Långhårssvin!

nyponros

Trådstartare
Alltså...nu kommer en ganska konstig fråga, men kan man trimma ner långhåriga marsvin om man mest tycker pälsen är i vägen?:p

Eller det kanske är dömt att misslyckas:angel:

Sv: Långhårssvin!

Ska du inte ha dem till rasutställning så tycker jag att du ska klippa ner dem. Blir ju lätt väldigt smutsiga och toviga om de får gå i den långa pälsen.

Nej då, hon ska inte ställas ut.
Vore skönt att bli av med lite rufs!

Men hur ska jag klippa, kommer det inte stå rakt ut?:p

moonlightgarden har klippt sina, första gången såg det ut som marsvinet fastnat i grästtrimmern :rofl: men andra gången blev det jättefint och jämnt! men det var nog lite jobb, tror hon klippte med sax.. du får nog prova dig fram, pälsen växer ut igen iallafall :idea:

:D :D

Usch stackars Cornelia, hon kommer bli mobbad av släthåren:D

Men, klippte hon kort då?
Typ två centimeters-snagg?
Försöker föreställa mig hur hon skulle se ut:D

jao, första gången blev det nog klippt på fel ledd så det blev massa toffsar och hål i pälsväxten.. men andra gången blev det nog 2-3 cm långt, krävs nog att man kammar och klipper försiktigt..

ojdå... detta kan bli spännande... marsvoinet i fråga är nämligen korsning långhår/virvel, har lång päls i virvlar:angel:

Hon kommer se förjävlig ut!
Men det gör väl inget, hon bryr sig nog inte:p

Klart du kan! Klippte själv ner min långhårsperuan med några extra virvlar på sidan till max 1 cm stubb! Klipp bit för bit långt, långt ner och ta tid på dig, många är ömhårade som min! Jag satt naken med han i badkaret :angel:

Kortklippt dock usel kamera: ( den som är buff/white alltså, den andra är en teddyhona och faktiskt med längre päls vid det tillfället :rofl: )

vagnar077.jpg

Här 2 mån senare :

kollagefred.jpg

Du måste klippa marsvin om du inte skall hålla på att rulla för annars blir det närmaste marsvinsmisshandel när det börjar att tova sig.
Jag klipper allt från längd lagom till bordskanten till någon cm stubb.
Mycket tålamod fast men lugnt handlag, en bra vass sax för trubbiga nyper marsvinet.
Den enda gång man inte klipper långhår är dom första 11 månaderna ungefär som man har dom ute på utställning och då måste dom rullas dagligen. Annars klipper alla sina långhår.
Det är nu du har möjlighet att utöva frisyrer för marsvinet bryr sig inte om resultatet och pälsen växer ut snabbt igen ;)

Tack för tipsen, ska tänka på dem:)

Hon har inte såå lång päls, den har aldrig växt längre än såhär, och har alltid hållits tovfri. Men jag tänkte att det skulle vara skönt att slippa kamma varje dag:D

Såhär ser hon ut nu:
Svinbilder022.jpg

Undrar föresten om hon kommer bli mörkgrå över hela kroppen tro?

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 560
Senast: Lejanna
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 806
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 184
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 532
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt