Lapsk vallhund - passar den?

Sv: Lapsk vallhund - passar den?

Så bra svar det är i denna tråd :)
Beskrivningarna på rasen är väldigt bra.
Själv tränar jag en Finsk lapphund, funkar jättebra i all arbete men just lydnaden är inte lika rolig.

Dem Finska är ju också väldigt fina hundar! TS kanske ska kika lite på dem också som ett alternativ! :)

Jag blev lite nyfiken vad du menar gällande lydnaden, syftar du på i vardagen eller tävlingslydnad?

Sv: Lapsk vallhund - passar den?

Ja de som har bägge sorter säger att de lapska är aktivare.
Med lydnaden menar jag tävlingslydnaden, den jag tränar jobbar gärna hur mycket som helst i skogen med mig men går vi ut på lydnadsplan och kör mycket upprepningar osv, nöter moment så tycker han inte det är lika roligt. Jag upplever dem att de gärna jobbar tillsammans med förarna men gillar inte att blir kommenderad hela tiden så som på en lydnadsplan.

Men jag har schäfrar själv och är van att kunna nöta moment, så med den finska lapphunden har jag verkligen fått tänka om med hur man kan utföra lydnad.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 526
Senast: Acto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka