Här finns en studie:Var har du dessa "belägg"?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28754184
Sitter med bebis i famnen och svårt att söka mer, men du har väl en egen dator.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här finns en studie:Var har du dessa "belägg"?
Jag har inte hört en enda gång sen jag fick barn för 6 månader sen att barn bara ska äta var tredje timme utan alla jag mött inom vården har förespråkat fri amning/matning från start.Människans amningstid var tidigare normalt så lång. Numera är det inte normen, inte heller att lära barnen utföra sina behov tidigt utan vi sätter på torrare och torrare blöjor. Vi får fortfarande höra att barnen bara behöver ammas var 3e timma eller så, att magen måste vila osv, när de barn som klarade sig bäst var de som höll sig nära sin mamma, ammade ofta men korta stunder.
Sitter tmed bebis i famnen så den källan hinne rjsg inte leta reda på på telefon tyvärr.
Jag har inte hört en enda gång sen jag fick barn för 6 månader sen att barn bara ska äta var tredje timme utan alla jag mött inom vården har förespråkat fri amning/matning från start.
Men i den här tråden låter det ju som att det finns något väldigt kontroversiellt i att amma och att BVC/BB är emot amning. Det låter konstigt för mig att det skulle vara någon allmän åsikt.Det är tyvärr lite blandat det där med vad man får höra från vården fast de ska följa samma riktlinjer
Men i den här tråden låter det ju som att det finns något väldigt kontroversiellt i att amma och att BVC/BB är emot amning. Det låter konstigt för mig att det skulle vara någon allmän åsikt.
För mig är vetenskapen alltför otvetydig för att jag skulle tycka det var värt att långtidsamma, men det finns ju definitivt inga nackdelar för barnet med det, det kan ju alla vara överens om.
Handlar om hur tänderna och bettfel.Här finns en studie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28754184
Sitter med bebis i famnen och svårt att söka mer, men du har väl en egen dator.
Ja, och det finns om käkens utveckling också, som jag sa finns det mer, det här var ett exempel på hur munnen påverkas.Handlar om hur tänderna och bettfel.
Tills det är minsta utanför ramarna. Fjärde barnet vägde 1 kg mindre än mina tidigare och plötsligt blev BVC väldigt noga med att kommentera och fråga om amningen och försökte styra.Jag har inte hört en enda gång sen jag fick barn för 6 månader sen att barn bara ska äta var tredje timme utan alla jag mött inom vården har förespråkat fri amning/matning från start.
Och det är väl bra att de är extra noga? Det är ju bara kolla i trådarna hur mkt oro/ångest kopplat till om barnet får i sig tillräckligt som ventileras här. Är det fjärde barnet kanske man är mer luttrad men med första barnet verkar ju de flesta oroa sig för matintaget. För många funkar det ju oxå bra att tilläggsmata för att lugna sig själva osv. Eller menar du att FU blev uppmuntrad att mata endast var tredje timme pga att barnet var ”litet”? (Vet ju inte om det var litet eller bara mindre än sina syskon )Tills det är minsta utanför ramarna. Fjärde barnet vägde 1 kg mindre än mina tidigare och plötsligt blev BVC väldigt noga med att kommentera och fråga om amningen och försökte styra.
Men många behöver inte ens tilläggsmata utan bara amma på oftare. Varför inte lära ut korrekt hur amningen fungerar istället för att sabba med tillägg? Kunskap är det som saknas, inte mat i de allra flesta fallen.Och det är väl bra att de är extra noga? Det är ju bara kolla i trådarna hur mkt oro/ångest kopplat till om barnet får i sig tillräckligt som ventileras här. Är det fjärde barnet kanske man är mer luttrad men med första barnet verkar ju de flesta oroa sig för matintaget. För många funkar det ju oxå bra att tilläggsmata för att lugna sig själva osv. Eller menar du att FU blev uppmuntrad att mata endast var tredje timme pga att barnet var ”litet”? (Vet ju inte om det var litet eller bara mindre än sina syskon )
Människans amningstid var tidigare normalt så lång. Numera är det inte normen, inte heller att lära barnen utföra sina behov tidigt utan vi sätter på torrare och torrare blöjor. Vi får fortfarande höra att barnen bara behöver ammas var 3e timma eller så, att magen måste vila osv, när de barn som klarade sig bäst var de som höll sig nära sin mamma, ammade ofta men korta stunder.
Sitter tmed bebis i famnen så den källan hinne rjsg inte leta reda på på telefon tyvärr.
Men i den här tråden låter det ju som att det finns något väldigt kontroversiellt i att amma och att BVC/BB är emot amning. Det låter konstigt för mig att det skulle vara någon allmän åsikt.
För mig är vetenskapen alltför otvetydig för att jag skulle tycka det var värt att långtidsamma, men det finns ju definitivt inga nackdelar för barnet med det, det kan ju alla vara överens om.
Ja men då måste vi ta hänsyn till levnadsförhållanden. Det finns ett tydligt samband mellan välstånd och kortare amning. Barn ammades längre innan industrialiseringen, även om de rika använt ammor. Anpassningen kanske har varit att amma länge under knappa förhållanden? Vad är biologiskt naturligt och hur definieras det för en anpassningsbar art?
Kan säga att jag ammat mina barn ungefär ett år vardera. Slutade för att barnen själva tappade intresset. Kan det vara biologiskt naturligt att barn tappar intresset för amning när de äter sig mätta på vanlig mat? I så fall torde det vara biologiskt naturligt att amma kortare än 4-6 år, men jag vet inte vad biologiskt naturligt är så jag funderar bara.
På många sätt tycker jag inte att det är särskilt relevant med vad som är "biologiskt naturligt", om det nu ens finns något som är det. Ur perspektivet att det skulle utformas råd och riktlinjer kring det eller liknande.
Däremot finns det ju en koppling dit i perspektivet att dagens normer gör att amning av äldre barn anses onormalt, när det inte alls är det. Jag har själv två gånger (vad jag kommit ihåg) hört argumentet att det är äckligt (exakt ordval) när barn ammas som är så stora att de själva är medvetna och kan säga att de vill amma. Och detta är sagt av mammor som själva ammat sina spädbarn. För att motverka såna normer kan ju absolut en medvetenhet om vad som är onaturligt och inte vara bra. Samma sak med frågan om offentlig amning.
På många sätt tycker jag inte att det är särskilt relevant med vad som är "biologiskt naturligt", om det nu ens finns något som är det. Ur perspektivet att det skulle utformas råd och riktlinjer kring det eller liknande.
Däremot finns det ju en koppling dit i perspektivet att dagens normer gör att amning av äldre barn anses onormalt, när det inte alls är det. Jag har själv två gånger (vad jag kommit ihåg) hört argumentet att det är äckligt (exakt ordval) när barn ammas som är så stora att de själva är medvetna och kan säga att de vill amma. Och detta är sagt av mammor som själva ammat sina spädbarn. För att motverka såna normer kan ju absolut en medvetenhet om vad som är onaturligt och inte vara bra. Samma sak med frågan om offentlig amning.
Då är svaret: Nej! Rätt att ha avbrott för att amma ja, men inte att ha viss förläggning av arbetstiden.Mm.. Så tycker väl egentligen jag också , samtidigt som jag vill att det ska fungera för medarbetare. Har viss förståelse för att detta är" heligt" för henne. Men trumphar det andras behov av dagtidstider.
Var har du dessa "belägg"?
Fast det där lär ju ändå ha varit individuellt, vilka som klarade sig bäst. Sonens kusin ammade långa stunder i taget, typ en timme. Med mikropauser. Självvalt alltså. Lär ju ha funnits såna barn förut med.Människans amningstid var tidigare normalt så lång. Numera är det inte normen, inte heller att lära barnen utföra sina behov tidigt utan vi sätter på torrare och torrare blöjor. Vi får fortfarande höra att barnen bara behöver ammas var 3e timma eller så, att magen måste vila osv, när de barn som klarade sig bäst var de som höll sig nära sin mamma, ammade ofta men korta stunder.
Är den eller var den 4-6 år? Du blandar biologiskt och historiskt perspektiv och det är lite svårt att veta vad du egentligen menar. Förklara gärna, detta är intressant.