Oj vad man kan tycka olika! Jag tycker precis tvärt om! Många ridskolehästar har det betydligt bättre än många privathästar. Ridskolehästarna får gå i flock ett visst antal timmat om dagen, dom får ett varierat arbete i veckorna med både bommar, dressyr, uteritter och ibland lite lekar och barbacka. Men om det är en häst som inte vill hoppa, så kan den göra annat arbete istället. Det brukar också finnas elever på ridskolan som sköter och älskar hästarna. Dessutom finns det kunnig personal som ser till foderstater, sköter om hästarna, anpassar utrustning och arbete för varje individ.
Så jag anser att överlag har ridskolehästar det bättre än många privathästar.
Jag tycker att du har en väldigt tråkig attityd. Det är DU som satte hårt mot hårt mot ridskolehästarna, jag tror inte att många elever gör så idag. Jag tycker också att du ska sluta på ridskolan, för hästarna behöver besparas för sådana som dig.
Har du läst det jag skrivit??
För mig kommer hästens väl alltid först, sett ur ett etologiskt perspektiv och utan förmänskligande. Jag har alltid älskat mina hästar högt och gjort allt för dem; satt dem före min egen bekvämlighet. Det är många år sedan jag själv var ridskoleelev nu, men jag har sett många ridskolor sen dess också. Vad exakt i det jag skriver är det du anser att hästarna borde besparas? Det jag skrev om, som jag skrev att jag ångrar, jag när jag som liten (jag var 8-9 år) trodde att det var rätt att vara tuff mot hästen, utan att fundera på varför den gjorde som den gjorde. Något som tyvärr är vanligt på ridskolor, men inte bara där förstås.
Jag tycker att du minst sagt förskönar ridskolehästarnas liv. De går ofta alldeles för stora flockar på liten yta. Flock låter fint, men hållning i flock ställer också stora krav på miljön. Utevistelsen begränsas efter när det passar folk att rida lektioner. Det där med varierat arbete och tillpassad utrustning är minst sagt en sanning med modifikation. Varierat så tillvida att det kommer mängder av hjälper från mängder av ryttare, skulle man kunna säga för att spetsa till det lite... Och vilka ridskolor har möjlighet att använda professionella sadelutprovare och skaffa individuell utrustning som faktiskt är anpassad för varje häst? De får det som finns, som passar bäst. Räkna foderstater kan vem som helst göra som är intresserad av det.
Det känns lite som du skriver ur perspektivet att alla privathästar harvar runt i samma spår varje dag utan utevistelse. Så är det tyvärr för vissa hästar på de större anläggningarna, men de flesta privathästar i vårt land bor inte i ridakokans privatstall utan på landet, där de lever helt andra liv.
Lever jag som jag lär? Ja, jag är tveksam till ridskolekonceptet och skulle bara låta mina barn rida på ridskola om hästarna hade det riktigt bra där, med god och välanpassad miljö. Sådana ridskolor finns. Men hästarna blir ändå fel ridna... Klart det händer privathästar också, men på ridskolan är det helt oundvikligt och under större belastning. Om vi inte pratar ponnyridning med små små barn.
Min häst går i mycket stor lösdrift i ett välanpassat flockliv. Hon rids lätt och varierat, mest ut.