Att gå nybörjar ridning två timmar innebär raka spår, slaka tyglar, led efter kompis, mest skritt med korta travsekvenser. Det är inte där det blir slitsamt.Förlåt, det inlägget blev fel!
Skulle skriva att min poäng var ju inte att alla privatryttare rider Msv. Men belastningen på en ridskolehäst blir mkt större då den går så många timmar och mindre varierat. En privathäst som har en obalanserad ryttare går färre timmar och blir iaf "konsekvent inkonsekvent" riden. Vidare är det ju färre rena nybörjare som har egen häst, och med nybörjare kommer ju ofta även oföljsamma händer och ostadiga kroppar...
Att rida kontrollerat innebär ju inte att man rider väl, dock. Det allra värsta är, enligt mig, ryttare som är oschyssta i sina krav mot hästen och skickliga nog att parera även när hästen med rätta protesterar med all kraft jag "försvarar" inte på något sätt dålig privatridning, alla hästar förtjänar balanserade och rättvisa ryttare! Men som nämndes i början av tråden så är det kanske nödvändigt att vissa hästar (ofta ridskolehästar) får "offra sig" i ryttarnas lärandeprocess. Det kan förstås göras mer eller mindre skonsamt för hästen.
@mackan , det finns ingen "min" ridskola, jag går inte på ridskola.
Slitsamt är snarare de duktigare grupperna på ridskolan och därför slits storhästarna mer än ponnyerna. Slitsamt är oxå för tunga ryttare- därför är vuxna nybörjare något som inte alla ridskolor tar emot.
Royne Zetterman sa klokt en gång att en ryttare förstör x antal hästar på vägen mot framgång. Och just när vi ska kämpa oss upp i högre klasser tror jag hästarna får slita- högre krav men en ryttare som inte har rutinen utan behöver upprepa och upprepa.
Att vi utnyttjar hästarna är inget nytt men jag tycker inte ridskola är värre än annat!