Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag tycker inte att 160-165cm är mesigt till en 186cm ryttare.. det var för att det skulle passa hans längd. Sa inte att det skulle vara grövsta möjliga häten heller, men man känner sig mindre på grövre hästar och ser mindre ut. Jag troir inte att 160cm spinkigt fullblod är tillräckligt för en 186cm ryttare.
Är hästen större så behövs ju mindre grovlek.

Men han ville inte ha något spinkigt fullblod heller;)

och nu var det ju inte jag som kommenterade din åsikt;)

Dessutom tycker jag inte det är så bra att tävla högre hoppklasser + fälttävlan med en allt för grov häst, det blir sånna påfrestningar för benen då.

.
Men iaf.. 160-165 och lite kraftigare hästtyp (inte nödvändigtvis nsv eller så kraftig, men inget fullblod, typ), hade jag satt som minsta häst... sen ska det ju kännas bra att sitta på med.

Har aldrig sagt att det skulle vara just kraftig nordsvensk, bara lite kraftigare typ än spinkigt fullblod. OM det nu tvunget skulle vara en häst på 160, är den högre, typ 170, kan den ju även vara mer finlemmad.
Eller, tja, tror inte hästar bör vara särskilt stora för att hålla bra, skrev om det innan med.

Meh, jag ger upp.

det beror det ju hemskt mycket på hur välmusklad hästen är också en riktigt vältränad häst/ponny borde ju kunna bära 5-10 kilo mer än vad som har sagts i ovanstående inlägg.

Det finns många olika regler för att räkna ut sånt här men det som jag har hört från veterinärer och sånt är att hästen inte bör bära mer än 1/6 av sin vikt regelbundet. Om jag tar min ponny som exempel så är hon en välmusklad connemara av det smäckrare slaget på 147,3 cm som väger ca 480 kg 480/6= 80 alltså borde hennes maxvikt för daglig belastning ligga på 80 kg. Men sen borde det ju vara skillnad på om vikten är fett eller muskler också.

när det gäller längden så brukar man ju säga att man absolut inte ska vara mer än 20 cm längre än vad hästen är hög. runt 10-15 cm ser oftast bäst ut alltså är en ryttare på ca 162 cm lagom till en maxad d-ponny.

sen spelar det som sagt var även stor roll hur bra balans ryttaren har men det kan man ju inte sätta upp några regler för.

Om man räknar med vet rek där så borde en 100kilos nybörjare funka på en 600kilos häst ,,,men gäller det även en omusklad häst då undrar jag ??

har inte mätt mig på länge, men 160 kanske ;) Kan leta efter en annan bild som är mycket bättre . Lägger in så fort jag hittat :D

16592027.jpg

så nu har jag hittat , inga kommentarar om hur ponnyn går nu. Utan frågan var som sagt om jag var för lång eller ej.

Haha :d

Så ni tror inte att det är något superproblem ifall jag hittar någon jättefin polle på 167-170cm som jag vill ha? Om det är halvblod eller liknande? Jag menar, d e inte så at tjag måste skita i att köpa den bara för att den råkar vara lite för liten?? :) Om det känns bra osv. alltså :)

Inga problem för dig att rida och tävla ett halvblod eller annat liknande i den storleken, den kommer inte att bli för liten...

Kör på som du tänkt!!

Tack för alla svar, för det känns som att jag har suttit och tänkt att hästen måste va minst typ 172 i mankhöjd för attkunna gå med mig som ryttare utan att det ska bli en jättenackdel och hatt den ska bli myket mer sinkad än om jag hade vart tex 170 lång och vägt 60 kilo liksom.

Men man får tänka positivt, jag kan ju alltid använda min längd och vikt på ett positivt sätt i ridningen med, har ju lite mer att sätte emot ddå en häst bråkar med än, även ast det ska va ett samarbete inte typ ryttaren som bossar över hästen, men iaf. Jag har kaske lättare att rida en stark häst än en väldigt liten och lätt person (förutsatt att vi är lika "bra" på att rida, lika skickliga ryttare alltså). :)

Förutom hacket, som någon annan påpekat, sitter du inte lite snett på bilden framifrån? Kollar på fötterna..
Fast det kanske är vinkeln eler nåt.

Jo du har helt rätt såg det också nu när jag kollar på bilden...
Och det stämmer också hästens ägare sitter oftast lite snett då stiglädrena är ngon cm längre på ena sidan...

Ang. Hackamoret så är det ingen som har gnällt om att det sitter för långt ner utom ni vart tycker ni det ska sitta ? Alla bilder jag har sett med Hackamore så sitter det där jag har det på Grettir ...

Har fått lära mig att nosjärn och hackamore ska sitta en-två fingrar nedanför där nosbenet delar sig i tre. Det kan man känna om man drar lite försiktigt med fingrarna längs nosryggen.
Sitter det för lågt kan man komma att bryta nosbenet eftersom det är så tunt där. Man får rycka rätt rejält men det kan hända. Och så är det ju rättobehagligt för hästen.

Har fått lära mig att nosjärn och hackamore ska sitta en-två fingrar nedanför där nosbenet delar sig i tre. Det kan man känna om man drar lite försiktigt med fingrarna längs nosryggen.
Sitter det för lågt kan man komma att bryta nosbenet eftersom det är så tunt där. Man får rycka rätt rejält men det kan hända. Och så är det ju rättobehagligt för hästen.

Okej ska kika på honom och se hur det ska sitta men något säger mig att det kommer hamna jätte högt upp (han har ganska litet huvud) så kan vara risk att ganascherna kommer ikläm istället :confused::crazy:

Sätt det så nära den punkten det går i så fall.. men jag tror inte att ganascherna kläms. :3

Tjena :P

E en kille på drygt 186 cm å 85 kilo (önskar ibland att man kunde dr av minst 10 på båda siffrorna men men) och ska väl eventuellt skaffa häst inom, ja ett år eller så. Inte riktigt än, vill börja trean först å så. Men sen får vi se, kan bli efter gymnasiet också, vet ej.
Aja tillbaka till ämnen. Jag består till största delan av muskler, alltså inte en massa "dövikt" i form av fett. Tror att jag har en bra balans och sits osv.
Tänkte bara kolla, på ett ungefär, hur liten får hästen som minst vara?? Vet att man verkligen inte kan ge något exakt svar, men några typer av riktlinjer lixom. Finns en möjlighet att jag väger mindre om ett år då jobbar på vikten (vägde 96 ör ngn månad sen :p haha

Aja, jättetacksam för svar. Måste jag promt ha en häst på 170+ (helst en bit över) eller skulle det kanske kunna funka på en häst som ligger en eller två centimeter under 170?? Modellen på hästen jag vill ha är halvblodsliknande. Kanske lettiskt halvblod, eller kanske Holsteiner eller Honnoveranare, aja, den typen av häst. Gärna lite kraftig å maffig, utan att bli tung, ortfarande sportig modell alltså. Svårt å förklara, men tänk er halvblodstypen (och då inte ett halvblod som består av 75% fullblod. :)

vet att flera redan svarat dej men jag ville göraa det ändå:D
enligt mej så kan du om du är någorlunda balanserad rida och hoppa ett välmusklat halvblod på kanske 160-165 utan problem.herregud, 85kg är väl ingen vikt på en ståtlig karl;) lycka till!

Håller med dig. Minns ni den här lilla svarta hästen som hoppade över hus!! Jappeloup?

Håller med dig.

Min sambo som ridit endel men inte blivit "skolad" red ett sto på 155 cm häromdagen, hästen såg mycket nöjd ut och det såg inte alls opropetioneligt ut. Nu har min sambo inte jättelånga ben men han är endå 180 cm och väger 85 kilo. Nu är ju meningen att han ska rida lite lektion för mig 1 ggr i veckan. Men allt kommer ligga på en låg nivå, öva att stå i fältsits i skritt, sedan trav, göra snygga volter, kunna styra över bommar osv. så vi snackar ju inte hoppning i 1 m klasser:D
Han är redan välbalanserad då han ridit en hel del, men är inte skolad.

Man ser ju om det ser heltokigt ut, ser man förstor ut på hästen ska man inte rida den.

Jag avstår helt från ridning just nu pga att jag är för tung. visst kan säkert rida en ardenner som är välmusklad, men jag avstår för hästens skull. Red tidigare msv dressyr. Ska nu opereras mot vikten. Sedan blir det rida av igen.

Är ryttaren för tung är det bättre att pyssla med annat.( vi snackar personer över 120 kg ge å ta)

Svar till dotzie med den "lilla" hästen. ifall det är du på bilden och hästen du menar så kan jag (inte expert) iaf säga att ni ser jättebra ut tillsammans, varför skulle du ha en större häst? Hästen/ponnyn var väldigt fin dessutom:)

16592027.jpg

så nu har jag hittat , inga kommentarar om hur ponnyn går nu. Utan frågan var som sagt om jag var för lång eller ej.

Nja, lite lång är du väl, men så farligt är det inte.

Söt ponny förresten. ;>

hmm 85 kg tycker inte jag behöver vara för mycke för en 155 cmrare....

men va vet väll jag! :smirk:

kl*

Här är jag och min ponny:
SNV31932.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 871
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar