Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Besides så räknas bmi egentligen på vuxna människor, om t.ex en 14-åring har ett bmi på 14 så är det ju inte lika illa som om en 30-åring skulle ha samma.

Precis!
Eg. tycker jag inte att BMI borde räknas från 18 heller, det är få människor som är färdigutvecklade så tidigt och bmi bör ju inte räknas förrän man är färdigväxt.
(Och har man ett så lågt bmi som färdigväxt så har man till 99% något fel. Kan vara ämnesomsättningen.)

Jag har inte fått några kommenater om mej och min ponny än. Jag är då alltså 162cm(ca)/45kg och ponnyn är 135-138cm, 4 år, connemara, dåligt tränad just nu men med grova ben och så. Vad tycker ni om det?

Jag är ju dålig på sånt här.. men vikten borde inte vara några problem. Ta det lugnt och stärk upp honom först bara.
Längden borde vara rätt ok med.. jag hade kännt mig lång på en så liten häst, men det sitter nog mest i efter skolans halvblod. :3 Hästen borde klara det bra.

Jag har ALDRIG ridit häst, bara ponny:o Så jag är van att rida på litet:angel:

Jag har väl inte kallat någon som är smått underviktig för sjuk!? Det enda jag har sagt som ens kan liknas vid det är att en vuxen människa som har ett bmi på 15 är kraftigt underviktig och säkerligen sjuk på något vis.

Eftersom du uppebarligen inte läser vad jag skriver så känns det ganska meningslöst att fortsätta den här diskussionen.

Jag har ALDRIG ridit häst, bara ponny:o Så jag är van att rida på litet:angel:

Oj då. :p För mig är det precis tvärt om. Visst, jag har ju ridit ponny, men jag har alltid ridit mest häst, till och med när jag började vid åtta års ålder. Då hade vi bara 4 ponnyer och jag var väl inte kortast i rigruppen, så det blev liksom så.. ;)

*knapplån*

Strunta i det där om undervikt eller inte...vad spelar det egentligen för roll. Det får väl personerna det handlat om i tråden själva ta ställning till. Åter till ursprungliga diskussionen:)

Uppenbarligen eftersom vi redan avslutat den. Besides så var det där inlägget inte ens skrivet till dig, om du tittar i det högra hörnet. :idea:

Härlig häst!!! Det sägs ju att islänningar är viktbärande men de är ju oftast c-pony. Hur hänger detta ihop???:)

Jag är 7 cm längre än vad min häst är hög, han är 166 cm (arab/travare, 7 år) och jag är 173 cm väger ca 75-80 kg (har väldigt välmusklade ben + lite hull :angel:), jag vet att jag inte är för lång eller för tung men jag känner ändå att jag egentligen skulle haft en större häst, typ 175-180 cm i manken, sen har jag en kompis som är lika lång som jag som rider D-ponny och det ser helt okej ut, medans jag själv aldrig skulle sätta mig på en häst under 155 ;) , beror förstås på vilken ras/byggnad, sålde min förra häst på 156 cm , en connemara som var ganska klent byggd, för att jag kände mig för lång och tung för honom.

Det jag på något svamligt sätt vill ha sagt så kan man egentligen inte sätta nån max längd eftersom alla människor är så extremt olika, sen ska jag försöka länka bilder så ni kan säga vad ni tycker :D

jag och min förra häst;
http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=13575&catid=503

Jag och min häst
http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=13577&catid=503

Sv: 16årig D-ponny?!

160 cm och väger så lite och tror att du är för stor på en relativt stor d-ponny? :crazy: Alltså det ser precis lika illa ut att ha en för liten ponny som att ha en alldeles för stor häst som man inte klarar av att rida.

Va snackar du om :crazy: Jag sa inte att jag är för stor nu men jag känner mej stor på henne, eftersom att hon är så nätt i kroppen.

*kl*
Vad tror ni om ryttare på 165,5 och en irländare av lite mer fbl-typ?

eller låter det helt galet?

Nej, det gör det inte. Låter galet alltså...;) :D

edit: och hästen är alltså 147, men som sagt.. av liet mer fullblodstyp.

okej!:banana:

kl

Alla som rider D-ponny; skulle ni kunna lägga upp bilder på er, som uppställda och i rörelse, samt ange ryttaren längd/vikt och ponnyns mankhöjd?:):bow:

storlek....

Jag funderar på att köpa ett arabföl:love: Men...... Är jag för stor för han sen, han kommer att bli ca 155 cm i mkh och jag är 170 cm och väger 72 kg ( förhoppningsvis väger jag lite mindre när de är dags att rida in ;)).....

Sv: storlek....

hej. min skötare på min arab är över 170 lång och han är bara 153 hög. så bara man inte är för tung eller att hästen tycker det blir jobbigt med för långa ben runt magen så är de nog lugnt.

nee, jag tror inte att du är för stor/tung.
Min häst har ganska mycket arab i sig och är 155cm . Jag är 177 och det funkar utmärkt, inte är jag för lång inte.

Vikten tror jag inte är några problem om du kan rida:) (inte nybörjare)

medryttaren på den ena pållen är ca 170 o väger ca 70kg och hästen är 150cm och väldigt snärt(ej krafftig)
och det funkar fint

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 871
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar