Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP! köparens längd några problem?

Jag rider ibland en ponny på 142 cm, jag är själv 175-176 cm lång och väger väl 62 kg..Jag tycker inte ponnyn verkar brydd och jag tycker inte det ser tokigt ut. Kan tillägga att jag är långbent också.

emi2.jpg

Jag personligen tycker inte att det ser så farligt ut!det är som att se många b-ponnyryttare som ofta är 155 långa på sina maxade -ponnyer;)

Jag är själv 167cm och väger 56-57 kg och har en d-ponny på ca 145cm. Inga som helst problem med det. Jag köpte henne åt mig och kommer ha kvar henne livet ut. Rider även liten stor häst.

Så oroa dig inte över det! Var glad att du hittat en bra köpare. Hennes längd kommer inte att förstöra på något sätt och hon får helt enkelt se till att hålla vikten i shack. ;)

Det beror också på hur duktig och balanserad hon är.
Han hon koll på sin kropp & kan rida, så gör det inte lika mkt.
Men själv skulle jag helre ha satsat på en häst.
Jag har en d-ponny 145 cm. väger 55-56 & är ca 162 cm. lång.

Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Tycker inte längden spelar någon roll, vikten är viktigare och köparen verkar väga precis som du. Om köparen tycker att det känns bra med längden ska det inte vara något problem.

Men tekniskt sett så BORDE hon faktiskt väga mer. :p Meeen folk har ju faktiskt en tendens att dra bort några kgn här på buke, hihi.

Men vadå BORDE? Det finns väl inget "borde" när det gäller vikt egentligen, vissa personer väger mer eller mindre än de "borde" beroende på hur de byggda. Skelettet väger också väldigt olika mycket från person till person, jag har en kompis som är ungefär lika smal och lång som mig men väger 15 kg mer, och det är inget konstigt med det. Huvudsaken är ju faktiskt hur man mår.

Även om Sipuli har rätt i det hon säger tycker jag att vi släpper detta nu.... ;)

Jaha, ursäkta då. Blir bara så himla störd att folk ska placera in folk i fack som "underviktig" eller "överviktig" beroende på vad de väger istället för hur de faktiskt mår och ser ut. Det är störande att alla ska vara så fixerade vid sin vikt..

:bow::bow::bow:

Men man får tänka som så att vissa väger mer andra mindre, andra är klokare och andra mindre;)

Nej men oj vilket intelligent och igenomtänkt svar! :) En STOR eloge till dig!

Och uppenbarligen verkar du med dina igenomtänkta svar... Ah, I'll be nice. :D

Men hallå!!! Om man har ett bmi på 15 så ÄR man underviktig, oavsett man vill inse det eller inte. Och om man inte inser det så är man nog sjuk.

Ditt argument är väl ok om man är något under/överviktig, men gäller det 10-tals kgn så ÄR man över/underviktig! Spelar ingen roll vad människan anser om sin hälsa-denne HAR inte en normal vikt.

Och sen, varför är det konstigt att folk placeras i "under/överviktig"-fack baserat på VIKTEN? :rofl: Det är väl det som avgör om man är normalVIKTIG eller ej...

Och därtill ska ni observera att jag aldrig sagt något illa om smala/underviktiga personer (quite frankly så är det helt motsatta; jag tycker att smala personer är fina), utan bara påpekat att hon inte ÄR normalviktig. As simple's that.

Senast ändrad:

Vad jag vet så räknar man inte med hur tjock/smal benstomme man har när man räknar bmi. Eller?
men det är så snällt av dej att du kallar mej sjuk, trotts att jag är fullt frisk och t.o.m har hull på magen(kärlekshandtag kallas det va?:angel: ) plus kvinnliga former som jag tycker om och inte tänker ändra på;) Sjuk är man om man mår dåligt och är ordenligt underviktig, spyr upp sin mat och varenda benknota sticker fram. På mej syns inga skelettdelar öht så jag tycker inte att jag hör till dom "sjukligt smala" trotts att jag bara väger 45kg på mina 162cm.
Ett tag mådde jag dåligt över alla jobbiga kommentarer att jag bara väger 45kg(trotts att dom flesta som fick gissa gissade på runt 55kg) så jag började käka tillskott och sånt, och då mådde jag dåligt! Nu äter jag vad jag vill tills jag blir mätt, motionerar "normalt" och mår alldeles prima så jag tänker varken gå ner eller upp i vikt:D

När har jag kallat dig för sjuk? :confused: När har jag ens skrivit om dig? Du har ju inte ens samma bmi som personen jag kommenterade (som faktiskt var 6 cm längre än du, men samma vikt), även om jag inte kallade henne för sjuk heller.

Läser du ordentligt? Jag skrev att det är undervikt, din vikt med för den delen, vilket det ju ÄR. Sen om ni är friska eller ej vet jag inte, skrev enbart att vuxna personer med ett BMI på under 15 förmodligen INTE är det.

Och btw så ÄR man ordentligt underviktig om man har ett bmi på 15 (vilket tjejen jag kommenterade har).

Jaha ja. Så jag som har ett bmi på 16,4 är alltså underviktig och onormal på nåt sätt, låter det som.

Jo, det som stör mig med att sätta folk i fack som underviktig eller överviktig är för att det utgår från ett MEDELVÄRDE av vad OLIKA människor väger samt mäter. Och ett medelvärde kan aldrig säga ad som är normalt för en individ, då alla människor är olika. Det finns inga "normala" personer som är så som man "ska" vara, det är bara ett medelvärde för vad man bör väga, eller ett värde för hur mycket de flesta bör väga vid en viss längd (bmi). Man tar ingen som helst hänsyn till benstomme eller hur man är byggd. Men vissa väger betydligt mindre än medelvärdet, bmi, i förhållande till den längd man har, och gör det naturligt, vilket alltså är normalvikten för just den personen. Hon eller han är alltså inte underviktig i förhållande till SINA förutsättningar, och därför tycker jag att det här med bmi är fel, för det utgår bara efter ett medelvärde. Förstår ni hur jag menar?

Skulle inte vi lägga ner det här nu förresten? :p

Nej, har inte sagt något om att någon är onormal på något vis, läs ordentligt. Däremot så väger du för lite; du är alltså underviktig. Inget mer med det, har inte sagt att det är onormalt/fult/hemskt whatever att väga för lite.

MEN måste återigen fråga varför NI tar så himla illa upp när jag i det här fallet t.ex skrev att ett bmi på 15 innebar kraftig undervikt? Ditt bmi är ju 1,4 högre (även om det också är lågt, men jaja).

Besides så räknas bmi egentligen på vuxna människor, om t.ex en 14-åring har ett bmi på 14 så är det ju inte lika illa som om en 30-åring skulle ha samma.

Nej "lilla" du jag är inte underviktig trotts att bmi:et visar det. Måste jag bidra med nakenbilder för att du ska förstå?

Senast ändrad av en moderator:

Däremot så väger du för lite; du är alltså underviktig.

För lite för vadå?:smirk: För att må bra? För att se bra ut? För att vara normal? För att ha ett perfekt BMI som verkar vara det ändå du tänker på? Tycker det är så löjligt att öht tänka på BMI det är ju som någon annan sa bara ett medelvärde på en liten del av befolkningen omöjligt alla.
Jag har t.o.m glömt hur man räknar BMI men har för mej att det var något löjligt med vikten * längden * längden - nånting?
Så nu vet inte jag vad mitt BMI är men om jag skulle gå upp vi säger 10kg i vikt så skulle jag bli fet(om vi räknar fett) eller se ut som en kvadrat om jag la på mej så mycket muskler(skulle troligtvis få slänga i mej lite anabola också)

Senast ändrad av en moderator:

Men egentligen så skrev jag ju inte ens om dig? Det var du som blev paranoid och började anklaga mig för det utan grunder. :p Och DU är väl inte så himla underviktig, men tjejen som vägde 45 till 168 cm är ju definitivt det. Men återigen; inget illa med det. Hon kan säkert vara fullt frisk och välmående för det, men faktumet att hon är underviktig kvarstår ju.

Ett tillägg: "Lilla du" är otroligt nedlåtande och tyder på brist på argument i min värld, det är nog bäst att låta bli sådana fraser i diskussioner.

Och ännu ett tillägg vore väl att jag är himla ledsen över att jag hamnat så himla ot, typiskt mig. :o

Men aaah, läser du människa? :p För att klassas som normalviktig. Och för 1000000 gången; jag menar inget illa med det, men har man ett bmi på 15-16 så ÄR MAN UNDERVIKTIG!!!!!!!!!

Precis lika nedlåtande som jag tycker att det är att kalla någon som är lite smått underviktig för sjuk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 870
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar