropar på han ?

Nej han blir verkligen block när han sticker, märker inget verkar det som.

Har fått tips via mail med att ha en lång tunn lina fäst i både mig och han så agerar jag som han vore lös och så börjar vi träna så. Sen tränar vi helt lös på uthägnad när det sitter med linan.

jag kan ge ett tips, men du känner ju bäst ifall det inte kommer att fungera men vi gjorde så en gång.
Då krävs det att du antingen har något hunden verkligen tycker om, godis, boll eller liknande.

En håller i hunden medans du springer bort från hunden och ropar och lockar och verkligen gör dig rolig.
Om hunden kommer uppfatta dig som rolig/vill till sin leksak så kommer hunden komma när medarbetaren släpper.

Vi har gjort så och det har fungerat jätte bra, men de har inte varit lika "svårmotiverade" som din

Alla tips är bra även dom dåliga, jag samlar allt på hög, allt är värt att testas innan man ger upp! :)

Menar absolut inte att ditt var dåligt! :o
Utan folk kanske känner att sitt sätt är dåligt, men vem vet det kanske funkar på min tok.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 980
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 492
Senast: Tonto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 291
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 181
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka