Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Precis! Vad kul det är med påhittade personer....xD
Jag tycker att maxvikten är ungefär såhär:
(Givetvis ka jag ha fel, då jag inte sett, hört, förstått,vetat allt...:))

a-ponny av welsh mountaintyp: 40-45kg
a-ponny av shettistyp: 45-50kg

b-ponny av russtyp: 45-55kg
b-ponny av welshtyp: 45-50kg

c-ponny av welshtyp: 45-55kg
c-ponny av ngn form av cob-typ: 60-65kg

d-ponny av connermaratyp: 65-75kg
d-ponny av fullblodstyp: 60-70kg

Storhäst av tunnare modell: 70-80kg
Storhäst av kallblodstyp: Varsågod och rid! (ungefär) ;)

Allt menar jag givetvis med +- några kilon, beroende på hästen och ryttaren. :)

Nu glömmer ni alla miniponnys. En shettis på 80 cm kan INTE ta 40-45 kg :crazy:

Hm, ja, så är det väl till stor del också. :p

Men hur är det egentligen, stämmer den där 10 cm-regeln? Att man passar bäst med en häst som är ungefär 10 cm lägre i mankhöjd än den längden man har?

Bra förklaring där, kände jag. ^^

Jag är exakt 27,5 cm längre än min hästs mankhöjd. :cool:

Jag är exakt 27,5 cm längre än min hästs mankhöjd. :cool:

Kul att det funkar då. ;)

Jag sa inte att jag trodde på den, jag undrade om den stämde. :p Men 15 cm är kanske är mer lagom, som någon sa här tidigare.. Men trivs både häst och ryttare och det inte ser konstigt ut så kan det ju vara större längdskillnad än så, förstås.

kl

alltså allt är ju som många sagt relativt, det går inte att gå efter cm gällande det här. :p Sen har bilder en tendens att ljuga ibland, t.ex kan jag se stor ut på vissa bilder och liten ut på andra, haha.
Relativt liten:
11388848.jpg

15523657.jpg

Större:
11388850.jpg

11097193.jpg

Allt handlar om vinklar, haha. ;) Ponnyn är f.ö 143 cm och jag är... ja, ingen aning faktiskt, ni kan ju försöka gissa? :p

Är jag för stor ?

Jag är 1.68 ungefär och undrar, visst kan ja rida d-ponny ganska länge till då?
Och sen kan jag rida c & b-ponny också då? Kanske inte jämt men någon gång. ?
Jag väger 45kg.

Tack för svar :)

har funderat Är det någon annan än jag som tycker det är svårt att avgöra (om hästen och ryttare passar längdmässigt) om ryttaren har korta hoppläder? (I och med att man har hopp läder blir man "kortare" ) ? tycker deet själv är svårt att avgöra vilka hästar som passar en längdmässig, jag skall bli hästägare, letar nämigen häst:D

tar emot tips:)JAg är ca 171 och väger runt 55kg.

kände för att lägga in lite bilder:)
här på min förra foder häst. Hästen är ca 150 manke.Jag var dock lite lång om jag hade lägre läder.Men de var iga problem för varken mig eller hästen.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14962519.html

när jag prov red , hästen är ett nätt halblod på ca 159-160.
http://www.pixbox.se/pic_show_id15169322.html

och här är jag på en annan häst jag provred, hästen är ca 158 hög. han bärde upp mig väldigt bra, när jag har långa dressyrläder var jag lite lång på honom.
http://www.pixbox.se/pic_show_id11981348.html

och jag på min sköthäst som är islandshäst och är liten c-ponny. (har lite för långa läder dock)
http://www.pixbox.se/pic_show_id12921452.html

Senast ändrad:

Jag håller med dig att man ser kortare ut med hoppläder, fast det kanske inte är så konstigt...
Och sen finns de de ryttare som har för korta stövlar/chaps och då ser de betydligt mycket längre ut än utan chaps/stövlar eller med längre stövlar/chaps...Förstår ni vad jag mnar? Har ni tänkt på det någon gång?? ;):idea:

Jag håller med dig att man ser kortare ut med hoppläder, fast det kanske inte är så konstigt...
Och sen finns de de ryttare som har för korta stövlar/chaps och då ser de betydligt mycket längre ut än utan chaps/stövlar eller med längre stövlar/chaps...Förstår ni vad jag mnar? Har ni tänkt på det någon gång?? ;):idea:

Precis :D

Sen finns det som som sitter och rider med alldeles för korta läder jämt för att se mindre ut.. Men man brukar genomskåda dem ganska snabbt :angel:

På tal om det, om någon är för lång och har redigt korta läder så ser det ju bara dumt ut..

Det handlar inte om några. De flesta minis klarar max 35 kg.

Sv: Är jag för stor ?

Jag väger 45kg.

D-ponny borde ju funka, men b-ponny låter litet..

Tror inte shettisen lider av sin "långa" ryttare, däremot tror jag din syster får väldigt svårt att utveckla sin ridning på en så´n liten krabat

Jag tycker huvudsaken är att man inte väger för mycket. Sen spelar längden inte någon större roll.
Jag har själv en c-ponny på 136cm och jag är 164 och jag ser knappt för lång ut.
Man behöver bara tråna upp balansen lite mer om man har en liten häst.:smirk:

Min gamla kompis (numera hatobjekt :devil:) har en c-ponny på 136 cm och hon är 174 cm lång... Hon har dålig balans och sits så ekipage går omkull ganska ofta... Även om de i hennes stall försökt förklara för henne att hon är för lång så bryr hon sig inte... Hon är för lång. Det är synd när de inte inser det och hästen får lida (för det gör den)

Jag väger 45kg.

Förlåt, men reagerade på din lilla vikt... :eek: Du borde väga ca 50-55 kg... Men jag kan iallafall säga att inte är för tung. ;) Man brukar säga att 45 kg är maxvikt för shettis så du kan rida de flesta hästar. :D

KL

Det är nästan skönt att läsa den här tråden, nu tycks mina 23cm längre än hästen ganska... Lite :D Fast jag såg att han var stambokförd som 161 cm, vilket innebär en längdskillnad på 18cm... Ska genast mäta honom igen :)

KL

Det är nästan skönt att läsa den här tråden, nu tycks mina 23cm längre än hästen ganska... Lite :D Fast jag såg att han var stambokförd som 161 cm, vilket innebär en längdskillnad på 18cm... Ska genast mäta honom igen :)

Håller med! :D Så kände jag med

Förlåt, men reagerade på din lilla vikt... :eek: Du borde väga ca 50-55 kg...

Du borde nog inte säga sådär. Jag väger själv så "lite" och är fullt frisk, mår bra och ser "normalbyggd" ut. Mår dock väldigt dåligt när folk klagar på att jag väger för lite. Jag KAN INTE gå upp i vikt trotts olika tillskott och grejer. Antar att du inte menar något illa, men tänk på vad du säger. Det sårar faktiskt även fast man inte tror det. Nu var det inte menat till mej men ändå...

16årig D-ponny?!

Min syster funderar på att köpa en 16årig d-ponny som är utbildad LB/LB. Hon är över 20år & kommer få tävla bland ridhästan med honom. Han är 143cm & grov i typen & hon är ca 168lång & väger ca 60kg.
Vad tycker ni? Att köpa en så pass gammal häst & hennes storlek till ponnyn?

Förlåt, men reagerade på din lilla vikt... :eek: Du borde väga ca 50-55 kg... Men jag kan iallafall säga att inte är för tung. ;) Man brukar säga att 45 kg är maxvikt för shettis så du kan rida de flesta hästar. :D

Anser inte du att du kan göra personer ledsen när du säger så??
Även om man väger lite så kan man se korrekt ut ändå. Det finns heller inget som är rätt eller fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 870
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar