Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

hehe hon är fet rentut sagt :p men hon går typ på diet och har värdens kondis hon vill inte gå ner nå mer i vikt hehe men så är det med matglada ponnysar :D

Kan inte se din bild... :)

Hmm ... okej men jag vet inte hur man lägger in en bild riktigt :confused:haha :rofl: Tips??

Jag vet inte om det blev knapplån men skriver det så ingen blir arg ;)

Jag rider islandshäst istället är inte intresserad av ponnys eller gigantiska jätte hästar :angel:
Jag är 173 lång och rider just nu två islänningar som är runt 136 :)
Fast på en islänning kan man inte se stor ut om man inte har en mini mini islänning :)

En bild på mig och ena 136:an
15565520.jpg

Och en bild på en isl.häst som är runt 145 (dock framifrån)
15565760.jpg

Ganska så mkt OT nu men hackamooret sitter alldeles för långt ner! :crazy:
:)

Förutom hacket, som någon annan påpekat, sitter du inte lite snett på bilden framifrån? Kollar på fötterna..
Fast det kanske är vinkeln eler nåt.

Jag ska inte slå dig :) Jag har ingen kunskap om detta, och jag undrar lite hur folk tycker, för jag har endel islandshäst-folk omkring mig som tycker att det är förjävligt.

Men hur kommer det sig att islandshästar orkar med det, för jag tror ju inte att man skulle sätta upp en kraftig karl att rida tex en fjording dag ut och dag in, eller? :S

Som sagt, jag sitter inte på någon kunskap om det här ämnet, utan skulle vilja veta vad folk tycker. Och gärna hur det egentligen kommer sig att islandshästar orkar, men inte andra ponnysar i samma storlek?

(Nu blev inlägget till alla läsare)

Tjena :P

E en kille på drygt 186 cm å 85 kilo (önskar ibland att man kunde dr av minst 10 på båda siffrorna men men) och ska väl eventuellt skaffa häst inom, ja ett år eller så. Inte riktigt än, vill börja trean först å så. Men sen får vi se, kan bli efter gymnasiet också, vet ej.
Aja tillbaka till ämnen. Jag består till största delan av muskler, alltså inte en massa "dövikt" i form av fett. Tror att jag har en bra balans och sits osv.
Tänkte bara kolla, på ett ungefär, hur liten får hästen som minst vara?? Vet att man verkligen inte kan ge något exakt svar, men några typer av riktlinjer lixom. Finns en möjlighet att jag väger mindre om ett år då jobbar på vikten (vägde 96 ör ngn månad sen :p haha

Hade väl tänkt att satsa mest på hoppning, men kanske lite fälttävlan också, vet inte riktigt vad jag vill mest, antagligen hoppningen, men vill testa lite fälttävlan på låg nivå iaf. Bara för skojs skull om inte annat.
Inom hoppningen e väl målet kanske 110-120 klasser (på kort sikt) med första hästen å så, senare får man väl se, kanske blir högre, kanske inte, får se hur kul jag tycker att det är när man höjer bommarna lite :)

Aja, jättetacksam för svar. Måste jag promt ha en häst på 170+ (helst en bit över) eller skulle det kanske kunna funka på en häst som ligger en eller två centimeter under 170?? Modellen på hästen jag vill ha är halvblodsliknande. Kanske lettiskt halvblod, eller kanske Holsteiner eller Honnoveranare, aja, den typen av häst. Gärna lite kraftig å maffig, utan att bli tung, ortfarande sportig modell alltså. Svårt å förklara, men tänk er halvblodstypen (och då inte ett halvblod som består av 75% fullblod. :)

För längdens skull ska du nog inte ha en häst under 160-165. Väljer du en kraftig häst (ardenner/nordsvensk) så brukar man inte se lång ut på dem även om man är lite för lång enligt siffrorna, eller hur manska säga..

Köper du en lite kraftigare och(sätter det kursivt, annars får jag påhopp om att kraftiga hästar inte nödvändigtvis är viktbärande, synd att sånt här krävs) viktbärande häst så kan nog 160-165 räcka för tyngden med. Titta på quarterhästar, t.ex. de bär ju ofta både stora och små-tjocka män, utan att vara särskilt höga. Hästar klarar en hel del.
Även om ridskolor kanske behöver 90kg gräns så får man ju komma ihåg att deras hästar går väldigt mycket och ofta i en ganska dålig form med orutinerade ryttare.

Men även om du vill hoppa så glöm inte styrketrningen och samlingen:P Behöver ju inte vara dressyr (själv står jag inte ut med dressyr, men det är jag), AR t.ex. är ju mycket samling, eller vilken ridstil som helst som kan komplettera hoppningen.

Men iaf.. 160-165 och lite kraftigare hästtyp (inte nödvändigtvis nsv eller så kraftig, men inget fullblod, typ), hade jag satt som minsta häst... sen ska det ju kännas bra att sitta på med.

Off topic.. men de här hästarna på 170-180+ kan inte vara särskilt bra för tynge människor.. jag menar.. hästar är inte konstruerade för att vara så stora, det är en ''defekt'' av vår avel.. jättestora hästars kroppar kämpar ju redan med att klara sin egen storlek och vikt. Att sätta en tung ryttare på dem gör väl inte saaken bättre.. dessutom är de flesta höga hästar jag sett mest långa ben.. känns som att bygga korthus; ju högre upp desto mindre stabilt..
Samma problem finns med stora hundar med, de är inte byggda för sin storlek så de får problem av den..och dem rider vi inte ens på..

För längdens skull ska du nog inte ha en häst under 160-165. Väljer du en kraftig häst (ardenner/nordsvensk) så brukar man inte se lång ut på dem även om man är lite för lång enligt siffrorna, eller hur manska säga.. ??? Var det inte frågan om träna och ev. tävla 110-120 i hans fall?

Men iaf.. 160-165 och lite kraftigare hästtyp (inte nödvändigtvis nsv eller så kraftig, men inget fullblod, typ), hade jag satt som minsta häst... sen ska det ju kännas bra att sitta på med.

..

Menar du allvar att en karl ca, 185/85 kan inte rida och tävla med vanlig hbl?? Vad tror ni att att dom manliga hoppryttarna väger, 65kg??

Haha :d

Så ni tror inte att det är något superproblem ifall jag hittar någon jättefin polle på 167-170cm som jag vill ha? Om det är halvblod eller liknande? Jag menar, d e inte så at tjag måste skita i att köpa den bara för att den råkar vara lite för liten?? :) Om det känns bra osv. alltså :)

Nej då! Kör på bara. Kolla bara på hästhoppningen på tv:en många killar där är säkert i din längd/vikt och inte rider alla dom på några super höga, kraftiga hästar. Och då tränar/tävlar dom säkert mer än vad du kommer göra.
Hittar du "rätt" häst på 165 och det känns bra så är det nog inga problem ska du se.
Se sen till att träna upp hästens muskler ordentligt innan du ger dej på lite tuffare saker, så ska du se att det inte blir några problem!

Uhm.. kan du formulera dig lite annorlunda, för jag förstår inte vad det är du reagerar så på?

*kl*
är jag förstor för B-ponny? rider oftast dom , men syrran tycker jag ska be om att få rida större hästar.
en bild :
62906_1195655499.jpg

Kan inte se din bild:(

Hon tyckte nog att du hade lite väl "mesiga" storleks-åsikter. Att han nog skulle kunna ha en mindre häst en så. Eftersom många killar i världstoppen i hans storlek rider på halv stora hästar utan problem.

Sen skrev ju den här killen även att han ville ha en halvblodstyp och inget grövre.

det kanske var för att det var bilddagboken , prövar med pixbox istället.
16580049.jpg

nu då?

Synd att den är så mörk:( Hur lång är du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 871
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar