Lapsk vallhund - passar den?

lapsk

Trådstartare
Hej! Har kollat runt en hel del om vilka hundar som är tex bra "första hundar", då jag är grön när det gäller ägande av hund. Jag blev väldigt fäst vid den lapska vallhunden. Har läst en del om att den är en utmärkt första hund, medans andra hävdar att den är en av dom mest krävande hundarna.

Hur skulle en lapsk vallhund må i en storstad som tex göteborg eller stockholm? Till vilken grad kan man lämna den ensam utan att den mår dåligt? Är hyfsat säker på att lagen säger att man får max lämna en hund ensam i fem timmar, men antar att det skiljer sej från ras till ras, att vissa mår väldigt dåligt om man är borta i över två timmar medans en annan kanske klarar sej utmärkt i fem.

Så det jag vill veta är egentligen åsikter från folk med erfarenhen, lite mer specifik info än det man hittar på väldigt allmänna informationssidor.

Om ni har några andra förslag på bra "förstahundar" så uppskattar jag gärna det också - dock är jag, som sagt, väldigt inne på lapsk vallhund, men om jag inte möter kraven så får jag helt enkelt kolla vidare.

Tack på förhand!

Sv: Lapsk vallhund - passar den?

Vad vill du göra med hunden? Sällskap? Träna lite för skojs skull? Träna och tävla en hel del? Eller nåt annat?:p

Hade inte tänkt mej någon form av agility ( lite hastigt sagt kanske för jag är inte helt hundra på vad agility innebär exakt, men är väl form av hinderbana i princip - det är det jag känner till ).

Jag hade mer tänkt mej som sällskapshund.

Det finns ju väldigt många fler grenar att träna hund i än agility (som för övrigt är väldigt roligt enligt mig ;) ) tex rallylydnad och de olika bruksgrenarna som spår och sök mfl.

Men har du inte tänkt att jobba med hunden skulle jag råda dig att kika på något annat än den lapska vallhunden. Det är en arbetande ras i grunden även om jag fått uppfattningen att även den är väldigt varierande i aktivitet liksom Finsk lapphund. Även om de uppfödare jag känner till verkar sträva mot att behålla rasen som "den svenska brukshunden".

Med jobba menar jag att träna moment i någon av hundsportens alla grenar. Aktivera kanske är ett bättre ord. Men det kan vara allt från att använda nosen för att spåra eller söka folk/saker i skogen till att gå fot och ligga kvar på lydnadsplanen. Det kräver en hel del mentalt av hunden att orka samarbeta och förstå vad det är människan vill att den ska utföra - i större omfattning än att träna olika trick som att rulla runt, vinka etc. Även om trickträning också är bra mental aktivering så kräver många raser mer än det + ordentliga promenader.

Nog har du själv känt den goa känslan att inte bara vara trött fysiskt utan även mentalt? När man verkligen fått anstränga sig för att klura ut och klara att utföra något roligt? :) Samma "nöjdhet" upplever en hund som får jobba med något både hunden och husse/matte tycker är roligt. En hund som inte får jobba tillräckligt mycket/på rätt sätt tycks lättare samla på sig oönskade beteenden = den hittar på egna saker att göra för att få utlopp för sina behov.

Generellt sett behöver en aktiv ras (som tex bruksraserna) aktiveras/få jobba mycket med skallen. Medans många raser i det som kallas grupp 9, sällskapshundar kan vara nöjda med lite trick och att gosa i soffan även om många av dem också gärna hänger med på mer aktiviteter.

Det där kan vara en av de bättre beskrivningar av aktiveringsbehov jag har läst.

Jag förstår. Dock var inte tanken att hunden bara skulle ligga hemma o dega. Jag är ute och springer en hel del och tänkte att hunden skulle följa med osv. Och det där med mental aktivering har jag i princip som en... självklar baktanke som jag antog var en väldigt stor del av hundens behov. Mer för vissa, minder för andra men som sagt, det hade jag med i beräkning. Och än en gång som sagt, jag var inte helt klar på vilka tävlings eller träningssporter det fanns för hundar förutom drag, utställning och hinderbana ( hinderbana tolkar jag som agility? ). Men du kanske har rätt, en lapsk kanske kräver mer aktivering än vad jag kan erbjuda. dock är detta ett "research" program inför framtiden så att jag kan vara beredd och känna mej säker med den rasen jag väljer.

