Twister2007

Trådstartare
Undrar genuint om min pappa är 190 cm lång och min mamma 165 cm lång (ish) möjligtvis kortare. Jag är 168 cm nu, undrar därav hur lång jag kommer bli!
 
Undrar genuint om min pappa är 190 cm lång och min mamma 165 cm lång (ish) möjligtvis kortare. Jag är 168 cm nu, undrar därav hur lång jag kommer bli!
Det går inte att säga hur lång man blir bara utifrån föräldrarna. Min mamma är 173 cm och min pappa är 198 cm. Vi är fyra systrar i familjen och är respektive ungefär 185, 180, 175 och 170 cm. De som är 180 och 170 är tvillingar. Som barn trodde de att jag (som är ungefär 175) skulle bli längst eftersom jag var längst som småbarn, men så blev det inte. Jag har inte växt på höjden sedan jag var 13 år.
 
Det går inte att säga hur lång man blir bara utifrån föräldrarna. Min mamma är 173 cm och min pappa är 198 cm. Vi är fyra systrar i familjen och är respektive ungefär 185, 180, 175 och 170 cm. De som är 180 och 170 är tvillingar. Som barn trodde de att jag (som är ungefär 175) skulle bli längst eftersom jag var längst som småbarn, men så blev det inte. Jag har inte växt på höjden sedan jag var 13 år.
Jag är 178 och mamman är 178 sonen är projekterad att bli 182. Han är 184 :D (22år)
 
Omöjligt att säga. I vår familj blir varje generation längre än respektive föräldrakön, om det låter begripligt. Så har i alla fall mönstret varit i fyra generationer nu, men det har säkert med en hel drös obegriplig genetik att göra. :D
 
Från 1177:
Gör så här: Lägg ihop föräldrarnas längder. Dra ifrån 13 centimeter för en flicka eller lägg till 13 centimeter för en pojke. Dela sedan med två. Så får du fram den så kallade medelföräldralängden.

Edit: enligt den formeln borde jag vara 165,5 cm. Jag är 167 cm.
 
Från 1177:
Gör så här: Lägg ihop föräldrarnas längder. Dra ifrån 13 centimeter för en flicka eller lägg till 13 centimeter för en pojke. Dela sedan med två. Så får du fram den så kallade medelföräldralängden.

Edit: enligt den formeln borde jag vara 165,5 cm. Jag är 167 cm.
Det där stämmer inte alls på min familj. Båda föräldrarna är 180+. Alla mina syskon, oavsett kön, är 180+. Jag (man) är 170. Eftersom jag är yngst brukar jag skylla på att alla andra åt upp min mat:meh: (detta är inte sant, och det är mer troligt att jag är den enda som fått mormors gener, då hon är 156).
 
Från 1177:
Gör så här: Lägg ihop föräldrarnas längder. Dra ifrån 13 centimeter för en flicka eller lägg till 13 centimeter för en pojke. Dela sedan med två. Så får du fram den så kallade medelföräldralängden.

Edit: enligt den formeln borde jag vara 165,5 cm. Jag är 167 cm.
Fast det där känns ju väldigt ovetenskapligt, det finns betydligt fler gener med i spelet än bara direktföräldrarna.
 
För att inte tala om miljöfaktorer, både som foster och efter födseln.
Då känns bondmåttet man gör på föl betydligt mer individinriktat. Hur är det nu man gör igen? Mäter upp till en viss punkt på frambenet och vänder på snöret för att beräkna mankhöjd som vuxen? :D
 
Från 1177:
Gör så här: Lägg ihop föräldrarnas längder. Dra ifrån 13 centimeter för en flicka eller lägg till 13 centimeter för en pojke. Dela sedan med två. Så får du fram den så kallade medelföräldralängden.

Edit: enligt den formeln borde jag vara 165,5 cm. Jag är 167 cm.
Delvis kl
Läste vidare om det på 1177 och det stod också "Nio av tio barn får en längd som hamnar i intervallet tio centimeter över eller tio centimeter under den siffran." (alltså siffran man fick av uträkningen av medelföräldralängden).

Så det var ju även ett spann av 10 cm både upp och ner från siffran man fick av uträkningen då.

Jag är tydligen ovanlig då, som tillhör de där 10 procenten där det måttet inte stämmer 😁 Min mamma är 169 och min pappa var 178. Jag är 180 och som kvinna är det ju rätt ovanligt att vara längre än sin pappa. Mamma brukar säga att det var pga det ekologiska potatisen jag och min bror (som är 187) fick när vi var små, för folk i vår släkt är generellt korta trots att majoriteten är män 😅
 
Räkna inte med att du växer mer. De flesta kvinnor jag känner inklusive mig själv slutade växa runt 14 års ålder.
Och som många skriver, man blir inte mitt emellan sina föräldrars längd. Flickor blir generellt kortare än pojkar. Själv är jag 176 och min syster 178 cm, vår pappa var 187 och mamma 175.
Oj, färdigvuxen vid 14? Jag ligger efter :DVäxte klart på längden (170 cm) först nångång i ettan på gymnasiet. Men jag var lite sen av mig generellt, fick första mens en bra bit efter resten av tjejerna i klassen.
 
Oj, färdigvuxen vid 14? Jag ligger efter :DVäxte klart på längden (170 cm) först nångång i ettan på gymnasiet. Men jag var lite sen av mig generellt, fick första mens en bra bit efter resten av tjejerna i klassen.
Jag känner nog ingen tjej som vuxit så länge, så jag utgår från den erfarenheten. Själv blev jag mätt en gång i halvåret under hela uppväxten och har inte vuxit sedan jag var 14 år och fem månader.
 
Vad jag har hört är att de flesta inte brukar växa så mycket mer på längden efter första mensen. Det stämde för mig i alla fall, tror det blev max någon centimeter eller två extra. Jag är 164 med pappa runt 180 och mamma runt 157, så det kunde egentligen gått åt vilket håll som helst även om man bara skulle kolla på föräldrarnas längder.
 
Oj, färdigvuxen vid 14? Jag ligger efter :DVäxte klart på längden (170 cm) först nångång i ettan på gymnasiet. Men jag var lite sen av mig generellt, fick första mens en bra bit efter resten av tjejerna i klassen.
Visst heter det att det ska vara så, att det ska vara lite beroende av när man har sin första menstruation? Jag fick mens sent, men tycks ha växt färdigt på längden tidigt!
 
Å andra sidan är det ju på inget sätt ovanligt att få mens när en är runt 11-12 och det vore lite trist att vara färdigvuxen då känner jag. Alla sådana här ramar känns mest som något "folk säger". :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 586
Senast: Takire
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 160
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 396
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 516
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp