Sv: Längd & vikt
Hej.
Att proffsjockeys är relativt "små och lätta" vet ju de flesta.
jag har aldrig hört att det skulle finnas någon maxlängd, men tänk dig hur en jockey sitter i lopp... anledningen till att de sitter just så är ju egentligen för att göra så lite luftmotstånd som möjligt, alltså kan det vara en fördel (rent längdmässigt) att vara kort. Är man 1,60 är det troligen lättare att krypa ihop och bli liten än om man är 1,90.
Det finns dock en del duktiga jockeys som man nog skulle kunna se som ganska långa, så längden är inte allt...
Precis som vikten inte är allt (framför allt inte när man precis ska börja rida, även om det kanske inte är optimalt att väga 90 kg).
Du börjar ju aldrig rida proffessionellt på en gång, utan först är du amatör, sedan lärling och sedan proffs.
För att få rida amatörlopp måste du ta amatörlicens (googla för kurser/utbildningar för detta
)
Om du jämför ridvikterna i ett galoppprogram mellan ett proffslopp och ett amatörlopp ser du ofta ganska stor skillnad, inte sällan går en del med dryga 60 kilo på ryggen...
Så, det är svårt att svara på din fråga med exakta siffror. jag är dock säker på att Camilla Osterman här på Buke kommer svara här i tråden så småningom, och hon brukar kunna uttrycka sig lite mindre svamligt än jag