@ Jenka: Tack :o

lapsk: Vad bra att du redan tänkt lite åt detta håll, just det med aktivering är det tyvärr många som missar och tror att även högaktiva hundar nöjjer sig med promenader och att kanske springa i skogen nån gång.

http://www.skk.se/kopahund/aktivera-din-hund/ Här kan du läsa lite mer om de olika hundsporter som finns, och kan du tänka dig att syssla med någon/några utav dem kanske 2 eller fler kvällar i veckan så behöver du kanske inte stryka den Lapska vallhunden från din lista :) Att höra av sig till någon/några av de uppfödare som finns samt hälsa på är också en bra idé om du inte redan gjort det, då kan man ofta bilda sig den bästa uppfattningen om hur en ras är. Ett annat tips är att besöka tävlingar i de olika grenarna, så får man se hur de olika raserna fungerar i arbete. Personligen tycker jag bland det bästa som finns är när en hund som strålar av glädje tillsammans med sin förare när de tränar/tävlar något båda älskar, eller när ens egen hund suckar nöjt innan den lägger sig till ro efter en dag fylld av aktivitet :love:

...Har läst en del om att den är en utmärkt första hund, medans andra hävdar att den är en av dom mest krävande hundarna.

Hur skulle en lapsk vallhund må i en storstad som tex göteborg eller stockholm? Till vilken grad kan man lämna den ensam utan att den mår dåligt? Är hyfsat säker på att lagen säger att man får max lämna en hund ensam i fem timmar, men antar att det skiljer sej från ras till ras, att vissa mår väldigt dåligt om man är borta i över två timmar medans en annan kanske klarar sej utmärkt i fem.

För att svara på det du frågade först (kanske spårade lite väl mkt om aktivitets behov :o ) så tror jag absolut att den Lapska vallhunden kan trivas i en storstad, det finns ju trots allt grönområden och så svårt brukar det inte vara att ta sig till en skog, det viktiga är ju att den får den aktivering den behöver :) Jag vet minst en uppfödare som bor i just Göteborg, kanske inte i absoluta stadskärnan men ändå.

Det med att lämna hunden ensam är i högsta grad en träningssak även om vissa raser/individer verkar ha svårare för att lära sig att vara lugna när de är ensamma hemma.

Det spårar verkligen inte med aktiveringen :) känns bra att få hjälp med tips om det, då jag ( säkert den en underförstådd och delad åsikt ) lägger den största vikten vid det. Jag tackar för länken till hundsportsidan, hade faktiskt inte tänkt så mycket på själva hundsporterna när jag sökte tidigare.

Har den för övrigt lätt till skall? Läste också att den har lite jakt i sej, är det något som kan leda till problem? ( kan man träna bort det relativt lätt, eller krävs det stort engagemeng för att få styr på det hela? )

Jag har även kontaktat en uppfödare för mer info angående dessa frågor :)

Alla vallhundsraser har det gemensamt att de är framavlade för arbete och att samspela med föraren många timmar per dag. Den lapske är en väldigt fin och trevlig representant för vallhundsgruppen - mångsidig, lättlärd, glad i att jobba - och är och också en ras som är frisk och lever länge. Den är en storlek som är lagom för många, och en väldigt fin familjemedlem.

Precis de egenskaper som man är glad åt, att hunden vill vara föraren till lags, försöka förstå och göra det man vill, är det som kan ställa till problem om inte hunden får det stöd från föraren som den förtjänar. Eftersom vallhundarna är uppmärksamma på dina signaler behöver du vara medveten om vilka signaler du ger och vara konsekvent. Du behöver inte domdera och höja rösten. Du behöver däremot intressera dig för hur du ska kommunicera med hunden. En lyhörd hund som får en hård eller inkonsekvent förare kan bli rädd. Om du vet med dig att du lätt tappar humöret, blir otålig eller är lite hit och dit kan det vara bra att välja en "trubbigare" hund som inte är lika känslig.

En hund som behöver arbeta men inte blir tillräckligt sysselsatt mentalt blir rastlös och hittar på grejer. Det behövs inte så mycket retning för att all den där energin ska poppa upp. En trött hund som ser en katt på lång håll kanske kollar lite. En understimulerad hund tänder på alla cylindrarna när det äntligen händer något. Om jakten blir ett problem eller inte kommer alltså till stor del att bero på dig, vilka miljöer du rör dig i med hunden, hur du tränar den att klara av olika situationer, hur mycket det lönar sig för hunden att vara dig till lags, hur mycket jobb du lägger ned på att få din hund att bryta ett beteende du inte vill ha. Ingenting kommer av sig själv.

Jag har en 50-50 korsning med lapsk vallhund. Ja, han jagar hare och katt om han får chansen. Ja, det är ett besvärligt problem för oss, som vi hela tiden måste jobba på och försöka förebygga. Men han jagar ju inte allt och alla. Han spårar inte upp byte. Det är när han ser djuret i fråga. Då är han snabbare än man kan fatta. Jag har min hund väldigt mycket lös men där det finns risk att vi stöter på hare kopplar jag, eftersom jag annars inte har full koll. Så tränar vi att kopplet ska kunna vara löst.

När det gäller skallet är det samma sak. Man får lägga ned arbete på att få det beteende man vill ha. Uppmuntra det man vill ha, avleda och ibland korrigera det man inte vill ha, erbjud ett annat alternativ som man hellre vill att hunden ska välja och uppmuntra och belöna det istället. Det gäller alla hundar. Som t ex skall: min skäller när det kommer folk. Det vill jag. Men han fortsätter skälla en stund. Det vill jag inte. Då belönar jag att hunden är tyst och kommer till mig. Först när det har hänt får han gå och hälsa.

När det gäller ensamträning så har det inte varit något problem med min, men jag har flera hundar så hunden är egentligen aldrig helt ensam. Ingen hund ska ligga ensam hemma hela dagarna, oavsett ras. Att du löser det för din hund medan du jobbar är en del av livet med hund, och när hunden lever kanske 12-14 år kommer du att behöva hitta nya lösningar då och då när livet förändras. Och funkar inte lösningen får man tänka om.

Lycka till med ditt hundköp när det blir dags.

Senast ändrad:

Tack så jätte mycket för ditt svar! Det var väldigt insiktsfullt och det uppskattas :)

Överlag

Köp inte en jakthund om du inte vill jaga.
Ungefär som att man köper en travhäst för att tävla banhoppning (Nu talar vi lite högre nivå innan travfantasterna flippar ut)
Köp inte en vallhund (bc typ) om du inte vill valla.

Jämställ med att du blir sambo med någon som älskar att träna gym när du hatar folk som gör det?

En jakthund är alltid en jakthund och kommer alltid ha ett jaktintresse. Dom är framavlade för sin förmåga på jakt.

Våran Akita köpte vi som sällskap i första hand, den enda rasen vi hittat som jag tål (pälsdjursallergi). Men vi inser att antingen får vi börja jaga eller också så får vi acceptera att han är vilttokig. Det finns i dem och kommer aldirg någonsin gå att träna bort helt. Det är en instinkt.

När jag köpte min hund (som var min första) så hade jag ingen aning om vad man kunde göra med hunden.
Jag hade aldrig varit på en Brukshundklubb och agility var den enda hundsporten jag kände till, för det hade jag sett på Tv.

Och rasen jag sen valde är en av de mer krävande bruksraserna, vilket jag inte riktigt fattade då.
Men min inställning var att vad hunden än behöver är det min uppgift att ordna.
Så vi har tillsammans upptäckt hundvärlden :p

Vi har gått kurser i agility, spår, sök, lydnad, och mycket annat.
Jag har gjort alla misstag som finns att göra och vi har tagit oss igenom det mesta.

Visst hade kanske en mindre aktiv ras passat min dåvarande livsstil bättre, men då hade jag inte heller "varit tvungen" att lära mig så mycket nytt.
Och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt :love:

Med denna lilla historia ville jag säga att det kan fungera med en mer aktiv ras så länge man är villig att anpassa sig efter hunden.
Men att tro att hunden ska kunna anpassa sig efter en själv är bäddat för problem.

De flesta spetsar - och så även di lapske - har lätt för skall vilket man absolut bör vara medveten om och styra upp från början. Med "styra upp" menar jag inte att man skall vara hård och fysisk mot hunden utan att man är konsekvent med att visa den vad man vill att den skall göra i stället, dvs vara tyst och eventuellt göra någon syssla som får den att hålla tankarna på något annat än att glappa.
Som Lejonelle skrev, är den inte tyst får den inte hälsa osv.
Dock är det ganska svårt att få bort det där första skallet som trillar ut innan hunden riktigt har hunnit inse att den skäller.
Har man svårt för hundar som kan tendera till att vara skälliga och vill vara på den säkra sidan så väljer man helst inte en lapsk. Det finns lapska som är tysta men man kan inte räkna med det.

Man kanske skall tänka på att även om en lapsk är en vallhund så är den inte lika utpräglat förig som t ex bordercollie och flera av vallhundsraserna i grupp 1 utan har ett mer självständigt arbetssätt.
Spetsar har en viss förmåga att vara lite egensinniga och tycka att de kan göra saker på sitt sätt.
Jag har inte haft lapsk själv men snöat in rätt rejält på rasen och som jag förstår det så briljerar de ofta i de grenar som kräver mycket egen initiativförmåga som t ex spår och sök medan de kanske inte är riktigt lika bra på sådant som kräver mer finlir med föraren som t ex tävlingslydnad.
Rasen är också ojämn mentalt så var noga med varifrån du köper din hund!

När det gäller aktivering så är det lätt att man blir lite avskräckt när man läser om alla hundgrenar men det behöver inte vara så krångligt. Ta med en leksak och någon form av belöning (är hunden matglad så kan den gott få arbeta för en del av dagsgivan) på promenaden och ni kan göra jättemycket nyttig träning :).
En lapsk kan du knappast trötta ut fysiskt utan den behöver mental träning också och där är nosaktivering oslagbart.
Att börja med en valpkurs och sedan följa upp med någon form av aktiveringskurs - även många vardagslydnadskurser innehåller nyttiga aktiveringstips - är en bra start med nya hunden.

Hej och kul du fått intresse för den lapska Vallhunden!

Jag har en Lapsk och är väldigt involverad/pratar/uppdateras med andra av samma ras. Det du ska ha i åtanke innan du köper en Lapsk är bland annat;

- De flesta individer har lätt till skall men kan i många fall tränas bort med rätt metoder. (exempel ge andra uppgifter som gör att hunden fokuserar på annat och belöna vid tystnad). Men detta är väldigt logiskt då den Lapske är avlad för att valla renar (med skall) på fjällen.

- Den har mycket motor och är underbart rolig att jobba med och funkar i princip i de flesta grenar. Allt från rally, agility, lydnad, sök, spår till räddningshundar. Det är en ras som måste få aktiveras kontinuerligt både fysiskt och psykiskt. Jag cyklar med hunden (flera km/dag) under sommarhalvåret, åker längdskidor (drag)under vintern och tränar nästan varje dag bl.a rallylydnad med min hund och mer potential finns där. Så det är en arbetande hund där det krävs mer än trick-träning och längre promenader.

- Det är en ras som är aningen självständig i sitt tänk (som de flesta spetshundar) vilket gör att man får ibland tänka lite utanför boxen vid träning men det är sådant som är roligt och inspirerande.

- Dom flesta Lapsk-ägare är eniga om att den Lapske kan ha en väldigt påfrestande unghundsperiod och som varar lite längre än andra raser.

Sedan är det ju klart att det finns exemplar även av denna ras som inte alltid är exakt som rasstandarden säger men det går ej att räkna med. Den Lapska är en oerhört fin ras och en fröjd att samarbeta med. Men den kräver sitt. Är man beredd på att ge hunden vad den kräver och söker en aktiv hund så passar den utmärkt! Men för enbart sällskapshund där tanken är längre promenader/springturer och aktivering via tricks osv så passar den ej. Är det så råder jag dig att kika på andra raser. :)

Som sades tidigare i tråden; Man får anpassa sig efter vad hunden kräver och behöver, inte tvärtom.

Känner du efter detta att den Lapska passar dig (eller att du passar den Lapska) så är det jättekul! :)

Så bra svar det är i denna tråd :)
Beskrivningarna på rasen är väldigt bra.
Själv tränar jag en Finsk lapphund, funkar jättebra i all arbete men just lydnaden är inte lika rolig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka