Längden på stigläder

aiquen

Trådstartare
Ända sedan jag började rida har jag fått höra att man kan få fram en lagom längd på sina stigläder genom att sätta fingerspetsarna där stiglädren börjar och se till att stigbygeln når till armhålan.

Och jag antar att det inte bara är jag som har fått höra detta :smirk: så jag tänkte fråga om det stämmer för er? Är längden mellan era fingerspetsar och armhålor rätt stigläder-längd för era ben?
 
Ända sedan jag började rida har jag fått höra att man kan få fram en lagom längd på sina stigläder genom att sätta fingerspetsarna där stiglädren börjar och se till att stigbygeln når till armhålan.

Och jag antar att det inte bara är jag som har fått höra detta :smirk: så jag tänkte fråga om det stämmer för er? Är längden mellan era fingerspetsar och armhålor rätt stigläder-längd för era ben?

Nepp!! Slutar alltid med att man sitter där uppe och ändrar om iallafall. :devil: Det är dock bra att ha som utgångsläge, även fast man är långlemmad. :) ;) ;)
 
Precis samma sak fick jag oxå höra när jag gick på ridskola! Jag brukar bara använda dett som ett mått så jag får något så nära jämnlånga stigläder på båda sidorna! Sedan får jag alltid länga dem ca 2 hål när jag väl sitter uppe om jag nu skall rida dressyr...
 
Jag tycker det är ett bra mått att börja med och det stämmer eller inte tycker jag beror på hästen (bred, smal osv). Man är iaf rätt nära :)
 
För mig stämmer det mycket bra som "allround" längd på stigläderna. Men om jag hoppar vill jag ha lite kortare och om jag rider dressyr vill jag ha lite längre läder... :)
 
för mig stämmer de inte!!!!
stiglädrerna blir för långa!
 
Nja, men det fungerar bra som utgångsläge.
Bra att ta till när man rider nya hästar första gången.
Sen får man ju justera så att dom passar.
 
Nej, jag får alltid länga dem om jag använder mig av denna "mätmetod".

Numera när jag har egen häst slipper jag att ändra något då det bara är jag som rider ;).
 
funkar som utgångsläge, sen brukar det bli plus/minus nått hål eller två beroende på hästen och vad man ska göra..
 
För mig funkar det alltid för ena benet när jag gör på det sättet. :confused: Men det andra får jag alltid trixa om. Tycker egentligen det bästa är att man vet att man har samma hål på stiglädrena när man sitter upp, så kan man ändra på hästryggen. Nu har ifs detta problem försvunnit eftersom det bara är jag som rider på min pålle.. :D
 
De brukar bli ett hål för långa ungefär :smirk: Men då gör jag som så att jag mäter och sen kortar jag dem ett hål så är det problemet ur världen :D
 
Mina brukar bli precis lagom som hoppläder om jag gör så...
Ganska smidigt så man vet på ett ungefär hur långa de ska vara innan man sitter upp!!
 
har det alltid som utgångsläge, men brukar sen få ändra något hål upp eller ner. ofta beroende på att ridskolehästarna har olika läder, så det inte blir helt jämt... :smirk:
 
För mig stämmer det perfekt om jag mäter från armhålan till första finger leden vid vanlig ridning och till fingertopparna vid dressyr.
 
nopp, har alldeles för korta armar om man ska mäta så, minst 2 hål längre ner måste ja ha...men så har man ju 7mila ben oxå :D
 
jo det stämmer, men det är dressyrlängd! många upplever att det blir för långt men för att uppnå en korrekt dressyrsits är det de bästa. Om man vill ha lite kortare kan man utgå från armhålan och sedan korta upp 1-2 hål beroende på vad man vill ha.
 
Brukar stämma för mig. Men det är ju också beroende på vad jag ska göra. Tycker den längden lämpar sig bäst för skogsridning. För hoppning vill jag ha kortare och dressyren lite längre. Sedan beror det ju också på vilken sadel jag har. Hoppsadeln brukar inte stämma med det måttet.
 
det brukar stämma ganska bra, men jag länger för det mesta ytterligare ett hål efterosm jag av gammal vana sitter och rider med hysteriskt långa läder modell det-går-inte-att-rida-lätt. har fått för mig att det gör att jag ser längre ut på stora hästar :smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 644
Senast: fixi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 973
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp