långvarig diarré..farligt?

U

Uddatyp

haft de länge nu :(
har tänkt vänta ut de eftersom hon inte är trött eller utorkad eller nåt sånt..utan äter som vanligt, lika glad som vanligt..men med den jobbiga diarrén.
kan de vara farligt om dom har de för länge?
vad kan hända?
hon dricker väldigt mycke så utorkad blir hon nog inte.
har inte ändrat foderstaten nånting på hela sommarn.
enda ja lagt till nu är lite en ½ liter korn på kvällen.
kan de vara de?
:confused:

Sv: långvarig diarré..farligt?

och kan man rida dom som vanligt o så? hon går ganska mycket nu.
varför är hon alltid bättre i magen efter träningen?

Vad som är risk, förutom kolik osv. är att hästen är nersatt och mer mottaglig för andra sjukdomar. Om du lagt till korn så kan det ju vara att hästen inte tål korn, ta bort kornet och se om det blir bättre...,

Hur länge har hon varit lös i magen och är det rinnande, koblaffor eller litet stora bollar?

Sen skulle jag också prova att ge mag/tarm-balans, probimin eller liknande. Det brukar stabilisera en lös mage på några dagar.

Varför kontaktar du inte en veterinär om hästen har problem med långvarig diarré? :mad: Det finns ju inte en människa som kan ställa diagnos utan att ha sett hästen! Det måste väl ändå vara bättre att ringa och fråga sakkunskap än kreti och pleti på ett forum? :confused:

men man ser inget på hästen endå..dessutom kommer de ut en veterinär på tisda som ja kanske kan fråga.
de e inte helt rinnande..efter ridningen så e de mer stora bollar så o annars e de mer som koblaffor..men nu när ja sänkte kornet lite så blev de lite bättre.
har sett att andra hästar i stallet också vart lite lösa..så kanske e höt?

Antiqua skrev:
Sen skulle jag också prova att ge mag/tarm-balans, probimin eller liknande. Det brukar stabilisera en lös mage på några dagar.

va e de? e de typ nåt kraftfoder eller nåt?

Om hon blir litet bättre om du tar bort litet korn ta bort resten också- det finns inget mervärde i korn som inte kan täckas med annat foder...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 666
Senast: Heddiz
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 247
Senast: Emtherlia
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama