Spontant tänker jag här att det är inte alltid hästen missförstår för att det var för "fina" hjälper. Ibland är de bara otydliga eller motsägelsefulla. Ibland var vikten fel, handen spänd, rumpan skjuter fram och tygeln drar bak. Om det är vad ridläraren misstänker händer så kan jag förstå instruktionen. Många lite duktigare ryttare vill korrigera ridskolehästen för att den inte svarar nog snabbt- fast felet ligger i tekniken. Då tycker jag som instruktör att man ska framhålla ödmjukhet mot en häst som har olika ryttare varje kväll!
Sen är ju en avsaktning i sig inget grovt tycker jag! Beror på hur den rids.
Just det du beskriver kan jag känna igen som att många ryttare är så snabba att korrigera när häst en springer på lite och ridskolehästen ger ibland upp bjudningen eftersom.många ryttare inte låter dom bjuda... Det är ryttaren som gör att hästen känns stark eftersom ryttaren inte är van att hästen själv går framåt- ryttaren blir efter i rörelsen och stum i handen och tycker sen hästen är olydig och tar "tag" i den. Resultaten blir att hästen krymper steget och backar av från handen.
Vet inte om det var fallet- men det händer.
Det kan jag förstå händer ibland. Men så var inte fallet här nej. Tycker inte heller att avsaktning är nåt grovt, bara väldigt tydligt.