Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Det är alldeles för mörk bild!

bättre bild?
16441323.jpg

Jag tycker det ser helt ok ut storleksmässigt!

Det tycker jag med. :) No problems. :p

bra tråd! Själv har jag funderat mkt på det här eftersom jag funderar på att börja träna in ponny som varit uthyrd under ett par år. Hon en arab på 1.48 av kraftigare modell, själv är jag ca 1.60 lång och väger ungefär 63 kg. Jag har funderat mkt på om jag är för stor eller tung men man får väl provrida och se hur det känns. :)

jag har en C-ponny som jag rider han är 133 cm ca. och jag är ca 168 och väger ca 58 kg. jag är lite för lång men han orkar lätt vi tävlar och han har hoppat ca 120...

bild?:)

(tiotecken)

Okeeej, nu är det min tur att ha kul här!
Dessa två hästar är Belle(Vänd mot kameran) 161 cm mkh, och Lady ca 158-160(minns ej) Ryttarna är jag och min kusin! Jag rider Bella och hon rider Lady. Kan lägga till att båda väger runt 57-62 kg! Hur långa tror ni vi är?
Dewillicous

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden och vet inte om det här tas upp tidigare, men vad tycker ni om stora kraftiga män som rider islandshästar? Det är ju inte alltför ovanligt.

Jag tycker (Slå mig inte) att det är helt okej! Så länge hästen orkar så är det inte så hemskt... Och Isländshästar klarar av att ha "storar Karlar" som rider dem!

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden och vet inte om det här tas upp tidigare, men vad tycker ni om stora kraftiga män som rider islandshästar? Det är ju inte alltför ovanligt.

Islänningarna har ju inte haft några andra hästraser att välja på. Man har avlat så att hästen ska vara stark nog för det.:cool:

Ja tror inte heller de är någon fara!
hästar är starka djur dom orkar mer än vi tror...

Precis! Vad kul det är med påhittade personer....xD
Jag tycker att maxvikten är ungefär såhär:
(Givetvis ka jag ha fel, då jag inte sett, hört, förstått,vetat allt...:))

a-ponny av welsh mountaintyp: 40-45kg
a-ponny av shettistyp: 45-50kg

b-ponny av russtyp: 45-55kg
b-ponny av welshtyp: 45-50kg

c-ponny av welshtyp: 45-55kg
c-ponny av ngn form av cob-typ: 60-65kg

d-ponny av connermaratyp: 65-75kg
d-ponny av fullblodstyp: 60-70kg

Storhäst av tunnare modell: 70-80kg
Storhäst av kallblodstyp: Varsågod och rid! (ungefär) ;)

Allt menar jag givetvis med +- några kilon, beroende på hästen och ryttaren. :)

Jag skulle vilja ha A-ponny av shettistyp till mycket mer viktmässigt. 45-50 låter väldigt lite med tanke på att en välmusklad shettis ska klara runt 100kg. De är mycket starkare än man tror. B-ponny skulle jag också vilja ha till tyngre. Vår B-ponny är en korsning mellan shettis (50%), welsh (25%) och islänning (25%). När hon är i kondis (vilket hon inte är för tillfället eftersom att hon har varit sjuk hela sommaren) klarar hon mig som pendlar mellan 65 och 70 kg. Likaså en klasskamrat, visserligen är den B-ponnyn 75% islänning, rider deras B-ponny och de har inte en tanke på att sälja honom då han verkligen inte är en barnponny. Samma klasskamrat var på tävling (westernridning) där en kille/man i vuxen ålder tävlade en B-ponny. Han var visserligen inte tjock men lång var han.

Detta beror ju visserligen helt på hur man rider, hur musklad hästen är och allt som nu kan spela in men jag tycker ärligt talat att det var lite underskattat det mesta du skrev nu. Däremot skulle jag aldrig kunna tänka mig att sätta upp en nybörjare i min viktklass på B-ponnyn. Det är nog mer än vad hon klarar av om denne någon sätter av i trav/galopp och inte kan sitta ordentligt i sadeln.

100 kilo låter väldigt mycket för en shettis.. Jag skulle då aldrig sätta min pappa på en shettis, och han väger 85 kilo typ. :crazy:

Alla hästar kan säkert bära nästan hur mycket som helst utan att kolapsa, men du kan ju knappast tycka det är hälsosamt att sätta en 100kg gubbe på en shettis på en dryg meter??:confused: Även om de KAN bära mycket så betyder det inte att de ska göra det. Om ägaren har någon som helst kunskap om hästens kroppsliga förmåga att bära 100kg så gör den inte det. En häst som inte rids i balans (vilket den knappast gör om denna stackars shettis bär på 100kg) belastar sina framben med nästan all tyngd och snart skulle hästen inte längre kunna bära ngt för huvud taget. :crazy:
Jag skrev trots allt plus och minus några kilon och allt är ju individuellt. ;) Jag tycker att listan jag gjorde ändå är ett ganska bra riktmärke eftersom jag då tänkte på regelbunden och varierande ridning. Väger man 100kg kanske man ska satsa på en större häst än en shettis? ;) Hoppet är ju inte förlorat bara för att man väger 100kg, men shettisar kanske inte är att rekomendera.:p

Jag håller inte med dej alls, trotts att jag inte är den som fjantar med vikten på hästar. Jag väger 45kg och det är max på min maxade jätte grova shettis. På min stora c-ponny sätter jag nog max 60-65 kg och då måste det vara en duktig ryttare!

Hej hej på er:)

nu tänkte jag lägga upp en bild på mig och D-ponny jag brukar rida ganska ofta och jag är väl kanske i längsta laget för henne nu :smirk:
Hon är 144 cm och viktbärande jag är 168 och väger väl 58 kg ungefär. Tycker ni att det forarande ser ok ut? så att jag skulle kunna fortsätta Kunna tävla henne till våren?

16530188.jpg

Jag tycker det ser helt ok ut. :) och hon såg ju väldigt stabbig ut eller vad man ska säga, så det funkar nog bra. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 871
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar