Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Nej, har inte sagt något om att någon är onormal på något vis, läs ordentligt. Däremot så väger du för lite; du är alltså underviktig. Inget mer med det, har inte sagt att det är onormalt/fult/hemskt whatever att väga för lite.

MEN måste återigen fråga varför NI tar så himla illa upp när jag i det här fallet t.ex skrev att ett bmi på 15 innebar kraftig undervikt? Ditt bmi är ju 1,4 högre (även om det också är lågt, men jaja).

Besides så räknas bmi egentligen på vuxna människor, om t.ex en 14-åring har ett bmi på 14 så är det ju inte lika illa som om en 30-åring skulle ha samma.

Men om man inte är normal och inte heller onormal, vad är man då då?

Underviktig ur bmi-synpunkt så är jag kanske underviktig, men enligt MINA FÖRUTSÄTTNINGAR för hur JAG är byggd så är jag helt normalviktig. :)

Tänk att det finns så mycket kollektiv-idéer för hur folk ska vara och se ut när vi lever i ett så individanpassat samhälle.. Rena 1800-talet. Alla kan helt enkelt inte se likadana ut och vara likadana, så varför ska vi då alltid mäta folk efter måttstockar som talar om att man är "normal" eller inte. Men det är väl tur, det vore väl jättetråkigt om alla vore normala och var 165 cm långa, vägde 55 kilo och hade ett bmi på 20.

Senast ändrad av en moderator:

Förklara för mej hur man räknar BMI så jag kan kolla hur man är om man är "normal"viktig.

Men vad snackar du om? Jag har inte snackat något om att ni är normala/onormala, bara att människor (ja, vuxna är det väl egentligen...) med ett bmi på 15-16 är underviktiga. Och kan väl ändra "normalvikt" till idealvikt då. :p

Jag har väl inte kallat någon som är smått underviktig för sjuk!? Det enda jag har sagt som ens kan liknas vid det är att en vuxen människa som har ett bmi på 15 är kraftigt underviktig och säkerligen sjuk på något vis.

Men där står väl inte hur man räknar ut det? Säg bara vad man slår in på miniräknaren. jag har inte för mej att det är så krångligt.

Om man har ett bmi på 15 så ÄR man underviktig, oavsett man vill inse det eller inte. Och om man inte inser det så är man nog sjuk.

Jaså? vad är det här då?

Ja? :confused: Precis det jag säger; har man ett bmi på 15 och anser sig vara normalviktig så är man förmodligen så sjuk att man inte inser hur smal man är.

Och observera att jag inte talar om någon enskild människa, innan du hoppar på mig för att ha hoppat på dig. ;)

Men man kanske inte ÄR underviktig/sjuk bara för att BMI visar det?

Men om man väger 45 kg till 168 cm så ÄR man UNDERVIKTIG - man behöver inte vara sjuk men UNDERVIKTIG är man oavsett man vill tro det eller ej. Det finns liksom inget "men jag är frisk, jag är otränad", FINE, man kan vara frisk och hälsosam men man är lika UNDERVIKTIG för det!

Förstår du mig nu? :)

Hmm kanske. Du menar på att sjuk och underviktig inte är samma sak kanske?:angel:

varför sa du inte det med en gång då?;)

Underviktig=väger mindre än genomsnittsmänniskan väger vid samma längd.
Sjuk= mår dåligt.

Varför måste det vara sammankopplat? :confused: Ofta när man är rejält underviktig så är man sjuk. Men att ta för givet att för att man väger under normen så är man sjuk, är ju lika dumt som att tro att bara för att en person ofta har röda plasthinkar kan det inte hända att hon köper en svart..
(såg att ni svarat utan mig.. x)

Varför är alla så lätta? :cry:
Väger 65-70kg (mer åt 65, går nog snart ner till 60 igen) på 160cm.. ser inte alls stor ut (folk brukar stirra på mig om jag säger vad jag väger, de gissar på 50-55 innan jag sagt det,.. de drar kanske av några kg för att vara på den säkra sidan, men knappast 10-15kg..)

Är jag för tung för att rida en oriden travare på 150? Kommer försöka bygga upp musklerna på honom mer innan jag rider, genom markarbete..

Varför måste det vara sammankopplat? :confused: Ofta när man är rejält underviktig så är man sjuk. Men att ta för givet att för att man väger under normen så är man sjuk, är ju lika dumt som att tro att bara för att en person ofta har röda plasthinkar kan det inte hända att hon köper en svart..

..

Jag har ALDRIG tyckt så. Om du läst noga så har du nog sett att jag tyckt tvärtom. Men nu är problemet löst och jag och Sipuli är sams, tror jag?;)

Det är väl det jag har sagt? Har hela tiden sagt att man inte behöver vara sjuk och att det inte är något fel på att vara smal, utan precis tvärtom enligt mig.

Men nu är problemet löst och jag och Sipuli är sams, tror jag?
Haha jadå, det är lugnt :p

Nä, du har aldrig sagt så, men du tog för givet att Sipuli menade det så ;)
Japp, allt löst och bra :P

*undrar fortfarande om jag är för tung* :S Vande mig vid stora halvblod på 170+ när jag red på skolan..

Om du börjar försiktigt nu när han inte är så mycket tränad(som jag har för mej att han inte var?) så tror jag det är lugnt:)

Han går i kuperad hage, men tränas inte, nej. :3 Ska börja försiktigt, med öppnor och slutor för hand för att bygga upp lite iaf innan jag sätter mig, sen blir det ju korta pass rätt länge även sen. (max 30 minuter, det är vad min nya 'AR tränare' har ett pass. Men det blir nog mycket arbete från marken även vid lektionstillfällena i början, så det lär inte bli så länge ens)..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 871
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar