Heulwen
Trådstartare
Hur länge ökar skyddet mot cancer?
Asså blir risken mindre och mindre för ju längre tid Du ammar?
Jag tror risken blir mindre ju längre man ammar om jag minns rätt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur länge ökar skyddet mot cancer?
Asså blir risken mindre och mindre för ju längre tid Du ammar?
Men första dygnet äter de ju typ ingenting?
Inte för att jag rekommenderar 5 min men matmässigt lär skillnaden inte göra så mycket
Inte för att jag rekommenderar 5 min men matmässigt lär skillnaden inte göra så mycket
Även om de inte får i sig någon särskild mängd så är det viktigt att erbjuda bröstet så ofta som möjligt för att ha bra förutsättningar att få igång amningen. Kontakten med bröstvårtan skickar ju signaler att producera mjölk. Plus fördelarna med närhet och trygghet att ligga och snutta även om man inte får i sig så mycket.
Ja, normerna är så skadade. Skapade denna tråd mest för att folk att reflektera över om och varför de känner motvilja mot att andra långtidsammar. Eller om de själva valt att avsluta amningen bara för att det är normen utan att fundera på vad de själva vill. Själv är jag med i en Facebookgrupp som ger superbra stöd.
Vad andra gör kan jag inte tycka berör mig något särskilt, känner alltså inte någon motvilja mot att andra långtidsammar (dock ibland förvåning, det är ju trots allt ganska ovanligt att amma lite större barn). Däremot känner jag ju inte att jag själv avslutade amningen av min dotter pga några normer eller för att någon på vare sig BVC eller någon annanstans sa att jag skulle göra det. Tvärtom, faktiskt, jag fick aldrig någonsin någon uppmaning att varken fortsätta amma eller sluta med det.
Jag trivdes aldrig med att amma, trots att det var helt okomplicerat för mig och varken gjorde ont eller var svårstartat. Men jag tyckte aldrig att det var bekvämt - kan faktiskt inte tänka mig något mer opraktiskt än att behöva mecka med mina kläder för att ge mitt barn mat (och jag kan ju inte vara den enda i världen som hade ett barn som alltid blev hungrigt på opraktiska ställen - på promenaden, i affären, i stallet, på kalas....). Och jag gillade inte känslan av att inte få ha min kropp för mig själv, så det var en stor befrielse när dottern och jag lade ner amningen när hon var runt 7 månader (via någon typ av gemensamt beslut - jag introducerade annan mat än bröstmjölk och hon blev mer intresserad av den än av amningen). Och anledningen till att jag ändå höll ut så länge var enbart att jag trodde det var bättre för dottern än att få ersättning. Så för mig var amningen en uppoffring jag gjorde för min dotter under en kort period av mitt liv. Och jag var uppriktigt glad när den perioden var över!
Har du en vetenskaplig källa på det?Jag tror risken blir mindre ju längre man ammar om jag minns rätt.
Att följa sin egen kropps gränser är nog också att göra sitt barn en tjänst. Ingen ska behöva amma som inte vill det.
Har du en vetenskaplig källa på det?
Det jag syftade på att är påståendet som var ungefär så här: "ju längre man ammar, desto mer minskar risken för (bröst-)cancer".Har inte letat upp länkar till studier men här i ingångar som hänvisar till några iaf:
https://www.netdoktor.se/kvinnlig-halsa/nyheter/amma-lange-och-minska-risken-for-diabetes/
https://www.svd.se/amning-skyddar-mamman-mot-brostcancer
Att amma är en av WHO:s 12 rekommendationer för minskad individuell risk för cancer. Jag har inte djuptdykt i frågan men utgår från att deras rekommendationer är vetenskapligt baserade.
Det jag syftade på att är påståendet som var ungefär så här: "ju längre man ammar, desto mer minskar risken för (bröst-)cancer".
Och nej, de där länkarna är inte "vetenskapliga", utan endast ett relaterande av pressmeddelanden från diverse forskningsstudier.
Och hur ska man då bedöma vad som är amma länge, och vad som är "amma" alls? En person kanske får fyra barn, som i stort sett uteslutande ammas 6 månader var, alltså totalt 2 års amning. Någon annan får två barn som delammas under 12 månader. Är det lika mycket amning?
För övrigt så är genetiken (ärftlighet) fortfarande viktigare än amning som enskild faktor för risk att få bröstcancer. Den som har en nära kvinnlig släkting, som haft bröstcancer har mellan 25 och 50 % högre risk att få bröstcancer, än den som saknar genetisk benägenhet.
Studier gjorda på populationer där det "föds många barn" som också ammas, som används som stöd för hur bra amning är för att minska bröstcancerrisken, har en hel del felkällor inbyggda. T.ex. så har man en betydligt lägre livslängd, och en mindre utbyggd sjuk- och hälsovård än vad som finns i t.ex. Västeuropa i de populationerna som undersökts.
Avseende diabetes:
Amning gör att man återtar sin lämpliga vikt fortare, lättare, och kanske överhuvudtaget, amning gör också att man fungerar bättre metabolt sett. Den där länken från en illa genomförd studie (som alltså inte tog hänsyn till tillräckligt många faktorer, som t.ex. övervikt före, efter och under graviditet/amningsperioden, mängden motion m.m) ger egentligen mer stöd för att kvinnor med övervikt har en högre risk för diabetes, än att amningen i sig skulle minska risken för diabetes.
WHO:s rekommendationer för amning bygger på att rädda barn till livet i länder med fattigdom, frekvent underskott på viktiga näringsämnen, brist på sjuk- och hälsovård, och brist på rent vatten.
Ett barn som ammas, får perfekt förpackad ren mat, med lämplig sammansättning, till skillnad från att få för tunt blandad ersättning gjord på orent vatten, i otillräckligt diskade flaskor.
Vanlig diarré dödar kanske ett par miljoner småbarn/spädbarn varje år, så det finns många liv att rädda genom amning. I Västeuropa har vi på populationsnivå inte problem med hygienen, brist på vatten, eller är för fattiga för att kunna köpa tillräckligt med ersättning/välling.
Större spädbarn, får inget märkbart tillskott av immunämnen via bröstmjölken, utan det är under råmjölksperioden och möjligen den första månaden som barnet får en riktigt boost med infektionsskydd, samt goda tarmbakterier.
Observera: Den som trivs med att amma länge, ska naturligtvis göra det. Många bekanta till mig som ammat länge, har vittnat om hur fantastiskt det kan vara.
Men att använda tveksamma argument om cancer, diabetes m.m. blir så konstigt.
Större spädbarn, får inget märkbart tillskott av immunämnen via bröstmjölken, utan det är under råmjölksperioden och möjligen den första månaden som barnet får en riktigt boost med infektionsskydd, samt goda tarmbakterier
WHO:s rekommendationer för amning bygger på att rädda barn till livet i länder med fattigdom, frekvent underskott på viktiga näringsämnen, brist på sjuk- och hälsovård, och brist på rent vatten
Det jag syftade på att är påståendet som var ungefär så här: "ju längre man ammar, desto mer minskar risken för (bröst-)cancer".
Och nej, de där länkarna är inte "vetenskapliga", utan endast ett relaterande av pressmeddelanden från diverse forskningsstudier.
Och hur ska man då bedöma vad som är amma länge, och vad som är "amma" alls? En person kanske får fyra barn, som i stort sett uteslutande ammas 6 månader var, alltså totalt 2 års amning. Någon annan får två barn som delammas under 12 månader. Är det lika mycket amning?
För övrigt så är genetiken (ärftlighet) fortfarande viktigare än amning som enskild faktor för risk att få bröstcancer. Den som har en nära kvinnlig släkting, som haft bröstcancer har mellan 25 och 50 % högre risk att få bröstcancer, än den som saknar genetisk benägenhet.
Studier gjorda på populationer där det "föds många barn" som också ammas, som används som stöd för hur bra amning är för att minska bröstcancerrisken, har en hel del felkällor inbyggda. T.ex. så har man en betydligt lägre livslängd, och en mindre utbyggd sjuk- och hälsovård än vad som finns i t.ex. Västeuropa i de populationerna som undersökts.
Avseende diabetes:
Amning gör att man återtar sin lämpliga vikt fortare, lättare, och kanske överhuvudtaget, amning gör också att man fungerar bättre metabolt sett. Den där länken från en illa genomförd studie (som alltså inte tog hänsyn till tillräckligt många faktorer, som t.ex. övervikt före, efter och under graviditet/amningsperioden, mängden motion m.m) ger egentligen mer stöd för att kvinnor med övervikt har en högre risk för diabetes, än att amningen i sig skulle minska risken för diabetes.
WHO:s rekommendationer för amning bygger på att rädda barn till livet i länder med fattigdom, frekvent underskott på viktiga näringsämnen, brist på sjuk- och hälsovård, och brist på rent vatten.
Ett barn som ammas, får perfekt förpackad ren mat, med lämplig sammansättning, till skillnad från att få för tunt blandad ersättning gjord på orent vatten, i otillräckligt diskade flaskor.
Vanlig diarré dödar kanske ett par miljoner småbarn/spädbarn varje år, så det finns många liv att rädda genom amning. I Västeuropa har vi på populationsnivå inte problem med hygienen, brist på vatten, eller är för fattiga för att kunna köpa tillräckligt med ersättning/välling.
Större spädbarn, får inget märkbart tillskott av immunämnen via bröstmjölken, utan det är under råmjölksperioden och möjligen den första månaden som barnet får en riktigt boost med infektionsskydd, samt goda tarmbakterier.
Observera: Den som trivs med att amma länge, ska naturligtvis göra det. Många bekanta till mig som ammat länge, har vittnat om hur fantastiskt det kan vara.
Men att använda tveksamma argument om cancer, diabetes m.m. blir så konstigt.