lär mig räkna ut tider/tempon

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Adenick
  • Startdatum Startdatum
A

Adenick

Jag har försökt förstå mig på hur man räknar ut tider och tempon när man rider/kör men kan inte få ihop det?!

Jag har frågat några förut men de ger bara massa exempel.
finns det några konkreta räknesätt så man lär sig ordentligt????
:bow:

Sv: lär mig räkna ut tider/tempon

Ja om du ska köra 1000 m på 1.20 så ska ju klockanvid 500 m pålen stå på 40 sekunder. Herregud, jag hade alla tempon huvet förr men nu är de som bortblåsta. Men för enkelhetensskull tänk 1000m el 2000 m så är det enklare att beräkna i början.

ja, den ska stå på 40 sek för att 40+40 är 80 och 80 sek är 1 minut och 20 sekunder

Har du 45 sek på 500 meter så är det 90 sek på 1000meter och således 1 minut o 30 sek..km tid 30

100 meter på
7 sek = 1.10 tempo
7,5 = 1.15
8 = 1.20
8,5 = 1.25
9 = 1.30
9,5 = 1.35
10 = 1.40
osv

Lär du dig detta så vet du efter 100 meter vilket tempo du håller!

Man måste vara bra på huvudräkning!

ok alla spec YW1966!
Detta räknesät har jag nyss fått nys om även på annat håll.
Underlättar mkt! tack alla!!! :)

På skolan räkna vi alltid de som står på klockan vid 500 tex 46 gånger 2 = 92 sedan minus 60 alltså är km tiden 1.32 som ovan sagda typ redan sagt men iaf :p

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: super
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag blev för ett antal år sedan tilldömd ett skadestånd på närmare 20.000kr. Först nu har detta skadestånd börjat betalas ut via...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst