Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Hey, jag väger 42 kg är 164cm lång. Tror ni det passar till min 155 cm höga travare? :angel:

Absolut! Jag är 1.69 och min varmblods travare är 154. Och det funkar gallant :)

KL
Har ingen egen omdöme? Det här börjar bli lite löjligt med dessa frågor.. "hej jag är 126 cm lång och väger 13kg, kan jag rida min stora fhbl 174 cm i mkh?" Sedan expertpanelen svarar utifrån sitt dagshumöret.

Tydligen inte.

Men det vet väl alla att det är en maxgräns på 50 kg.. På alla hästar!

Tydligen inte.

Men det vet väl alla att det är en maxgräns på 50 kg.. På alla hästar!

Oj det visste jag inte... Blir inte kvar många ryttare i den här världen!!! Nu har panelen yttrat sig, nu behövs det inga mera frågor.

KL
Har ingen egen omdöme? Det här börjar bli lite löjligt med dessa frågor.. "hej jag är 126 cm lång och väger 13kg, kan jag rida min stora fhbl 174 cm i mkh?" Sedan expertpanelen svarar utifrån sitt dagshumöret.

Det är väl snarare tvärt om, "hej, jag är 179 cm lång och väger 85 kilo kan jag rida min b-ponny på 121 cm???". :p

Oj det visste jag inte... Blir inte kvar många ryttare i den här världen!!! Nu har panelen yttrat sig, nu behövs det inga mera frågor.

Oj, då måste jag alltså banta 2 kilo. :bump:

jag tycker snarare det är åt det andra hållet...;)

de beror på hur grov den är!

jag är 177 hästen 154 och egentligne lite liten vi ser ut såhär:
14266796.jpg

Samma proportioner som min häst, jag 179 och hästen 156 :-)

Knapplån

Jag har inte läst hela tråden...är själv 1,70 väger runt 78 kg och rider ett kraftigt arabsto på 1,55. Jag tycker definitivt inte att jag ser så himla stor ut. Har kompis på 1, 80 som rider islandshäst 1,37, det går bra.

Är man ute på distansarenorna ser man ofta hästar och ryttare av varierande storlek. I westernsammanhang rids ofta ganska små hästar mellan 1,50 och 1,60 av män och allmänt kraftigare typer. Är det den engelska ridningen som är så fixerad vid längdförhållanden? Jag borde ju i detta fall då rida en häst på över 1,60, inte min grej alls...

Givetvis så är allt en fråga om proportioner och en omusklad häst kan bära mindre än en musklad men ibland blir det så fixerat....det måste vara en väldigt individuell fråga.

jag tycker snarare det är åt det andra hållet...;)

Jag tycker de flesta i tråden är långa, väger pyttlite och vill rida småponnyer bara för att de "väger så lite". :angel:

Så jag antar att alla vi tre läser olika.. :rofl:

skorpilorp1ml4.jpg

Bild på mig på min kuse... Mörk ridhusbild...
Som sagt, jag 179cm han 156cm. Blandras sv.hbl/fbl/ardenner.

Jag tycker de flesta i tråden är långa, väger pyttlite och vill rida småponnyer bara för att de "väger så lite". :angel:

men det var väl i en annan tråd?? Ingen som har tid att räkna så vi får lite räta på det här? :D

Det är ju mängder i den här tråden som är typ som mig (170) och nästan tror de kan rida Bponny :p

Fast jag tror faktiskt inte jag orkar räkna! :rofl:

Varför rida en ponny när man e lång? Jag har jätte jobbigt att rida stora hästar och jobba dom på ett bra sätt eftersom jag é liten vuxen (29 år & 150 lång) och då föredrar ponny...

å va synd att din bild var så mörk :cry:
har du inga fler?! Mycke intressant korsning!

Hm, ja, så är det väl till stor del också. :p

Men hur är det egentligen, stämmer den där 10 cm-regeln? Att man passar bäst med en häst som är ungefär 10 cm lägre i mankhöjd än den längden man har?

Bra förklaring där, kände jag. ^^

**Knapplån**

*Ursäkta bildbombningen*

Jag är 169 cm lång och pendlar i vikt mellan 58-62 kg..

Här rider jag min Welsh Cob valack på 152 cm
-06
11667349.jpg

Omusklad och tunn (jag vägde ca 52kg då bilden togs)
-03
6091923.jpg

Jag ca 167cm och 48kg, ponnyn 126 cm Russ:
16089408.jpg

16089409.jpg

Taget -05 Welsh Ponny maxad B 130 cm (bilderna tagna på luciashow, därav klädvalet.. hehe)
Jag 169 cm och ca 60 kg
Ursäktar dåliga bilder
16089482.jpg

Jag t.h
16089483.jpg

-06 "samma tema"
16089469.jpg

Kände/ känner mig inte förstor för varken min häst eller för den maxade B ponnyn(sista), kände mig på gränsen för stor för den ljusbruna..

Senast ändrad:

Hm, ja, så är det väl till stor del också. :p

Men hur är det egentligen, stämmer den där 10 cm-regeln? Att man passar bäst med en häst som är ungefär 10 cm lägre i mankhöjd än den längden man har?

Japp. ;)

Njaa 10cms regeln är ganska konstig faktiskt.
Som riktlinje kan man ju säga att den fungerar, men annars tycker jag personligen att 15 cm är bättre. MAX 20.

Men för de flesta är nog 10cm ganska lagom faktiskt, beroende på hur hästen ser ut i kroppen.

Halvt knapplån

Tycker själv 20 cm brukar vara för mycket. Nu ska ju inte jag komma och säga något, rider ju på medryttarhästen som nästan är 30 cm lägre än mig :angel:
Men sen bär hon upp ryttare mycket bra också :)
10-15 cm, är väl något att gå efter?

Varför rida en ponny när man e lång? Jag har jätte jobbigt att rida stora hästar och jobba dom på ett bra sätt eftersom jag é liten vuxen (29 år & 150 lång) och då föredrar ponny...

Hittar man en ponny som man gillar personligheten hos och det ändå inte spelar någon roll om man är lite för lång i EN DELS ÖGON för att man ändå inte väger så mycket och om man kanske rider balanserat och hästen bär upp en bra så gör det väl inget? Jag fastnade något otroligt för min ponnys personlighet. Dessutom tycker jag det är smidigt med små hästar, allt blir så mycket smidigare och jag blir inte lika rädd för dom. Därför köpte jag min c-ponny.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 870
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar