Långtids hyra hästsläp..

F

Fayrus

Har funderingar på att långtidshyra ett hästsläp. :laugh:

Och i min tur hyra ut till behövande människor..

Finns det någon här som gör detta? Hur funkar det?

Och hur ofta får ni uthyrt erat släp..:cool:

Bor i häst täta Halmstad.

Sv: Långtids hyra hästsläp..

Jag bor inte i halmstad och har ingen erfarenhet av detta men jag kan rekommendera dig till att se vad dina hyresvillkor är, om du får hyra ut i andrahand överhuvudtaget. om du nu skulle hyra ett släp och den 4:e personen du hyr ut till har en häst som råklar totaldemolera släpet eller råkar ut för en olycka, hur fungerar försäkring etc då? vem blir skyldig att betala skadorna på transporten?

jag skulle nog hellre köpa ett eget släp om jag skulle ha det i uthyrningssyfte istället för att vara mellanhand mellan släpägare och släphyrare, din slutlön blir nog inte många kronor annars..

den bästa förutsättningen för att kunna hyra ut släp är nog att ha släpet ståendes på ett större hästcenter (ex ridskola) och ha tydliga lappar både i stallet och på transporten om att du hyr ut det, och hyr ut det billigt så hyr folk oftare..
kostar ett släp 300 kr för vardag, 17-21 så är det ganska dyrt, tar du bara 100 kr kanske dom hyr ditt släp varje vecka.. ha en annan taxa vid tävling, helg, meeting..
en annan idé är att leta upp ett privatstall med tävlingshästar där det inte finns något släp, erbjud de hästägarna och hyresvärden i det stallet ett hyra släpet för halva priset mot att släpet står ställt där när det inte används..

summa iallafall, hyr inte ett släp för att hyra ut, de krångliga klasulerna du får acceptera när du hyr måste du säkra på ytterligare när du hyr ut i andrahand..

:DSom sagt har inte bestämt mig än!

Utan vill veta hur det funkar mm. Och ifall någon annan här på Buke gör så här.

Det bolaget jag har haft lite små kontakt med. Hyr ut till folk. För att de i sin tur kan hyra ut till andra...Försäkringar mm ingår..:cool:

ok, det är alltså ett släpbolag som letar efter mellanhänder ute i hästkretsarna så du blir alltså egenföretagare med uthyrning av hästsläp? typ som preem eller statoil, fast du har bara ett släp (och halva inne i hästvärlden)?

förstår jag dig rätt nu?

Har en bekant som sysslar med det. Men det är knappt värt pengarna säger hon. Då har hon ändå flera vagnar att hyra ut och är återförsäljare själv för tillverkaren.
Men folk som hyr är inte rädda om vagnarna och det är mer regel än undantag att de måste lagas efter att de har varit ute. Så man måste vara lite händig och teknisk själv för att ens få det att fungera. Sedan är det ganska krävande att vara tillgänglig för bokning.

Man får också tänka på att när man hyr ut så finns det lite krav på uthyraren om t ex släpen går sönder under pågående transport. Då får uthyraren se till att den som hyr kommer den ska. Gå gärna in och kolla vad som gäller när man hyr något annat som t ex en bil. Går den sönder så får man ofta en ny leverad dit där man är och fortsätta resan där ifrån.

Men har man kunskap, tid och utrymme att ha släpen på som är lätt åtkomligt dygnet runt så varför inte prova.

Jag har en gammal värmlandsvagn som jag hyr ut billigare än bensinmackarna i närheten. Den är uthyrd i princip varje helg under tävlingssäsong (förutom när jag använder den själv, såklart), och en eller ett par gånger i månaden på vintern när folk kör hästar till veterinär eller träningar. Bor i hyfsat hästtäta Gbg.

Jag brukade låna ut mitt släp innan men jag tror aldrig jag fick tillbaka det i samma skick som när de körde från gården så numera är det endast mina närmsta vänner som får låna det. Men ska du hyra det enbart för att hyra ut det så kanske det funkar, jag vet faktiskt inte. Tkr nog bara det låter omständigt!

Vad jag har hört så är det OK åtminstone via Värmlandsvagn och möjligen också BOJ. Känner inte till övriga märken/återförsäljare.
Tror inte att det är en särskilt lönsam affär.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 488
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
420
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 405
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka